pyriet ammonietjes uit Frankrijk ?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Everhardus
pyriet ammonietjes uit Frankrijk ?

Bericht door Everhardus » 10 nov 2008, 11:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,
Deze ammonietjes heb ik in 2007 op de Col de Premol (zie ook vindplaats Les Barronies)gevonden. Ze komen uit een kleilaag die een oranje/lichtbruine kleur heeft. Ik kom er niet helemaal uit of dit nou pyriet-ammo's zijn of niet. De kleur van de ammo's heeft wat weg van roest maar is het volgens mij niet, het is dezelfde kleur als de klei waar de ammo's uit komen. Ik heb ook wel eens foto's van klein spul uit Carniol gezien, deze werden destijds aan geduid als pyriet-ammo's. Hoe kom ik erachter of ik deze wel of niet moet behandelen.
Gr,Marcel

[Bewerkt door Everhardus op 10-11-2008 om 11:26 NL]

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: pyriet ammonietjes uit Frankrijk ?

Bericht door Gerrit-Jan » 10 nov 2008, 11:35

Erg mooi materiaal Marcel. Leuk!

ken de streek en het materiaal verder niet, dus kan je niet verder helpen.

Als het pyriet zou zijn denk ik toch dat je dat aan de kleur zou moeten herkennen.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Everhardus

Bericht door Everhardus » 11 nov 2008, 23:37

Hoi,
Nee ik kan pyriet niet aan de kleur herkennen. Wel als dat van die duidelijke "foolsgold" ammonieten betreft zoals ik in Engeland heb gevonden (Jurrassic Coast) of in sommige ammonieten uit de Gault-klei of als los brokje met van die goud aandoende kristalvormpjes. Maar het lijkt me stug dat alles dat oxideert en er metaal-achtig uitziet gelijk pyriet moet worden genoemd. Wellicht is m'n vraag ook niet helemaal duidelijk. Deze ammonietjes vertonen zoveel detail dat ik twijfel of het steen is en hebben iets metaligs (sorry voor de vage omschrijving) en vraag me derhalve af of er verval plaats gaat vinden. Ze zijn nu anderhalf jaar droog bewaard en vertonen geen enkele vorm van oxidatie of verval, maar ik vraag het me desondanks af. Iemand iets zinnigs te melden, behalve eventuele pyriet ammo's weggooien.........Gr,Marcel

[Bewerkt door Everhardus op 11-11-2008 om 23:39 NL]

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 11 nov 2008, 23:56

Je kunt er natuurlijk ook altijd nog hangertjes van maken ;)

Groet

Everhardus

Bericht door Everhardus » 12 nov 2008, 01:56

Kan ik doen, maar er is geen plaats meer voor ammo's in m'm kettinkje (zit al helemaal vol met haaientanden........)
C'mon guys, simpele vraaq gesteld door een al even simpel figuur, niemand iets zinnnigs te melden.................Gr,Marcel

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: pyriet ammonietjes uit Frankrijk ?

Bericht door Gerrit-Jan » 12 nov 2008, 08:53

Everhardus schreef:
..., simpele vraaq gesteld door een al even simpel figuur, niemand iets zinnnigs te melden.................Gr, Marcel
Tja, dan krijg je simpele antwoorden van even zo simpele figuren, haha

maar gezien de kleur ervan en je verhaal dat het na een jaar niet oxideerd denk ik dat je pyriet kunt uitsluiten. hoe is het materiaal verder en wat gebeurd er als je het in water of in een zuur legt? Mss zou je eens kunnnen kijken wat je zoal kunt doen om te achterhalen of er iets van een "metaallegering" in zit. Ben zelf geen chemicus, dus kan je niet zeggen hoe.

Groet

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 12 nov 2008, 18:45

Misschien een domme opmerking , maar als je er nou eentje openslaat kan je toch kijken of de ammo's gevuld zijn met pyriet ?
Als je er toch meerdere hebt...
Tenzij je er juist een uitpikt zonder pyriet , nou ja die kans heb je ook met de zuurtest...

Groetjes,

Gunther

Arne

Bericht door Arne » 12 nov 2008, 19:47

Er zijn een aantal standaard manieren om pyriet te herkennen, hoewel ik denk dat ze niet van pyriet zijn.
1) Dichtheid: Massa/volume= 4.9 tot 5.2
2) Hardheid: 6 tot 6.5: krast glas
3) Streek: Over de achterkant (ruwe kant) van een witte tegel schuren. Als er een groen-zwarte lijn staat kan het pyriet zijn.

Als het geen pyriet is voel je dit wsl al aan het gewicht (duidelijk zwaarder dan steen). Kan natuurlijk ook pyriet houdend zijn. Open slaan of zagen geeft het duidelijkste resultaat.

Everhardus

Bericht door Everhardus » 13 nov 2008, 14:26

Bedankt voor de reacties. Gunther, zo'n domme opmerking is het niet er eens eentje kapot te slaan en eens te kijken naar de binnenkant. Eerder dom van mij dat ik daar zelf niet opgekomen ben, ik heb toch wel een paar mindere exemplaren. Ik zal het eens checken. Gr,Marcel

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 13 nov 2008, 15:20

wegsmijten zou ik zeker niet doen met deze mooie ammonieten, ze zullen lang genoeg stabiel blijven,

ze waren oorspronkelijk van pyriet, en zijn geoxideerd naar Fe-oxides-hydroxides (kortweg limoniet-goethiet etc omgezet), sommige zullen nog deels pyriet bavatten,

Ik ben nog niet echt bekend met deze faunas, wel met een heleboel andere jongere (laat krijt) pyriet ammonieten

je eerste is wel een duidelijke Phylloceratidae, mooi groot exemplaar,
Phylloceras (voor de soort even de lokale literatuur op naslaan)

je tweede specimens : ik kan het niet erg goed zien, maar me lijkt de eerste lob (L) van de sutuur bifid is (maw tweedelig in symmetrie), en dan zit je direct in de Lytoceratidae groep

De belemnieten hoeren tot de groep Duvalia, maar hier zijn wederom zoveel weinig van elkaar verschillende genera dat ik me er nu niet aan waag.
Mag ik vragen op welke manier je je ouderdoms bepaling gedaan hebt?

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gesloten