Zelfs Koen kon hem niet determineren!?.......

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Hieronymus
Contacteer:
Antw: Zelfs Koen kon hem niet determineren!?.......

Bericht door Hieronymus » 09 apr 2009, 15:03

Die jaekelotodus van jouw foto heeft denk ik meer iets te maken met Jaekelotodus robustus, die ziet er wel een heel stuk anders uit dan Jaekelotodus trigonalis.
Ook zijn dit eocene soorten. De eocene tandjes uit hoevene, daarvan is ruwweg 99% pekzwart en zo verrold dat ze amper determineerbaar zijn (op specifieke kenmerken na zoals karteling voor auriculatus, nebrius etc haal je er ook zo uit). Deze tand is niet zwart, niet héél sterk verrold (wel een beetje) en is dus m.i. niet van eocene oorsprong.
Geen Jaekelotodus dus...
De korte bijspitsen, grote wortel en robuuste kroon doen mij eerder denken aan een cuspidata-achtige tand.
Just my thoughts.

Jeroen

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Lanselot
Antw: Antw: Zelfs Koen kon hem niet determineren!?.......

Bericht door Lanselot » 09 apr 2009, 15:06

arendsoog schreef:
Misschien nog even ter illustratie van mijn betoog.

Een elasmo-plaatje van een Jeakelotodus sp.

Zo'n gekke gedachte was de mijne toch niet? Denk ik dan als ik zo'n plaatje zie. En mocht het wél een gekke gedachte zijn, dan is het juist interessant om te weten waaróm dan wel. En onderstreept dat juist de 'noodzaak' (alles is relatief natuurlijk) van een - in mijn eerder bericht ruwweg omschreven - 'stap-voor-stap-determinatiehulp.

't Zou mooi zijn als een paar kenners in ons midden de uitdaging aangingen om die te maken ;)

Groeten, Jan

Sorrie Jan,
Maar dat is een J. robustus.
Groeten,
Arjen

Lanselot

Bericht door Lanselot » 09 apr 2009, 15:10

Afbeelding

Hierbij een J. trigonalis. Ik hoop dat Pieter het niet erg vindt dat ik zijn foto gebruik.

Zoals je ziet lijkt het tandje er niet op en mist het de diepe linguale v-vormige insnijding (zie foto)

[Bewerkt door Lanselot op 09-04-2009 om 14:17 NL]

arendsoog

Bericht door arendsoog » 09 apr 2009, 15:44

Mannen!

Ho! Stop!
Voor we nu weer te lang doorgaan over dit plaatje: 't was maar een voorbeeld - niet bedoeld om heel lang over te discussiëren en om wat voor soort J. het nou precies gaat. Het was slechts ter illustratie.
Waar het om ging was een klein en bescheiden pleidooi te houden voor een andere vorm van determineren als puur de elasmo- of wat voor plaatjes dan ook te bestuderen en naast elkaar te leggen.
Met alle deskundigheid die aanwezig is, moet het toch mogelijk zijn om een soort 'meerkeuze-determinatie' op te bouwen. Te beginnend bij algemene kenmerken en naarmate de determinatie verder vordert steeds gedetailleerder te gaan.

Daar was het maar om bedoeld, groeten, jan

wie zoekt zal vinden

Isis
Contacteer:
Antw: Antw: Zelfs Koen kon hem niet determineren!?.......

Bericht door Isis » 09 apr 2009, 16:50

arendsoog schreef:
Daarbij nmoet je denken aan een soort stappenplan op basis van vragen omtrent de kenmerken van een tand waarvan het beantwoorden leidt tot een vrijwel zekere determinatie ( al zullen er altijd 'moeilijke' gevallen tussen blijven zitten). Door de optelling van de antwoorden wordt de selectie steeds preciezer en blijft tenslotte een of een beperkt aantal mogelijkheden over.
In principe vind je een differentiaaldiagnose in iedere serieuze publicatie. Met algemene werken beginnend (bv handboek van capetta of Nolf of zoiets) en inzoomend op specifiekere publicaties (bv die handelen over een vergelijkbaar tijdvak) kom je er meestal wel uit.

Een voorbeeld van een 'stappenplan' is op internet te vinden:

http://paleobiology.si.edu/pdfs/sharkkey.pdf

(hoe werkbaar het is weet ik niet, ik gebruik het nooit)

Ten aanzien van het getoonde tandje is de groep van de Odontaspididae in ieder geval correct... Misschien kom je met Purdy tot een soortnaam ;-)

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 09 apr 2009, 19:55

Aangezien die pdf van Purdy handelt over soorten die nu bestaan zoals O. ferox en noronhai denk ik dat we met die tabel er juist niet uitkomen en nog steeds slechts weten dat het een Odontaspididae is.
Misschien is het wel het veiligst om het op Odontaspididae te houden.
Als je per sé een naampje aan het beest wil geven zou ik het (zoals ik al zei) eerder Carcharias vorax/cuspidata noemen.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 09 apr 2009, 22:24

Haha het gaat er weer leuk aan toe.

Jeroen heeft mijn inziens gelijk, Carcharias cuspidata uit het Oligoceen.

Poilu

Bericht door Poilu » 09 apr 2009, 23:22

Bij dit determinatie vuurwerk past slechts een bescheiden zwijgen mijnerzijds.

Voorlopig dus Carcharias cuspidata.

Mag ik jullie tot zover bedanken en de hoop uit spreken dat Koen niet al te hard aangepakt wordt voor het niet weten van deze taaie tand.

Tot ziens gr Hogst

arendsoog

Bericht door arendsoog » 09 apr 2009, 23:45

Dag Hogst,

Nee natuurlijk niet! Ik heb veel liever dat Koen z'n fanatisme hierin steekt in plaats van in de zo voor de hand liggende spelcomputer of MSN.
Pas 12; wie weet wat 'ie gevonden heeft als hij 32 is....

Bovendien: Koen was er met z'n twijfel en 'pathologisch' dichterbij dan z'n pa die na een korte blik op een paar boekjes en internetsites plompverloren 'Jaekelodotus trigonalis' opperde.

Waarmee maar weer eens is aangetoond dat twijfel heel gezond kan zijn.

Desalniettemin hoop ik oprecht dat we vanuit dit forum nog eens een mooie - unieke en wereldwijd erkende - determinatiemethode kunnen ontwikkelen.
Ik denk alleen dat anderen dan wij dat zullen moeten doen ;)

Groeten, Jan

wie zoekt zal vinden

Poilu

Bericht door Poilu » 09 apr 2009, 23:56

Desalniettemin hoop ik oprecht dat we vanuit dit forum nog eens een mooie - unieke en wereldwijd erkende - determinatiemethode kunnen ontwikkelen.
Ik denk alleen dat anderen dan wij dat zullen moeten doen

Goed geformuleerd voor een amateur.
Nu maar hopen dat de profs/experdoos het oppikken.

Gr Hogst

Gesloten