haaienkop schoonmaken (dringend)
Antw: haaienkop schoonmaken (dringend)
Ammun Rah (Stijn) heeft het over deze Frederik
http://homepage.mac.com/mollet/Cm/FMollen.html
En hij waarschuwt altijd een haak nooit in water (af te koken)Nu weet ik niet in warm water.
Hij prepareert zijn kaken altijd door ze uit te snijden.Ik weet zelfs als hij (tot over een paar jaar) een weekje Frankrijk deed, zijn vingertopjes tot bloedens toe waren open gehaald door de fijne vlijmscherpe tandjes.
Formoline kan je in elke apotheek vinden.
http://homepage.mac.com/mollet/Cm/FMollen.html
En hij waarschuwt altijd een haak nooit in water (af te koken)Nu weet ik niet in warm water.
Hij prepareert zijn kaken altijd door ze uit te snijden.Ik weet zelfs als hij (tot over een paar jaar) een weekje Frankrijk deed, zijn vingertopjes tot bloedens toe waren open gehaald door de fijne vlijmscherpe tandjes.
Formoline kan je in elke apotheek vinden.
Theo
Uitsnijden met snijsetje (diverse scalpels, schaartje, pincet, prikkertje) is gangbaar. Gebruik de bolle scalpel mesjes voor het (zeer voorzichtig) afschrapen van het vlees van de kaak. Sommige kaken (van sommige soorten) zijn zeer fragiel (hexanchiformes, squaliformes) anderen robuuster. Aan het einde van het proces de kaak in de gewenste vorm laten drogen evt met hulpmiddelen (bv een kaak om een fles heen laten opdrogen of op karton gespannen); als je de kaak zo los laat drogen heb je grote kans dat de randen 'opkrullen'.
@Colin: heb je zelf daadwerkelijk goede ervaring (met kraakbeenvissen!) met warm water en biotex???
@Colin: heb je zelf daadwerkelijk goede ervaring (met kraakbeenvissen!) met warm water en biotex???
GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Antw: haaienkop schoonmaken (dringend)
ammun rah schreef:
@GJ: ik heb frederik nog nooit zo een kaak weten prepareren
mvg stijn
GJ ??? Wie bedoel je?
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
Antw: Antw: haaienkop schoonmaken (dringend)
Heb je het idee van niet?isis schreef:
Uitsnijden met snijsetje (diverse scalpels, schaartje, pincet, prikkertje) is gangbaar. Gebruik de bolle scalpel mesjes voor het (zeer voorzichtig) afschrapen van het vlees van de kaak. Sommige kaken (van sommige soorten) zijn zeer fragiel (hexanchiformes, squaliformes) anderen robuuster. Aan het einde van het proces de kaak in de gewenste vorm laten drogen evt met hulpmiddelen (bv een kaak om een fles heen laten opdrogen of op karton gespannen); als je de kaak zo los laat drogen heb je grote kans dat de randen 'opkrullen'.
[Bewerkt door Colin op 13-08-2009 om 16:57 NL]
'Just Pick It!'
Bedankt voor de antwoorden allemaal, maar ik ga waarschijnlijk toch nog een andere manier gebruiken.
Iemand van mijn pa zijn werk kent iemand die dit soort werk doet met banaankevers.
Hij heeft een kolonie dus ga ik mijn kop waarschijnlijk naar die man brengen, als hij dan klaar is krijg ik hem natuurlijk terug

Top!
Het is altijd fijn om de kop te laten schoonmaken door iemand die dit vaker heeft gedaan. Weet je ook zeker dat je kaakje geen teleurstelling wordt. Kevers zijn een zeer goede oplossing alleen is het erg lastig een Kolonie in leven te houden. Ik heb zelf een Kolonie gehad, maar dit was erg moeilijk in proporties te houden. Het kost je ook handen vol geld. Echter ben ik gestopt met die afdeling vanwege ethische overwegingen. Soms gaat iets onbewust tever.
Heel veel succes met je kaakje verder en laat hem even zien als je hem weer hebt gekregen!
Het is altijd fijn om de kop te laten schoonmaken door iemand die dit vaker heeft gedaan. Weet je ook zeker dat je kaakje geen teleurstelling wordt. Kevers zijn een zeer goede oplossing alleen is het erg lastig een Kolonie in leven te houden. Ik heb zelf een Kolonie gehad, maar dit was erg moeilijk in proporties te houden. Het kost je ook handen vol geld. Echter ben ik gestopt met die afdeling vanwege ethische overwegingen. Soms gaat iets onbewust tever.
Heel veel succes met je kaakje verder en laat hem even zien als je hem weer hebt gekregen!

'Just Pick It!'
Antw: Antw: Antw: haaienkop schoonmaken (dringend)
Ik kan me goed voorstellen dat je veel ervaring hebt met prepareren allerlei botwerk maar ben benieuwd of je de door jou beschreven methoden daadwerkelijk met kraakbeenvissenkaken hebt toegepast. Ik ken een behoorlijk aantal experts op dit gebied en ze gebruiken allemaal scalpel. Pogingen die ikzelf heb ondernomen anders dan scalpel (warm water, H2O2) leidden bij mij vaak tot tandverlies, etc. Ik ben daarom uiteraard geinteresseerd in positieve ervaringen.Colin schreef:
Heb je het idee van niet?
Dus nogmaals: heb je beschreven technieken bij haaienkaken toegepast? Welke soorten?
GIMME A HUG!
Antw: Antw: Antw: Antw: haaienkop schoonmaken (dringend)
Ik heb zelf enkel wat makreelhaaien en andere simpele dingen geprepareerd. Voor de rest nog wat andere soorten vissen. Ook ik heb mijn methodes van mensen met heel erg veel ervaringisis schreef:Ik kan me goed voorstellen dat je veel ervaring hebt met prepareren allerlei botwerk maar ben benieuwd of je de door jou beschreven methoden daadwerkelijk met kraakbeenvissenkaken hebt toegepast. Ik ken een behoorlijk aantal experts op dit gebied en ze gebruiken allemaal scalpel. Pogingen die ikzelf heb ondernomen anders dan scalpel (warm water, H2O2) leidden bij mij vaak tot tandverlies, etc. Ik ben daarom uiteraard geinteresseerd in positieve ervaringen.Colin schreef:
Heb je het idee van niet?
Dus nogmaals: heb je beschreven technieken bij haaienkaken toegepast? Welke soorten?

Ik zou zeggen; als mijn methode iemand niet de beste lijkt, is er altijd nog een andere beschreven op het forum. Wat dat betreft hebben we fijn de keus tot eigen prepareermethodes. En wie weet heb ik het altijd verkeerd gedaan

Wel wil ik als voetnoot even toevoegen dat hygiene een zeer belangrijk onderdeel is van prepareren. Je wilt immers niet hepatites A tot en met Z in je lichaam krijgen voor een kaakje..
'Just Pick It!'
Vervelend genoeg is mijn laatste post niet aangekomen. Zal wel iets misgegaan zijn bij het verzenden.
Om het kort samen te vatten heb ik hier wel ervaring mee, noemde wat soorten op, en gaf nog het commentaar dat iedereen uiteraard eigen diverse methodes gebruikt.
En wie weet heb ik het gewoon altijd op de meest onhandige manier voor kraakbeenvissen gedaan natuurlijk
.
Sorry dat ik je niet meer voorzie van de volledige post. Ik ben nu even te moe om alles weer naar boven te halen.
Wel nog 1 kleine opmerking voor alle forumgebruiken die wellicht een poging tot preparen ondernemen. Let aub ontzettend goed op de hygiene! We willen niet horen over forumvrienden met hepatites A tot en met Z!
HIJ IS ER WEER
! Nou zweet, ploeter, ik ga slapen!
[Bewerkt door Colin op 17-08-2009 om 00:21 NL]
Om het kort samen te vatten heb ik hier wel ervaring mee, noemde wat soorten op, en gaf nog het commentaar dat iedereen uiteraard eigen diverse methodes gebruikt.
En wie weet heb ik het gewoon altijd op de meest onhandige manier voor kraakbeenvissen gedaan natuurlijk

Sorry dat ik je niet meer voorzie van de volledige post. Ik ben nu even te moe om alles weer naar boven te halen.
Wel nog 1 kleine opmerking voor alle forumgebruiken die wellicht een poging tot preparen ondernemen. Let aub ontzettend goed op de hygiene! We willen niet horen over forumvrienden met hepatites A tot en met Z!
HIJ IS ER WEER

[Bewerkt door Colin op 17-08-2009 om 00:21 NL]
'Just Pick It!'