haaienkop schoonmaken (dringend)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
ward
Contacteer:
haaienkop schoonmaken (dringend)

Bericht door ward » 08 aug 2009, 23:32

hoi allemaal,

Ik ben net terug van vakantie uit Fouras (FR) en ik heb toch wel een dringende vraag want ik vind er weinig info over op internet.
Ik was daar ergens op een plaatselijke vismarkt en zag daar een haai versneden worden, ze sneden er een aantal stukken af, oa de kop die ze daarna ook weg wilde gooien. Dus heb ik hem mee mogen nemen voor 5 euro, normaal zou ik zoiets niet kopen, maar als het dan toch wordt weg gegooit...

Op internet zie je vaak van dit soort kaken aangeboden, maar hoe krijg je het vlees eraf zonder dat de tandjes uit de kaak vallen? Wat volgens mij gebeurt als je hem in water afkookt.
Ik heb wel ooit eens gezien dat ze schedeltjes zuiver maakten door ze te laten rotten en het over gebleven vlees eraf te laten eten door insecten, maar bestaan er hier geen simpelere manieren voor?

Op dit moment ligt de kop in de diepvriezer, maar daar mag ie niet zo lang blijven liggen van m'n ma :D dus als er iemand iets weet, ik hoor het graag ;)

Frisian-old-age
Antw: haaienkop schoonmaken (dringend)

Bericht door Frisian-old-age » 08 aug 2009, 23:42

van horen zeggen, laten weken in een sopje biotex.

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 08 aug 2009, 23:44

Afsnijden met een fijn mesje/afpulken met pincet. Door koken gaat de binding tussen de tandjes en het kraakbeen slap worden en valt alles uit mekaar... in de grond steken geeft het zelfde verhaal. Werkt wel goed voor botmateriaal maar niet voor kraakbeenvissen, valt eveneens uit mekaar door rotting of als de insecten de dunne verbinding doorbijten. Ook best (daarstraks nog gezien, knipoog naar enkele forumleden) openspannen met tandenstokers op een plaat van piepschuim, anders trekt de kaak samen.

Jeroen

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 08 aug 2009, 23:50

Kaak uitsnijden,zien dat je het kraakbeen niet raakt(dat snijd beter dan het omliggende vlees)
daarna met een tangetje (pincet) de vleesrestjes afpeuteren.daarna in een formol-water oplossing voor een nachtje
Dan met een paar sate stokjes-tandestokers op een isoleerplaatje in de juiste houding brengen en een weekje langzaam laten drogen,wWel zien dat er geen vliegen zitten want die "kakken" er graag op en dat krijg je er nooit meer af.
Week je de kaak of kook je ze af, vallen de tanden gewoon uit de kaak.

Theo

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 08 aug 2009, 23:52

Haa Theo, gij kent dieje met zijn tandenstokers precies ook.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 08 aug 2009, 23:57

Te laat,'k Had eerst op't .NET moeten kijken vooralleer ik men post open deed.

Ik dacht daarstraks dat er een velleke van een egel op de tafel lag.later zag ik dat het een vrachtje opgespannen kaken waren.

Theo

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 09 aug 2009, 00:19

Ola Boys,

Ik had die methode ook niet eerder gezien,leek me wel doeltreffend.
Het was zeer gezellig,tot de volgende.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

ward
Contacteer:

Bericht door ward » 09 aug 2009, 11:30

oké, bedankt, dan wordt het uitsnijden ;)

@ Theo, in welke winkels verkopen ze formol?

[Bewerkt door ward op 09-08-2009 om 10:31 NL]

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 09 aug 2009, 12:29

Nooit uitsnijden! Bakje klaamaken met vers warm water. Macereren noemen ze dit proces. Hierdoor rot het vlees vanzelf van de kaak af. Hier moet je echter wel voorzichtig mee zijn.

Je neem een plastic bak en vult deze met water. Daarin plaats je een verwarmingselement en stelt deze in op 25 graden ongeveer. Een schepje Biotex groen toevoegen (deze bevat actieve moleculen) en dagelijks het water verversen en de staat van de kaak controleren.

Als het grofste materiaal weg is is de kans groot dat je altijd nog wat gelige restjes tegenkomt. Geen ramp! Eerst de kaak door en door drogen. Vervolgens de kaak een ammoniakbad geven wat de vettigheid uit het been zal trekken. Wel opletten dat je niet een te hoge concentratie gebruikt. Op een bak water een flinke scheut meer dan voldoende.

Vervolgens kan je plaatselijk de kaak wit maken door er waterstofperoxide over te smeren. Dit betekend niet dat je hem in een bad moet leggen. Bij kapperszaken kun je waterstofperoxide kopen in dikke vorm voor het haar. Dit heeft een goed percentage en kan met een kwast worden aangebracht op delen van de kaak waar de tanden er geen last van hebben.

Even goed naspoelen en goed nadrogen en je hebt een mooi wit geprepped kaakje.

Mocht je beschikking hebben tot dermestide kevers is het natuurlijk nog beter, maar je moet wel erg veel preppen wil een colonie van die diertjes interessant zijn :P

Hopelijk ben je nog niet aan het snijden, trekken en pulken gegaan.

Nog even over de opmerking dat alles uit mekaar kan vallen. Dit is waar op een zekere hoogte. Vaak zal dit niet gebeuren want bij haaienkaken zit alles wel redelijk stevig vast voor een dergelijk proces. Wat je wel kan doen is de kaak op een stuk piepschuim drukken zodat je tanden mochten ze eruit vallen weer makkelijk terugplaatsen. Ik zou echter voor de langere bezigheid nummeren kiezen. Zo is een enkel uitvallertje geen probleem.

Succes

[Bewerkt door Colin op 09-08-2009 om 11:31 NL]

[Bewerkt door Colin op 09-08-2009 om 11:37 NL]

[Bewerkt door Colin op 09-08-2009 om 11:38 NL]

[Bewerkt door Colin op 13-08-2009 om 17:06 NL]

'Just Pick It!'

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 09 aug 2009, 12:51

@GJ: ik heb frederik nog nooit zo een kaak weten prepareren,

Theo is absoluut juist, maar inderdaad, je moet keihard opletten, het uitsnijden van een haaienkaak is een kunst, en als je dit perfect wil doen vraagt het veel ervaring

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gesloten