\"tijdslagen\"Mill

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
sharkteethrene
Antw: \\

Bericht door sharkteethrene » 27 jun 2007, 23:57

Afbeelding

Afbeelding

Goed gezien Erik M,
Ik weet niet of de deskundige daar ook een theorie over hebben?
hiermee bedoel ik het pyriet verschijnsel.
en op welke lagen dit voor kan komen?
dat het bovenin voorkomt is zeker (in en net onder het grind)
deze foto betreft een vondst van een mooie grote tand met destijds pyriet erop.
deze heb ik grotendeels verwijderd,maar er zijn nog sporen aanwezig.
dit was op een dag met alleen maar grind,en soms heel even de laag er net onder.
er zijn op die dag hooguit 5 tanden gevonden
en we waren er met 12 mensen aanwezig.
dit om een indicatie te geven hoe weinig tanden er zich daadwerkelijk in bevinden.
wat mischien ook interessant is om te weten
er komen in deze desbetreffende laag ook veel juvenail tandjes voor.(zie Foto)
die we in de 15 meter laag niet aantreffen?
dit zou ook weer iets kunnen betekenen?
p.s. ik heb op de tweede foto een grote Escheri anterior erbij geplaats,zodat de afmetings verschillen ingeschat kunnen worden.

Groetjes Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

sharkteethrene
Antw: \"tijdslagen\"Mill

Bericht door sharkteethrene » 28 jun 2007, 00:14

Ik probeer zoveel mogelijke info te geven over dit onderwerp,mischien is net dat eene argument doorslag gevend?
dus nog een gegeven feit:
de blauwe Escheri tanden hebben geen tekenen van ernstige verspoeling,
deze zijn het beste bewaard gebleven van
wat wel voorkomt is \"rooth pitting\"
(de beschadigingen door de manier van opspuiten en bitedamage daargelaten)
groeten Rene

Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

franky
Been thanked: 12 times

Bericht door franky » 28 jun 2007, 09:33

de escheri van hieronymus heeft ook verkittingen, maar deze zijn veel fijner van structuur en bevatten niet de schelpenresten die je op de hastalissen en ook op sommige botten uit de 12 meter laag ziet. Deze tand komt uit een andere laag. Ik vermoed ergens tussen de 15 meter en de 12 meter laag.

groeten van de brabantse bende

The Stone
Contacteer:

Bericht door The Stone » 28 jun 2007, 10:31

Allemaal vermoedens;

Kleine haaien in de bovenste lagen doet mij denken dat in die tijd de kustlijn aardig dicht bij wat nu Mill is kwam te liggen. Waardoor de grotere haaien verder weg bleven.
Pyriet een zwavel ijzer verbinding, dit ruikt toch een beetje (veel) naar vulkanisme, bij Koblenz liggen een aantal vulkanen die pas ongeveer zo\'n 500.000-200.000 jr geleden zijn uitgedoofd (dit is een feit).
De Rijn stroomt door Koblenz! Er zitten veel ijzerhoudende lagen bij o.a. Uden.
Deze vulkanen zouden wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor meerdere constateringen in Mill.
Snelle toename van de kustlijn richting het westen op sommige momenten.
Geen kalk meer in sommige lagen door sterkere verzuring (zwavelzuur) van het water.
Gaatjes in de wortels (rooth pitting) van Haaientanden zou op corrosie kunnen duiden door zuren.
De zwavelende walvisbotten van Mill, je kent het wel die gelige aanslag die soms hele botten uit elkaar doet vallen.
Het Mio/Pliocene Mill sediment misschien juist meer Rijnafzettingen en daarna pas als laatste het bovenste pakket grind door Maasafzettingen.
En verder ook nog, op de middenpleistocene fossielen die ik uit de vulkanische afzettingen bij Koblenz heb zit enorm veel aangekit sediment.

Maar het zijn allemaal vermoedens alhoewel het best zou kunnen.

[Bewerkt door The Stone op 28-06-2007 om 20:42 NL]

When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 28 jun 2007, 10:52

Het zwavel van pyriet is afkomstig van biologische ontbindingsprocessen van afgestorven fauna en flora. Het ijzer van verwering van glaukoniethoudende gesteenten. U moet het niet te ver zoeken. ;)

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 28 jun 2007, 11:54

Vulcanisme voor diverse verschjinselen voert mi idd veel te ver.
Voor deze verschijnselen zijn veel eenvoudiger verklaringen:

De hele Nederlandse bodem is vergeven van ijzer; voorheen werd veel ijzer (oerlagen) gewonnen en geëxporteerd. Zwavel kwam oa uit rottende eiwitten vrij.

Ontkalking vindt ook vaak plaats, gewoon doordat zand vaak zuur is (SiO2) en daarom nu eenmaal een slechte plaats is om schelpen te conserveren.

Aankitting geschiedt daarentegen vaak door aanwezig kalk (basisch!) uit verwerende schelpen.

De hele kustlijn schoof naar het Westen ih Plioceen, ook in het Oosten - door sedimentatie (ih Oosten en Noordoosten bv tgv de Eridanosdelta).

Er zjin diverse sporen van Pleistocene vulcanische uitbarstingen id Ned Bodem, bv puimsteen en zeer dunne glassplinterlaagjes, maar die hebben, naar ik meen, nooit substantieel bijgedragen aan de sedimentatie in ons gebied.

HJ

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 28 jun 2007, 14:23

kort even enkele opmerkingen:

Ook grote haaien komen soms zeer dicht nabij de kust. Afwezigheid lijkt me eerder gerelateerd aan (on)beschikbaarheid van voedsel. Daarnaast is de grintlaag van 15 meter een concentraat! Dus denk eraan dat dit het beeld mogelijk vertekent.

Ook opgelost CO2 en zure regen kunnen bijdragen leveren aan oplossen kalk.

Haaientanden vind je normaal gesproken in marine afzettingen (dus niet in Rijn en Maas afzettingen).

De typische beschadiging van de wortels van de verder goed bewaarde blauwe tanden (wat jullie root pitting noemen) lijkt me niet door zuur veroorzaakt. Aantasting door bacterien of andere organismen lijkt me waarschijnlijker (kreeften worden ook wel eens genoemd).

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Supergraver
Antw: Antw: \"tijdslagen\"Mill

Bericht door Supergraver » 28 jun 2007, 15:32

isis schreef:
De typische beschadiging van de wortels van de verder goed bewaarde blauwe tanden (wat jullie root pitting noemen) lijkt me niet door zuur veroorzaakt. Aantasting door bacterien of andere organismen lijkt me waarschijnlijker (kreeften worden ook wel eens genoemd).

Daar ben ik weer :D

Als je kijkt naar de poreusheid, denk ik niet dat deze verwering is opgetreden voor het fossilisatie proces.
Na het fossilisatie proces kan ik me niet voorstellen dat een bacterie of een kreeftje zich in zo\'n stukje fossiel gaat boren.
Ik denk gewoon erosie, door een wat hoger gehalte aan zuur in het water (zure regen?? )

gr

Martijn

[Bewerkt door Supergraver op 28-06-2007 om 14:33 NL]

Isis
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: \"tijdslagen\"Mill

Bericht door Isis » 28 jun 2007, 16:23

Supergraver schreef:
Als je kijkt naar de poreusheid, denk ik niet dat deze verwering is opgetreden voor het fossilisatie proces.
Ik bedoel dus inderdaad bio-erosie van de \'verse tand\' (= voor het fossilisatieproces) maar dat is maar een hypothese. Zeker weten doe ik dat absoluut niet.
Supergraver schreef:
Ik denk gewoon erosie, door een wat hoger gehalte aan zuur in het water (zure regen?? )
Ik denk dat niet omdat de erosie op zulke spcifieke plaatsen aangrijpt en derest van de tand puntgaaf is. Aantasting door zuur gebeurt over de gehele tand en heeft een meer \'etsend effect\'. Gooi bij wijze van experiment maar eens (een kapotte) tand in azijnzuur. Soms [o.a. Egem] vind je tanden waarvan ik bijna zeker durf te stellen dat ze door de haai zijn ingeslikt en zijn aangetast door maagzuur; dat ziet er beslist anders uit.

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 28 jun 2007, 17:00

@ Isis,
Met de grintlaag bedoelen we niet de 15 meter laag (met marine afzettingen)
maar echt de laag met kiezels.(en daar net onder)
in deze laag bevindt zich toch geen marine afzetting?
Groetjes Rene,

Gesloten