\"tijdslagen\"Mill

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
sharkteethrene
\"tijdslagen\"Mill

Bericht door sharkteethrene » 17 jun 2007, 01:50

Ola Iedereen.
graag wil ik eens de tijdslagen van Mill onder de loep nemen.
zoals ik al vernomen heb van verschillende mensen,wordt hier druk aan gewerkt.
ook zijn er meerdere die verklaren dat de \"blauwe\"tandjes de oudste zijn.
door jaar in en uit de diepte van de zuiging te vragen op de dag dat we er zijn
kunnen wij vaststellen uit welke laag welk materiaal komt.
dit wordt keer op keer door enkele omstreden
maar echte aannemelijke punten ben ik nog niet tegengekomen?
de \"blauwe\"tandjes worden gevonden in en net onder het grind,de hoogste/bovenste laag
dit kan elke regelmatige millganger bevestigen.
een ook gegeven feit is dat men vroeger (jaren terug) op een diepte zat en dan enkele weken op die diepte bleef door rond te varen met de boot.(3 weken op 8 meter,3 weken op 10 meter enz enz)
dit gebeurt heden ten dagen niet meer.
nu wordt er op een plaats opgezogen en gaat men steeds dieper,met soms een verplaatsing per dag.
dit zegt natuurlijk niets over hun ouderdom
wel de andere vondsten die zich sporadish
voordoen in deze laag.
dit is een gegeven feit wat meegenomen moet worden bij eenieder die zich momenteel bezig houdt met deze \"studie\"en niet zomaar
als onbelangrijk moet worden weggestreept,want dan kloppen hun bevindingen niet meer.
als laatste ben ik van mening dat
de\"blauwe\"tandjes het jongste zijn
gezien de Xiphodon (brede vorm Hastalis,die uiteindelijk de Great white werd)
ook voorkomen in de \"blauwe\"kleur.
dus uit de bovenste laag,en dit is toch echt een jongere tand als de gevonden tanden uit de andere lagen!
er zijn enkele zeer mooie vondsten gedaan
tussen het grind, blauwe xiphodon tanden met pyriet erop ik zelf heb er drie in mijn collectie(prijs mezelf gelukkig)
ik kan er helemaal langs zitten,vandaar dit nieuwe topic.
ben zeer benieuwd naar de andere bevindingen/reacties.

Groetjes Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Frisian-old-age
Antw: \"tijdslagen\"Mill

Bericht door Frisian-old-age » 17 jun 2007, 12:36

Hoi Rene,

Ben volkomen met je eens.
Moet even terugkijken naar mijn\"vroegere\"zoekjaren.
Wanneer de pomp verlegt werd, had je in het begin heel even fijn zilverzand (metselzand), daarna wat grover ( kattegrit)en geelig\\bruinig van kleur,voorts grof grind, \"maaskeien\" met stukken botmatriaal,schelpmatriaal,schelpengruis als laatste groen-gekleurd ( glauconiet) zand.
Tussen elke laag-overgang spoot de pomp kort of wat langer zo\'n groengekleurde zand.
Je kon zien wanneer hij te diep zat of horen wanneer hij te hoog zat. \"Meeste\" opbrengst zat op 11 - 13 meter.
Zoogdier-matriaal bevond zich het meest de \"maaskeien\" en de haaientanden waren donker en redelijk groot.( percentage Xiphodon hoog)
De blauwe tanden of licht(er)gekleurde tanden vond je het meest in overgang van fijn grind( kattegrit) naar grof grind.
Heb het vermoeden dat de \"blauwe\"tanden meer silicium en de \"donkere\" tanden meer glauconiet hebben gehad als hoofdbestanddeel in\\tijdens hun fossilisatie-proces.

groetjes,

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 17 jun 2007, 15:51

Even een kleine toelichting:
Honderden escheri tanden van Rene werden verdeeld in groepen aan de hand van hun bewaring vooraleer er voor 2 groepen een reconstructie van de dentitie werd gemaakt. Enkel gebaseerd op de morphologie van de escheri tanden lijken de “blauwe” tanden ouder te zijn dan de gangbare donkere tanden (die vermoedelijk uit de basis Plioceen komen). Vandaar de ontstane verwarring en Rene’s vraag.

Supergraver

Bericht door Supergraver » 17 jun 2007, 17:39

Ik raak de draad een beetje kwijt :P
Ik heb altijd aangenomen dat de blauwe tander juist \'jonger\' zouden zijn dan de zwart-bruine. Idd zoals Age verteld omdat uit een minder diepe laag afkomstig zijn.
Tevens zijn de grootste blauwe tanden over het algemeen een slag kleiner dan de grootste zwart-bruine. Wat volgens mij weer te maken heeft met het uitsterven van verschillende soorten walvissen in het Plioceen en dat daarom de afmetingen van de haaien ook wat geringer werden.
Ik heb hierna dus geen enig wetenschappelijk onderzoek gedaan :D maar ik vind het nogal een kwestie van oorzaak en gevolg ;)

Gr

Martijn

Frisian-old-age

Bericht door Frisian-old-age » 17 jun 2007, 17:41

@ Somniosus, nu creer je echte verwarring.
Rene stelt dat de blauwere tanden de \"jongsten\" zijn.
Welnu , dat heb ik beaamt, op grond van menige \"pompdag\".

[Bewerkt door Frisian-old-age op 17-06-2007 om 16:43 NL]

Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )

Supergraver

Bericht door Supergraver » 17 jun 2007, 17:44

Afbeelding

Nog even een foto ter verduidelijking.

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 17 jun 2007, 17:47

Ik kan geen uitspraak doen over ouderdom van Mill; wellicht dat duikers tzt uitsluitsel kunnen geven.

Maar Martijn, ik had altijd gehoord dat Isurus hastalis in het Plioceen juist geleidelijk zeldzamer werd, maar veel grotere tanden (en dus afmetingen) kon krijgen. Een stelling die ik in het Antwerpse meermalen bevestigd heb gezien.

[Bewerkt door Henk Jan op 17-06-2007 om 16:47 NL]

HJ

Supergraver
Antw: Antw: \"tijdslagen\"Mill

Bericht door Supergraver » 17 jun 2007, 18:12

Henk Jan schreef:
Ik kan geen uitspraak doen over ouderdom van Mill; wellicht dat duikers tzt uitsluitsel kunnen geven.

Maar Martijn, ik had altijd gehoord dat Isurus hastalis in het Plioceen juist geleidelijk zeldzamer werd, maar veel grotere tanden (en dus afmetingen) kon krijgen. Een stelling die ik in het Antwerpse meermalen bevestigd heb gezien.
[Bewerkt door Henk Jan op 17-06-2007 om 16:47 NL]
Waarom wordt een dier zeldzamer? Veranderingen klimaat en afnemen van de hoeveel prooi (er zijn er vast wel meer, maar dit lijken me toch een beetje de hoofd kandidaten).
De grote tanden worden gevonden in dezelfde laag als de grote botten, terwijl er in de laag waar de blauwe tandjes uitkomen, zo goed als geen zoogdier resten voorkomen. Wel vissenwervels en roggenstekels. Hoewel ik van die laaste van mening ben dat die uit een nog hoger gelegen laag komen.
Lijkt mij dus een logisch geval van ontbreken van grote prooi- aanpassen van de haai- vismenu - kleinere spitsere tanden.

Groeten

Martijn

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 17 jun 2007, 18:46

Terecht stel je dat er nog andere factoren zijn. Bij Mill is een derde mogelijkheid ook het ondieper worden vd zee, waardoor grotere dieren niet meer ter plekke konden rondzwemmen.

Maar hebben duikers al geen antwoord kunnen geven op de vraag uit welke lagen de verschillend gepreserveerde tanden stammen?

HJ

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 17 jun 2007, 21:33

Er is door duikers vastgesteld dat er op de 15 meter laag donkere tanden gevonden worden
en geen enkele \"blauwe\"
daar is niets over bekend voor zover ik weet?
wel kan ik zeggen dat deze zich boven de 15 meter laag bevinden door mijn eigen bevindingen,en van vele andere.
ook het lichtbruine botmateriaal bevindt zich erboven.
in de 15 meter laag waar de meeste tanden uit voortkomen vindt men het meer donkere en zwart botmateriaal(ouder?)
aangezien dat er ook een aantal duikers actief zijn op het forum,wil ik ook graag hun bevindingen horen?

Groetjes Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Gesloten