Stenonychosaurus

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Antw: Antw: Stenonychosaurus

Bericht door masteroffossiles » 27 mar 2010, 11:32

rjanssen schreef:
Rhynchosauroides, hmmmmmmm, ik begin nu toch te twijfelen. Hoorde Velociraptor daar ook niet toe?
Rob
nee, velociraptor hoort bij de deinonychosauria, dat is echt een heel ander beest dan een rynchosauroide

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Stenonychosaurus

Bericht door Frederik » 27 mar 2010, 12:00

Opmerkelijk topic. :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Peter F.
Antw: Antw: Antw: Stenonychosaurus

Bericht door Peter F. » 27 mar 2010, 15:49

masteroffossiles schreef:
rjanssen schreef:
Rhynchosauroides, hmmmmmmm, ik begin nu toch te twijfelen. Hoorde Velociraptor daar ook niet toe?
Rob
nee, velociraptor hoort bij de deinonychosauria, dat is echt een heel ander beest dan een rynchosauroide
Ik geloof dat we nu helemaal alles door elkaar gaan halen...

Rhynchosaurus en zn vrienden hebben helemaal niets met de voetstappen van Rhynchosauroides te maken. Rhynchosauroides is een ichnogenus, niet de naam van het beest dat de voetsporen gemaakt heeft. 100% zekerheid over de maker ervan kan ik ook niet geven, maar een sauropterygier is het zeer waarschijnlijk ook niet (kijk maar naar de bouw van het voetskelet). 1 van de (m.i.) aannemelijkste theorien is dat deze voetstappen gemaakt zijn door een prolacertiform zoals Macrocnemus (zie ook http://dipbsf.uninsubria.it/paleo/rhynchosauroides.htm).

Rhynchosauriers komen weliswaar ook uit het midden Trias, maar zijn niet gevonden in Winterswijk. Voor meer over Rhynchosauriers zie ook het tetrapod zoology weblog (http://scienceblogs.com/tetrapodzoology ... aurs_i.php).

Bijzondere uitleg trouwens ook over Troodon/Stenonychosaurus....

Groeten,
Peter

[Bewerkt door Peter F. op 27-03-2010 om 15:50 NL]

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 27 mar 2010, 15:57

he verdorie... nee we zijn er toch niet uit he :D vind het veel te leuk topic dit :D moet nog veel langer zo doorgaan (y)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

rjanssen

Bericht door rjanssen » 28 mar 2010, 10:47

Dit is allemaal erg verwarrend voor mij. In ieder geval weet ik nu wel iets meer over Rhynchosauriers en aanverwanten zoals Pachycephalosaurus. Troodon blijft een mysterie, vooral hij feit dat hij soms zelfs samen met Deinonychus roedels vormde om de prooi in te sluiten.
Aan Johan: ik wil graag ook zo'n pluche Nautilus, waar kan ik die krijgen? M.v.g,

Rob

Peter F.

Bericht door Peter F. » 28 mar 2010, 12:10

Met al die mammoeten hier in Nederland begrijp ik in ieder geval wel wat Troodon hier kwam doen:-)

Groeten,
Peter

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Antw: Antw: Stenonychosaurus

Bericht door masteroffossiles » 28 mar 2010, 14:52

rjanssen schreef:
Dit is allemaal erg verwarrend voor mij. In ieder geval weet ik nu wel iets meer over Rhynchosauriers en aanverwanten zoals Pachycephalosaurus.
ik wil niet vervelend zijn, maar rynchosauriers en pachycephalosauriers zijn 2 hele verschillende dieren, rynch. leefde in het trias, pach. in het krijt, rynch. is een archosaurier, pach. is een dinosaurier,
waar haal je dat toch allemaal vandaan dat ze bij elkaar horen?:P
gr
sander

btw dat van het samen jagen kan ik ook nergens vinden, waar heb je dat vandaan? ook van die indiase expert?

[Bewerkt door masteroffossiles op 28-03-2010 om 14:02 NL]

rjanssen

Bericht door rjanssen » 28 mar 2010, 17:28

Peter, was de mammoet dan een tijdgenoot van Troodon? Dat is interessant zeg. Ik vraag me af of Troodon dan inderdaad op de mammoet gejaagd zou kunnen hebben? Het moet een flinke kluif zijn geweest voor Troodon en het moet het uiterste van hun jacht-tactieken hebben gevergd. M.v.g,

Rob

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 28 mar 2010, 17:55

I rest my case.

The earth has music for those who listen.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 28 mar 2010, 18:35

Het is stilaan goed geweest, rj.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten