Stenonychosaurus
Stenonychosaurus
Hallo,
Ik ben op zoek naar fossiele pootafdrukken van Stenonychosaurus. Heeft iemand een idee waar die in Nederland te vinden zijn? Alvast bedankt,
Rob
Ik ben op zoek naar fossiele pootafdrukken van Stenonychosaurus. Heeft iemand een idee waar die in Nederland te vinden zijn? Alvast bedankt,
Rob
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Antw: Stenonychosaurus
hallo,
die zijn niet te vinden in nederland. wel andere pootafdrukken van reptielen (in winterswijk kijk maar bij de vindplaatsen sectie) en dan heb je het qua afdrukken van poten in nederland wel gehad.
gr
sander
die zijn niet te vinden in nederland. wel andere pootafdrukken van reptielen (in winterswijk kijk maar bij de vindplaatsen sectie) en dan heb je het qua afdrukken van poten in nederland wel gehad.
gr
sander
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Er komen sowieso geen terrestrische formaties uit het Boven Krijt in Nederland voor. Het is dus inderdaad niet mogelijk om hier pootafdrukken uit dit tijdsinterval te vinden.
Kwam Troodon sowieso niet alleen in Noord Amerika voor?
Groet,
Johan
Kwam Troodon sowieso niet alleen in Noord Amerika voor?
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Stenonychosaurus kwam toch al veel eerder voor dan het Krijt? Volgens mij verscheen die al laat in het Perm. Ik heb mij door een expert laten vertellen dat het hier om een hele bijzondere saurier ging. Het was een reptiel met uitgesproken amfibische kenmerken zoals de aanwezigheid van rudimentaire kieuwen en een uniek leg-apparaat. Is het dan niet mogelijk dat ie in Nederland voorkwam? Gr,
Rob
Rob
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Volgens mij is Stenonychosaurus een vogel-achtige theropode behorende tot de familie van Troodontidae. Mogelijk is het zelfs een junior synonym van Troodon. Volgens mijn informatie is hun stratigrafisch bereik beperkt tot het Boven Krijt.
Ik heb het vermoeden dat je hier in de war bent met één of andere andere saurier.
Groet,
Johan
Ik heb het vermoeden dat je hier in de war bent met één of andere andere saurier.
Groet,
Johan
- Carboon
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 525 times
Ben het met Johan eens:
"Troodon (or Troödon in older sources) is a genus of relatively small, bird-like dinosaur from the Late Cretaceous period (75-65 mya). Discovered in 1855, it was among the first dinosaurs found in North America."
(...)
"The first specimen of Troodon that was not a tooth, then referred to its own genus (Stenonychosaurus), was named by Sternberg in 1932, based on a foot, fragments of a hand, and some caudal vertebrae from Alberta."
Lang leve wikipedia!
http://en.wikipedia.org/wiki/Troodon
Ciao!
Tim
"Troodon (or Troödon in older sources) is a genus of relatively small, bird-like dinosaur from the Late Cretaceous period (75-65 mya). Discovered in 1855, it was among the first dinosaurs found in North America."
(...)
"The first specimen of Troodon that was not a tooth, then referred to its own genus (Stenonychosaurus), was named by Sternberg in 1932, based on a foot, fragments of a hand, and some caudal vertebrae from Alberta."
Lang leve wikipedia!

Ciao!
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Kan iemand mij iets meer vertellen over het leg-apparaat van Troodon? Naar mijn weten kwamen er 3 eieren per keer uit, dit gebeurde in cycli die twee a drie weken duurden. Alvast bedankt voor de informatie. Gr,
Rob
Rob
Euhm, de informatie over de 3 eieren en de cycli, waar haal je die? Lijkt me allemaal zeer suggestief...
Kan je ook meegeven dat er in Europa (bij mijn weten) geen bewijs is gevonden voor de aanwezigheid van Troodon.
Je moet volgend artikel eens proberen bemachtigen:
Nest and egg clutches of the dinosaur
Troodon formosus and the evolution of avian reproductive traits.
(Horner, John R., Varricchio, David J., Jackson, Frankie, Borkowski, John J.)
Gepubliceerd in Nature, 1997.
Z.
[Bewerkt door ziepe op 24-03-2010 om 17:09 NL]
Kan je ook meegeven dat er in Europa (bij mijn weten) geen bewijs is gevonden voor de aanwezigheid van Troodon.
Je moet volgend artikel eens proberen bemachtigen:
Nest and egg clutches of the dinosaur
Troodon formosus and the evolution of avian reproductive traits.
(Horner, John R., Varricchio, David J., Jackson, Frankie, Borkowski, John J.)
Gepubliceerd in Nature, 1997.
Z.
[Bewerkt door ziepe op 24-03-2010 om 17:09 NL]
The earth has music for those who listen.
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Hoi!
Ik ben het weer met ziepe eens, dat van een cyclus van 2 á 3 weken klinkt mij ook erg suggestief in de oren. Wel wordt er in het artikel van Varricchio et al. gesproken over dat de eieren waarschijnlijk in paren gelegd (dus 2 eieren per keer), met wellicht enkele dagen tussen elke leg.
Heb je interesse in dat artikel van Varricchio et al.? Ik kan je wel even een pdfje sturen?
Groet,
Johan
Ik ben het weer met ziepe eens, dat van een cyclus van 2 á 3 weken klinkt mij ook erg suggestief in de oren. Wel wordt er in het artikel van Varricchio et al. gesproken over dat de eieren waarschijnlijk in paren gelegd (dus 2 eieren per keer), met wellicht enkele dagen tussen elke leg.
Heb je interesse in dat artikel van Varricchio et al.? Ik kan je wel even een pdfje sturen?
Groet,
Johan
Interessant artikel, bedankt. Mogelijk was Troodon verwant aan de Plesiosauriers, iets wat op z'n minst opmerkelijk is te noemen en een waterverleden is niet uit te sluiten. Gr,
Rob
Rob