Invloed van (zon)licht op haaientanden?
Antw: Antw: Antw: Invloed van (zon)licht op haaientanden?
oei, dit mocht hier blijkbaar niet staan ..mike schreef:Mag ik hopen dat niet iedereen deze pretentieuze redenering volgt … de jarenlange inspanningen van de RAW zouden anders wel eens een kort leven beschoren zijn … . Zoals Plikona schreef: bouwwerven of privéterreinen zijn verboden toegang voor onbevoegden (dit is voor alle duidelijkheid iedereen die er niet rechtstreeks of onrechtstreeks arbeid verricht iov. de bouwheer). Dat je toch al op deze terreinen je ding kan/mag doen, daar hang je dus af van de goede wil van de verantwoordelijke leidinggevenden (opdrachtgever of aannemer) en niet de werknemers ! Het aspect veiligheid/verantwoordelijkheid speelt heden ten dage een zeer grote rol.ahuijsmans schreef:
ps, ik heb er al eentje, als men in hoevenen niet op de bulten mag zoeken, als je aankomt neem je de rechterbult, loop je langsaf tot je bij het einde komt. Loop dan rechts naar beneden tot je bij de werkzaamheden komt. Daar kun je haaientanden in situ vinden. Zo in de kleilagen....
En beste Ahuijsmans , met je getoonde ingesteldheid kom je er bij mij alvast NIET in .. . Idd., goe bezig ... .
grtn,mike
-
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 46 times
Antw: Invloed van (zon)licht op haaientanden?
Hoi
Ik weet het niet helemaal zeker bij haaietanden maar ik kan me voorstellen dat haaietanden matter of witter worden als ze opdrogen omdat de zouten (mineralen) die opgelost zijn in het water dan uitkristalliseren. Dit kan aan de binnen of aan de buitenkant zijn.
Zoals eerder vermeld kan onder invloed van zuurstof, koolstofdioxide of een ander gas in de lucht chemische reacties plaatsvinden waardoor de kleur ook kan veranderen. De combinatie van zonlicht met een gas versnelt de reactie natuurlijk.
mvg
Tom
- Everhardus
Eenmaal droog kleuren fossielen altijd anders dan dat je ze nat zult vinden. Vaak minder mooi. Of je er wat mee moet of wilt doen is een kwestie van smaak. Bij haaientanden lijkt mij dat niet nodig, zijn van zichzelf al mooi genoeg, maar dat is mijn persoonnlijke mening. Voor bijvoorbeeld ammonieten uit de Gault is het zo dat het kleurverschil tamelijk dramatisch is. Eenmaal droog is er weinig aardigheid aan maar in situ is het een en al schittering.........Daar komt nog bij dat de parelmoerlaag maar matig hecht aan het fossiel. In dit geval ga ik dan ook graag over tot een preparatiemethode die A) de parelmoerlaag beter laat hechten en B) de kleur tot z'n recht laat komen....(laatste is een positief neveneffect, voor mij...)
Verder lijkt me dat Plikonia volkomen gelijk heeft met zijn betoog over opgenomen mineralen etc, betreffend de kleur. Check alle verschillencde kleurtjes haaientanden van verschillnden locaties en je weet genoeg, lijkt me .......toch ?
Gr,marcel
Verder lijkt me dat Plikonia volkomen gelijk heeft met zijn betoog over opgenomen mineralen etc, betreffend de kleur. Check alle verschillencde kleurtjes haaientanden van verschillnden locaties en je weet genoeg, lijkt me .......toch ?
Gr,marcel
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
@mike: he verdorie, ik had me nog zo verheugd op een zalig bakkie koffie 
Ontopic: dit zou dan ook verklaren waarom zeer lokaal de kleuren kunnen wisselen. zo heb ik 1 tand uit h*******n die een mooie bruine kleur heeft terwijl het overgrote deel de normale kleur van daar heeft.

Ontopic: dit zou dan ook verklaren waarom zeer lokaal de kleuren kunnen wisselen. zo heb ik 1 tand uit h*******n die een mooie bruine kleur heeft terwijl het overgrote deel de normale kleur van daar heeft.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
Betreft kleurverandering,
De meeste musea houden hun botten(!) in donkere ruimtes, be-treft kleurverandering,
haaietanden veranderen ook, na een paar dagen heb je een andere kleur,
maar er zijn vindplaatsen waar geploegd wordt en dan merk je meteen dat de kleur wit kan worden op een jaar tijd, ruwe schatting, zelfde geldt bvb voor recente schelpen, die in verzamelingen weg van het licht worden gehouden, je weet wel leg ze in een bak water en ze lijken terug te glimmen,
het belangrijkste lijkt me is dat de kleur effectief kan verdwijnen!
Duys
De meeste musea houden hun botten(!) in donkere ruimtes, be-treft kleurverandering,
haaietanden veranderen ook, na een paar dagen heb je een andere kleur,
maar er zijn vindplaatsen waar geploegd wordt en dan merk je meteen dat de kleur wit kan worden op een jaar tijd, ruwe schatting, zelfde geldt bvb voor recente schelpen, die in verzamelingen weg van het licht worden gehouden, je weet wel leg ze in een bak water en ze lijken terug te glimmen,
het belangrijkste lijkt me is dat de kleur effectief kan verdwijnen!
Duys
Voor dat ik weer (Huysman is streng) op retraite ga:
Iedere haaietand is van nature wit. De kleur verkrijgt ie door de neergeslagen mineralen en zouten in de tand en afkomstig van de matrix. Het spreekt voor zich dat iedere matrix anders door klastische deeltjes is opgebouwd. Bij zouten moet niet uitsluitend gedacht worden aan nacl maar aan iedere verbinding van een metaal met een zuurrest. Deze gaan een oneindige reeks verbindingen aan in steeds wisselende samenstellingen , naargelang er voorhanden zijn. Deze neergeslagen verbindingen bepalen de kleur.
Als de tand dan gevonden wordt , gebeuren er ogenblikkelijk fysische processen die deze verbindingen kunnen veranderen, namelijk ze verliezen hun vocht of nog erger , hun in het kristalrooster opgenomen kristalwater. Dit gebeurt door de invloed van de infrarood straling van de zon, zijnde gewoon warmte. Sommige verbindingen zijn zeer resistent, anderen vallen meteen of op termijn uit elkaar. (Denk aan markasiet) Ultraviolet licht heeft ook de eigenschap dat het bepaalde processen in gang zet.
De tand in een zonnebad zetten lijkt mij dan ook geen bijster goed idee.
Iedere haaietand is van nature wit. De kleur verkrijgt ie door de neergeslagen mineralen en zouten in de tand en afkomstig van de matrix. Het spreekt voor zich dat iedere matrix anders door klastische deeltjes is opgebouwd. Bij zouten moet niet uitsluitend gedacht worden aan nacl maar aan iedere verbinding van een metaal met een zuurrest. Deze gaan een oneindige reeks verbindingen aan in steeds wisselende samenstellingen , naargelang er voorhanden zijn. Deze neergeslagen verbindingen bepalen de kleur.
Als de tand dan gevonden wordt , gebeuren er ogenblikkelijk fysische processen die deze verbindingen kunnen veranderen, namelijk ze verliezen hun vocht of nog erger , hun in het kristalrooster opgenomen kristalwater. Dit gebeurt door de invloed van de infrarood straling van de zon, zijnde gewoon warmte. Sommige verbindingen zijn zeer resistent, anderen vallen meteen of op termijn uit elkaar. (Denk aan markasiet) Ultraviolet licht heeft ook de eigenschap dat het bepaalde processen in gang zet.
De tand in een zonnebad zetten lijkt mij dan ook geen bijster goed idee.
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
[edit] hier stond iets voor plikona (wel goed) maar heb het maar weggehaald. Negeren werkt beter denk ik. Zal vroeger als kind te weinig aandacht gekregen hebben
[/edit]
[Bewerkt door Ahuijsmans op 06-05-2010 om 18:56 NL]

[/edit]
[Bewerkt door Ahuijsmans op 06-05-2010 om 18:56 NL]
Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
Huysman schreef:
[edit] hier stond iets voor plikona (wel goed) maar heb het maar weggehaald. Negeren werkt beter denk ik. Zal vroeger als kind te weinig aandacht gekregen hebben
[/edit]
Gerrit Jan schreef:
Sinds wanneer heb jij weer toegang tot dit forum beste Mike? Van dag A dat je terug bent verval je weer geheel in je oude patroon. Klagen, brallen en kontkruipen!
En hebben de kindjes ook iets te vertellen over het onderwerp van het topic of is de kennis beperkt tot het niveau van de kleutertuin. De jeugd hier op het forum heeft meer stijl dan jullie.
[/edit]
Gerrit Jan schreef:
Sinds wanneer heb jij weer toegang tot dit forum beste Mike? Van dag A dat je terug bent verval je weer geheel in je oude patroon. Klagen, brallen en kontkruipen!
En hebben de kindjes ook iets te vertellen over het onderwerp van het topic of is de kennis beperkt tot het niveau van de kleutertuin. De jeugd hier op het forum heeft meer stijl dan jullie.
Antw: Antw: Invloed van (zon)licht op haaientanden?
Mr Ktrois ... ik zal het boekje maar gesloten houden zeker, alvorens mijn familie op nachtelijke uren de huid alweer vol gescholden wordt ... ??? ... en neen, ik ga me niet verlagen tot jouw bedenkelijk laag niveau door hier een lijstje scheldwoorden te plaatsen .. . pff ...Gerrit-Jan schreef:Mokerman!!!!mike schreef:oei, dit mocht hier blijkbaar niet staan ..mike schreef:Mag ik hopen dat niet iedereen deze pretentieuze redenering volgt … de jarenlange inspanningen van de RAW zouden anders wel eens een kort leven beschoren zijn … . Zoals Plikona schreef: bouwwerven of privéterreinen zijn verboden toegang voor onbevoegden (dit is voor alle duidelijkheid iedereen die er niet rechtstreeks of onrechtstreeks arbeid verricht iov. de bouwheer). Dat je toch al op deze terreinen je ding kan/mag doen, daar hang je dus af van de goede wil van de verantwoordelijke leidinggevenden (opdrachtgever of aannemer) en niet de werknemers ! Het aspect veiligheid/verantwoordelijkheid speelt heden ten dage een zeer grote rol.ahuijsmans schreef:
ps, ik heb er al eentje, als men in hoevenen niet op de bulten mag zoeken, als je aankomt neem je de rechterbult, loop je langsaf tot je bij het einde komt. Loop dan rechts naar beneden tot je bij de werkzaamheden komt. Daar kun je haaientanden in situ vinden. Zo in de kleilagen....
En beste Ahuijsmans , met je getoonde ingesteldheid kom je er bij mij alvast NIET in .. . Idd., goe bezig ... .
Hoe zat het ook al weer met ongewenste topicvervuilers????.
Groet
grtn,mike
Het is natuurlijk erg eenvoudig om als starter van deze topic, de stekker eruit te trekken,vanwege het gebruik dat sommigen er van maken om kennelijk oude rekeningen te vereffenen.
Ik vind dat echter niet eerlijk naar de mensen,die een serieuze reactie op mijn vraag hebben gegeven.
Ik doe daarom nogmaals een dringend beroep aan een ieder om te trachten zijn of haar steentje aan onze beschaving bij te dragen.
Daarop is onze beschaving namelijk gebaseerd.
Je hoeft het niet met een ander eens te zijn.
Respecteer de diversiteit.
Uit dat brouwsel komt onze beschaving voort.
En dat laagje beschaving is flinterdun en ozo kwetsbaar.
Eronder zit alleeen puss,wreedheid en chaos.
Zo moeilijk is het toch niet,lieden.
Rond de kerst altijd goede voornemens.
Maak ze nu in het jaar dan ook waar in de praktijk.
Stichtelijke groeten van Hogst.