Invloed van (zon)licht op haaientanden?
Invloed van (zon)licht op haaientanden?
Dag Allen,
Afgelopen week was ik samen met forumlid Mirre2be ergens in het noorden van Belgie aan het spitten.
Onder het graven door kwam het gesprek op de kleur van haaientanden.
Al pratend uit beider eigen ervaring hadden wij de indruk dat tanden na het uitgraven een andere kleur aan kunnen nemen.
Niet in grote mate,noem het bijkleuren.
Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen.
Heeft het bijvoorbeeld zin om een mooie tand een zonnebad te geven?
Een weekje in de zon zal ik maar zeggen.
Is de eventueel nieuwe kleur bestendig?
Hoop dat jullie hier iets op kunnen toelichten.
Alvast dank,
Groeten Hogst.
[Bewerkt door Poilu op 02-05-2010 om 12:32 NL]
Afgelopen week was ik samen met forumlid Mirre2be ergens in het noorden van Belgie aan het spitten.
Onder het graven door kwam het gesprek op de kleur van haaientanden.
Al pratend uit beider eigen ervaring hadden wij de indruk dat tanden na het uitgraven een andere kleur aan kunnen nemen.
Niet in grote mate,noem het bijkleuren.
Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen.
Heeft het bijvoorbeeld zin om een mooie tand een zonnebad te geven?
Een weekje in de zon zal ik maar zeggen.
Is de eventueel nieuwe kleur bestendig?
Hoop dat jullie hier iets op kunnen toelichten.
Alvast dank,
Groeten Hogst.
[Bewerkt door Poilu op 02-05-2010 om 12:32 NL]
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
Antw: Invloed van (zon)licht op haaientanden?
nou ja ik heb een beetje ervaring,
als ze nat zijn zijn ze bij mij zwartig, maar als ze opdrogen worden ze blauw (kaloot)
als ze heel lang hebben liggen zonnen worden ze blijkbaar gebleekt, dan worden ze wit (bij mij is dat alleen bij krijt tanden)
wat ook een leuk kleurtje geeft is om de haaientanden onder black light te leggen, de hemipristis die ik gewonnen heb van rene uit malta word onder black light fel geel ipv het normale zacht roze. btw als je ze dan weer uit het licht van blacklight nemen ze gewoon de normale kleur aan.
dat zijn mijn ervaringen,
gr
sander
als ze nat zijn zijn ze bij mij zwartig, maar als ze opdrogen worden ze blauw (kaloot)
als ze heel lang hebben liggen zonnen worden ze blijkbaar gebleekt, dan worden ze wit (bij mij is dat alleen bij krijt tanden)
wat ook een leuk kleurtje geeft is om de haaientanden onder black light te leggen, de hemipristis die ik gewonnen heb van rene uit malta word onder black light fel geel ipv het normale zacht roze. btw als je ze dan weer uit het licht van blacklight nemen ze gewoon de normale kleur aan.
dat zijn mijn ervaringen,
gr
sander
- Carcharoides
- Has thanked: 3 times
- Contacteer:
Moet wel zeggen dat de meeste 'oppervlakte vondsten' uit Antwerpen die ik gedaan heb lichter van kleur zijn dan uit de zeef.
Geen bewijs maar ik deel het vermoeden.
Gerard
Geen bewijs maar ik deel het vermoeden.
Gerard
Precies.
Ik kan me voorstellen dat na zo een lange tijd niet aan daglicht blootgesteld worden,je je kleur aanneemt van de grondsoort,of daar in ieder geval door beinvloed wordt, waarin je terecht komt als haaientand.
Nadat je gevonden wordt en voor het eerst sinds lange tijd daglicht ziet,kan ik me voorstellen dat er iets met je kleur gebeurd.
Misschien zijn er wetenschappers onder ons die dit proces kunnen bevestigen en uitleggen.
Heb sedert vandaag een aantal tanden in het zonnetje(nou ja..buiten gezet) en zal de proef op de som nemen.
Gr Hogst
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Invloed van (zon)licht op haaientanden?
Geef dat weinig kans.Poilu schreef:
Heb sedert vandaag een aantal tanden in het zonnetje(nou ja..buiten gezet) en zal de proef op de som nemen.
Gr Hogst
Ligt mijn inziens alleen maar bij de factor welk mineraal het meest aanwezig was tijdens het fossilisatie proces.
groetjes,
[Bewerkt door Frisian-old-age op 02-05-2010 om 20:23 NL]
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Antw: Antw: Antw: Invloed van (zon)licht op haaientanden?
frisian-old-age schreef:Geef dat weinig kans.Poilu schreef:
Gr Hogst
Ligt mijn inziens alleen maar bij de factor welk mineraal het meest aanwezig was tijdens het fossilisatie proces.
groetjes,
[Bewerkt door Frisian-old-age op 02-05-2010 om 20:23 NL]
Hallo Age,
Betekent dat er afhankelijk welk mineraal er aanwezig is.dat van invloed is op de eventuele kleurontwikkeling/
gr Hogst
Hallo Hogst,
Er kan wel degelijk iets van de kleur van de tanden veranderen als ze aan het zonlicht c.q zuurstof bloot gestelt worden.
B.v in Lee-Creek Waar je tanden vind die ten dele boven het zand uit steken, daarvan zijn de zichtbare delen anders getint dan het deel wat onder het zand zit.
Ik denk dat daar wel enkele weken tot maanden overheen gaan omdat het zoek gebied elk half jaar mee opschuift met het vooruit schreiden van de mijnbouw.
Verder heb ik 12 jaar geleden als ik na mijn werk langs Liessel naar huis ging regelmatig ongezeeft zand mee naar huis genomen.
Dit heb ik in bakken in de tuin opgeslagen.
Het materiaal wat ik in het begin heb uitgezocht zijn donker van kleur.
Nu ik na enkele jaren de rest van het opgeslagen materiaal aan het uitzoeken ben zijn de tandjes melk wit gevlekt geworden.
De tandjes die uit de beginperiode zijn in mijn verzameling onder droge omstandigheden niet meer verkleurt.
Groeten Hans
Er kan wel degelijk iets van de kleur van de tanden veranderen als ze aan het zonlicht c.q zuurstof bloot gestelt worden.
B.v in Lee-Creek Waar je tanden vind die ten dele boven het zand uit steken, daarvan zijn de zichtbare delen anders getint dan het deel wat onder het zand zit.
Ik denk dat daar wel enkele weken tot maanden overheen gaan omdat het zoek gebied elk half jaar mee opschuift met het vooruit schreiden van de mijnbouw.
Verder heb ik 12 jaar geleden als ik na mijn werk langs Liessel naar huis ging regelmatig ongezeeft zand mee naar huis genomen.
Dit heb ik in bakken in de tuin opgeslagen.
Het materiaal wat ik in het begin heb uitgezocht zijn donker van kleur.
Nu ik na enkele jaren de rest van het opgeslagen materiaal aan het uitzoeken ben zijn de tandjes melk wit gevlekt geworden.
De tandjes die uit de beginperiode zijn in mijn verzameling onder droge omstandigheden niet meer verkleurt.
Groeten Hans
Hans
Als een tand uit de grond komt dan is in de meeste gevallen vocht in de tand aanwezig dit vocht trekt vrij snel weg uit de tand omdat een tand van binnen veel holle ruimtes heeft. Je moet daarbij aan de oude bloedvaten denken die er in zitten.
Je kunt dit goed zien door de tand even in het water te leggen.
Daarom moet je er ook altijd op letten als je een tand via het internet koopt of dat de tand niet nat is op de foto want een natte tand is vaak veel mooier van kleur.
En verder is het gewoon natuurlijk dat een tand verschiet van kleur als hij in de zon ligt kijk maar als een schilderij van de muur komt naar het behang er achter.
Of een houten schutting in de zon.
En zo zijn er nog wel meer te noemen.
Groetjes Erik
Je kunt dit goed zien door de tand even in het water te leggen.
Daarom moet je er ook altijd op letten als je een tand via het internet koopt of dat de tand niet nat is op de foto want een natte tand is vaak veel mooier van kleur.
En verder is het gewoon natuurlijk dat een tand verschiet van kleur als hij in de zon ligt kijk maar als een schilderij van de muur komt naar het behang er achter.
Of een houten schutting in de zon.
En zo zijn er nog wel meer te noemen.
Groetjes Erik
E.J.
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Antw: Antw: Invloed van (zon)licht op haaientanden?
mijns inziens, qua kleur wel.Poilu schreef:
Betekent dat er afhankelijk welk mineraal er aanwezig is.dat van invloed is op de eventuele kleurontwikkeling/
qua verkleuring van fossiel-matriaal, van donker >> licht(er) is deze het grootst bij "vers" gedolven matriaal.
Die tanden die je in het zonnetje hebt gelegd,zullen misschien op lange termijn een tintje lichter kunnen worden onder invloed van verwering/uitspoelings/oxidatieprocessen.
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Hoi, mijn ervaring met o.a. het Antwerpen materiaal is dat het enigzins vochtig in de zeef terecht komt i.e. het zand is nat, en na enige tijd in het bakje droogt zo`n tandje vlot op en ziet het er meestal niet meer zo mooi uit als dat het in de zeef was.
Oplossing ervoor is om de tand in te wrijven met wat olie; ziet `tie er weer uit als nieuw...
Overigens heb ik ook de ervaring met de platgedrukte parelmoerammonieten uit de omgeving van Watchet UK (Psiloceras, Caloceras), die, als je ze in de zon legt, de meest mooie kleuren krijgen (ws. onder invloed van het ultra violet licht.)
Dus dat licht het uitelijk van fossielen kan beinvloeden is wel aangetoond.
Groeten, Elbert
Oplossing ervoor is om de tand in te wrijven met wat olie; ziet `tie er weer uit als nieuw...
Overigens heb ik ook de ervaring met de platgedrukte parelmoerammonieten uit de omgeving van Watchet UK (Psiloceras, Caloceras), die, als je ze in de zon legt, de meest mooie kleuren krijgen (ws. onder invloed van het ultra violet licht.)
Dus dat licht het uitelijk van fossielen kan beinvloeden is wel aangetoond.
Groeten, Elbert
Elbert