nieuwe aanwinst Mill schelp
Antw: nieuwe aanwinst Mill schelp
Ook eens naar gekeken, dacht zoals Mussels even aan Spisula, maar was niet zeker, de familie heet Mactroida en daar zie ik veel gelijkenissen, ook met andere schelpen, maar de grootte, klopt hier en daar niet,
de tweede, twijfelde ik aan Arctica, maar dan een juveniel schelpje?
En die Angulus sp van Bram, Tellinoidea, is de superfamilie, zou wel eens kunnen.
Duys
[Bewerkt door Duys op 23-04-2011 om 16:07 NL]
de tweede, twijfelde ik aan Arctica, maar dan een juveniel schelpje?
En die Angulus sp van Bram, Tellinoidea, is de superfamilie, zou wel eens kunnen.
Duys
[Bewerkt door Duys op 23-04-2011 om 16:07 NL]
Antw: Antw: nieuwe aanwinst Mill schelp
mussels schreef:
Dag Hans
De bovenste schelp is een Spisula. Mogelijk S.triangulata - qua vorm en ribstructuur zou dat kunnen. Met Spisula sp. zit je zeker goed.
De onderste herken ik niet. Het slot, de ovale vorm en de gladde buitenzijde doen mij denken aan Callista chione, een soort die ik ook nog eens hoop te vinden. Maar het zou ook iets anders kunnen zijn. Ben benieuwd naar reacties van anderen.
Je hebt trouwens wel mooi gruis meegenomen met al die gave schelpjes.
Groet, Lex
Hallo Lex,
Het is inderdaad heel mooi schelpen materiaal.
Dit schelpen gruis komt mee met grijze zandsteen brokjes.
Volgens mij is deze afzetting het laatste van de maritieme afzettingen van Mill.
Op een van de zandsteen brokjes kom ik gefossieleerde wormsporen tegen die je tegenwoordig ook op het strand tegen komt bij eb.
Deze afzetting plaats ik dan ook in het laatste deel van het vroeg plioceen.
Ik zie dat niet aan de schelp inhoud.
Ik hoop dat de schelpen kenners e.e.a kunnen bevestigen, tenminste wat tijdsperiode betreft.
Mocht deze theorie niet kloppen dan hoor ik het ook graag.
Ik zal de komende tijd nog meer materiaal uit deze laag posten, waaronder ook verschillende gastropoden.
Groeten Hans
Hans

Hallo Allemaal,
bovenstaand schelpje vond ik net in het gruis.
het is een doublet.
Dus het slot kan ik niet laten zien.
Het schelpje heeft 'n lengte van 1 cm en een hoogte van 0,8 cm
Groeten Hans
Hans
Stiek,
Ik denk dat je weer bij Mactroida zit,
Spisula.
Of Tellinoidea, met de Angulus.
Plioceen, maar die glimmerige lijken eerder Mioceen, hoewel die Yoldia een Pliocene soort is.
Duys
[Bewerkt door Duys op 24-04-2011 om 23:45 NL]
Ik denk dat je weer bij Mactroida zit,
Spisula.
Of Tellinoidea, met de Angulus.
Plioceen, maar die glimmerige lijken eerder Mioceen, hoewel die Yoldia een Pliocene soort is.
Duys
[Bewerkt door Duys op 24-04-2011 om 23:45 NL]
Ik denk bij dit doublet eerder aan een Nucula, een genus met een karakteristieke, bijna driehoekige vorm. Er zijn van deze vindplaats verschillende soorten parelmoerneuten bekend en vanaf de foto is niet zomaar te zeggen welke. N. nucleus is een goede gegadigde. Nucula's hebben een getand slot, misschien dat ze daarom kennelijk relatief stevig aan elkaar zitten. Ik heb in 'Mill' tenminste ook wel eens zo'n doubletje gevonden.
Gr, Lex
Gr, Lex

Hallo Allemaal,
Vandaag weer een doubletje gevonden.
Lijkt mij van hetzelfde geslacht als de vorige.
hier is door de beschadiging het parelmoer te zien.
Hij is iets kleiner als de vorige.
het materiaal blijft verrassen, ik moet nog beginnen aan het spul wat door de 5 mm zeef is gevallen.
groeten Hans
Hans
- michaelnicolai
Antw: Antw: nieuwe aanwinst Mill schelp
Dag!
Het zijn inderdaad mooie schelpen die je gevonden hebt! Maar ik heb het nog wat moeilijk met alle verschillende sloten te herkennen, kent iemand hier een goede site of boek voor? Of misschien iemand die mij het snel kan uitleggen. (misschien niet de gepaste plek om te vragen, maar aangezien er op deze topic toch wat kenners lijken te zijn, lijkt dit wel de juiste plek om te vragen
)
greetz en alvast bedankt
Het zijn inderdaad mooie schelpen die je gevonden hebt! Maar ik heb het nog wat moeilijk met alle verschillende sloten te herkennen, kent iemand hier een goede site of boek voor? Of misschien iemand die mij het snel kan uitleggen. (misschien niet de gepaste plek om te vragen, maar aangezien er op deze topic toch wat kenners lijken te zijn, lijkt dit wel de juiste plek om te vragen

greetz en alvast bedankt
Michaelnicolai,
Ja het is niet vanzelfsprekend, ik ben het zelf aan het leren via de soortenlijsten, info van het web, etc. Maar met jezelf wat te beperken tot een tijdperk of vindplaats, krijg je er wel een zicht op en kan je gerichter informatie opzoeken!
Duys
Ja het is niet vanzelfsprekend, ik ben het zelf aan het leren via de soortenlijsten, info van het web, etc. Maar met jezelf wat te beperken tot een tijdperk of vindplaats, krijg je er wel een zicht op en kan je gerichter informatie opzoeken!
Duys
Het vorig jaar verschenen 'De fossiele schelpen van de Nederlandse kust' bevat zeer duidelijke tekeningen/foto's van alle van het Nedelandse strand bekende tweekleppigen, waarbij slot en andere determinatiekenmerken goed uitkomen. Veel soorten uit het boek komen ook voor in de fauna van Mill. Een echte aanrader, dit boek.
- michaelnicolai
tnx voor de tip! Maar zal toch eerst even moeten sparen na het kopen van the dinosauria:D
greetz!
greetz!