Glycymeris sp.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Bram
Antw: Glycymeris sp.

Bericht door Bram » 28 sep 2011, 21:52

Ik zou in dit geval eerst een paar honderd tot een paar duizend exemplaren verzamelen van deze ene vindplaats (het liefst natuurlijk ook nog stratigrafisch, maar dat is meestal niet te doen), en dan kijken of ze te groeperen zijn op af te bakenen morfologische kenmerken. Dan kan je er misschien namen bij gaan zoeken.

Al mijn Glycymeris houd ik voorlopig op G. sp., dan zit ik iig goed.

EDIT: Ik weet er trouwens niet genoeg van, maar ik vraag me af in hoeverre de vele ondersoorten van Glycymeris ook daadwerkelijk als biologische soorten op te vatten zijn...

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 28-09-2011 om 20:54 NL]

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 29 sep 2011, 10:15

@Stijnboy

chevronia is een subgenus, dus met hoofdletter geschreven. Glycymeris (Chevronia) groepeert vormen met chevrons in de interarea (zoals deze op de foto's). Glycymeris (Glycymeris) de andere.

stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 29 sep 2011, 10:51

Uit de nieuwsbrief arcoidea van Naturalis,
jammer genoeg geen link meer gevonden, betreffende de baldii, dit gaat over ringelei,
"Er bestaan dunschaligere en vlakkere exemplaren van deze soort. Deze lijken sterk op G. variabilis, maar zijn echter gelijkzijdiger en hebben brede spierindruksels die tegen de slotplaat aan liggen.
Glycymeris obovata ringelei is bekend uit vroeg-pliocene afzettingen (Kattendijk Formatie) in België. De soort is het sluitstuk van een evolutionaire reeks die in het Noordzeebekken de oligocene G. obovata obovata (Lamarck, 1819) en miocene G. obovata baldii Glibert & van de Poel, 1965 (Mioceen) omvat."

Duys

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 10 okt 2011, 17:24

Afbeelding

Forum,
Hierbij nog een foto van Glycymeris uit het mioceen, hier sluiten de tanden niet aan.
Duys

Gesloten