Glycymeris sp.
Glycymeris sp.
Hallo iedereen,
Ik heb een beetje moeite om deze Glycymerissen te determineren. Als ik kijk naar de beschrijvingen van de verschillende soorten, klopt geen enkele ervan met het aantal tanden en het aantal ligamentgroeven bij deze schelpen.
Alvast bedankt voor de hulp,
Fabienne.
Antw: Glycymeris sp.
Hallo Fabienne,
gezien het hoge en zware slot lijken het me alle vijf kleppen van G. obovata baldii (uit het Mioceen). Deze heeft volgens een beschrijving van R. Marquet (Palaeontos 2) zeven tot twaalf ligamentgroeven (klopt aardig met jouw foto) en een slot met zes tot veertien 'gekartelde' tanden. Als ik het goed begrijp moet je dus de min of meer rechte 'slottandjes' recht onder de top niet meetellen, anders kom je op een veel hoger aantal uit.
Er is nog een andere ondersoort: G. obovata ringelei uit het Vroeg Plioceen. Het slot hiervan is volgens mij minder zwaar en minder hoog.
Uit het Mioceen van Miste komen prachtig geconserveerde G. obovata baldii, waarvan het aantal slottanden goed overeen komt met jouw exemplaren. Die van Miste zijn dan weer veel minder 'opgeblazen'... (maar misschien is dat dan wel weer een andere variëteit?). Al die Glycymerissen zíjn ook lastig uit elkaar te houden - zie mijn determinatie dan ook vooral als een poging.
Lex
gezien het hoge en zware slot lijken het me alle vijf kleppen van G. obovata baldii (uit het Mioceen). Deze heeft volgens een beschrijving van R. Marquet (Palaeontos 2) zeven tot twaalf ligamentgroeven (klopt aardig met jouw foto) en een slot met zes tot veertien 'gekartelde' tanden. Als ik het goed begrijp moet je dus de min of meer rechte 'slottandjes' recht onder de top niet meetellen, anders kom je op een veel hoger aantal uit.
Er is nog een andere ondersoort: G. obovata ringelei uit het Vroeg Plioceen. Het slot hiervan is volgens mij minder zwaar en minder hoog.
Uit het Mioceen van Miste komen prachtig geconserveerde G. obovata baldii, waarvan het aantal slottanden goed overeen komt met jouw exemplaren. Die van Miste zijn dan weer veel minder 'opgeblazen'... (maar misschien is dat dan wel weer een andere variëteit?). Al die Glycymerissen zíjn ook lastig uit elkaar te houden - zie mijn determinatie dan ook vooral als een poging.
Lex
http://www.provant.be/binaries/Ankonaja ... -84489.pdf
Fabienne,
Een pdf met enkele Gycymeris, er wordt in geschreven dat de slotjes al dan niet onder het ligament doorlopen!
PS Als die info nog klopt is het geen baldii.
Duys
[Bewerkt door Duys op 28-09-2011 om 09:47 NL]
[Bewerkt door Duys op 28-09-2011 om 09:55 NL]
Fabienne,
Een pdf met enkele Gycymeris, er wordt in geschreven dat de slotjes al dan niet onder het ligament doorlopen!
PS Als die info nog klopt is het geen baldii.
Duys
[Bewerkt door Duys op 28-09-2011 om 09:47 NL]
[Bewerkt door Duys op 28-09-2011 om 09:55 NL]
deze Glycymeris zijn afkomstig uit de Formatie van Berchem, dus Mioceen van ouderdom. Geen Kattendijk, die vorm is anders.
stijn
stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Hallo iedereen,
Ik had de uitleg in het boek van Marquet blijkbaar verkeerd begrepen. Ik dacht 7 tot 12 ligamentgroeven in het totaal (dus beide kanten tesamengeteld) en 6 tot 14 tanden in het totaal. Als bedoeld wordt dat je slechts aan 1 zijde mag tellen, dan zit ik weer met een probleem want dan vallen enkele schelpen die ik ervoor gedetermineerd had als obovata baldii af wegens te weinig ligamentgroeven (foto 1 en 2)en dan zijn er drie van de schelpen waarvoor ik dit topic gestart had, nog altijd geen obovata baldii wegens te weinig tanden (foto 3 en 4). Misschien zijn dit wel uitzonderingen op de regel waardoor we dan bij mijn volgende vraag komen. Hoe kunnen alle schelpen op foto 5 en 6 obovata baldii zijn (deze kloppen wel qua aantal groeven en tanden) terwijl er zo'n duidelijk verschil zit in schelpvorm (rond en ovaal, bol en minder bol) en in de grootte en vorm van het ligamentvlak en de tanden? De andere soorten in het boek van Marquet (radiolyrata en variabilis) vallen sowieso af.
@Duys en Stijn: Als ik op die beschrijvingen moet afgaan, heeft de miocene obovata baldii geen tandjes onder het ligament. Dan zou het die nieuwe ondersoort betreffen?
M.a.w. HELP !
Groetjes, Fabienne.
[Bewerkt door Fabienne op 28-09-2011 om 16:25 NL]
Fabienne,
Ja op die afbeeldingen heeft baldii niet die slotjes onder het ligament. Er staat dan weer bij dat de schelpen mooi symmetrisch zijn?
Duys
Ja op die afbeeldingen heeft baldii niet die slotjes onder het ligament. Er staat dan weer bij dat de schelpen mooi symmetrisch zijn?
Duys

Deze twee komen uit zanden met vnl miocene schelpen, maar komt ook plioceen voor!
Zijn weer anders.
Duys
[Bewerkt door Duys op 28-09-2011 om 16:23 NL]

Fabienne,
1is vnl mioceen en 2 komt uit vrioeg mioceen edegem, daar lijken die van jou wel op!
Duys