eerste bino poging
Antw: eerste bino poging
nieuwe poginkjes
ondertussen wat meer oefening gehad en veel stukjes en beetjes lukken vrij aardig en ik hoef niet alles na 5 minuten weg te leggen
wel ben ik er achter dat veel van de trilobiet vondsten uit de ardennen tot nu toe echt grotendeels bestaan uit kleine fragmenten. Mijn potentieeltjes vallen vies tegen. Hoewel..... zitten toch nog wel een paar tussen met potentie, maar nog iets te moeilijk voor me om zelf te preppen
snelheid is iets wat nog totaal ontbreekt, na 2 uur knutselen denk ik wel eens dat een stuk heel makkelijk te prepareren is en dat ik toch wel al het grootste deel heb vrijgelegd... tot ik even niet meer door de microscoop kijk en besef dat ik pas een paar vierkante mm verder ben
foto 1 en 2
nyterops ook een van de eerdere stukjes... op het oog na was de scheiding tussen matrix en fossiel nihil.
schaal is volgens mij niet aanwezig of verweerd. sommige stukken op gevoel gedaan en dat is ook wel een beetje te zien...
Omdatie zo verweerd was heb ik me eraan durven te wagen, achteraf wel spijt van
had ik hem weggelegd had ie er misschien iets beter uitgekomen.
foto 3, 4, 5, 6
goldius.... heeft me toch een paar tripjes gekost voor ik eindelijk een mooi pygidium heb gevonden, tot nu toe alleen maar fragmenten. Helaas zijn ze zo vaal, even een beetje erop ademen en dan komt er meer detail naar voren
foto 3 en 4 zoals ie gevonden is en de laatste 2 na prep.
een van de laatste stukje, maar wel erg makkelijk.
momenteel bezig aan een grote phacopcide kop, geen nyterops en vooralsnog lukt het aardig... maar nu is het moment daar dat ie weer even netjes de kast in gaat. Wordt me even te lastig en wil met deze geen risico´s nemen
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Uitstekend werk, vrijwel geen treffers. De Nyterops heeft wel degelijk de schaal nog hoor. Waar je bent gaan twijfelen zit deze nog iets dieper... niets verloren dus. Oogjes zien er prima uit.
Goldius is nagenoeg perfect.
Not bad.
Goldius is nagenoeg perfect.
Not bad.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
je kann het niet zien op de foto maar de wang heeft een paar nette treffers.
Ik weet ook dat ik op een paar plaatsen eigenlijk wat dieper moet graven...
Juist door de wangen dacht ik dat de schaal er niet echt is.
Beetje lastig uitleggen, maar het koppie heeft een beetje roest bruin kleurtje, is niet mooi glad en dan bedoel ik niet de tuberkels of granulering.
Heeft wat weg van verweerde steen.
Op de wangen was zelfs het kleurverschil fossiel matrix helemaal weg.
Vandaar de treffers en het idee dat de schaal er niet echt zit.... Niet zo mooi en duidelijk althans zoals bij het gerastos pygidium bijvoorbeeld
Ik weet ook dat ik op een paar plaatsen eigenlijk wat dieper moet graven...
Juist door de wangen dacht ik dat de schaal er niet echt is.
Beetje lastig uitleggen, maar het koppie heeft een beetje roest bruin kleurtje, is niet mooi glad en dan bedoel ik niet de tuberkels of granulering.
Heeft wat weg van verweerde steen.
Op de wangen was zelfs het kleurverschil fossiel matrix helemaal weg.
Vandaar de treffers en het idee dat de schaal er niet echt zit.... Niet zo mooi en duidelijk althans zoals bij het gerastos pygidium bijvoorbeeld
oeps...
Ivok,
dit is toch een zeer mooi resultaat en van treffers is zeer weinig te merken.
Het pygidium van de Goldius vind ik ook zeer mooi.
Lugo
dit is toch een zeer mooi resultaat en van treffers is zeer weinig te merken.
Het pygidium van de Goldius vind ik ook zeer mooi.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
danku danku....
misschien dat ik dan gewoon erg pietleuterig ben.
@lugo
Ik vind die goldius pygidiums ook altijd wat hebben. Misschien wel veel voorkomend... maar ze hebben gewoon wat
was dan ook erg verheugd met een wat meer complete.
Ik vraag me wel af of je ze misschien kan behandelen. In principe ben ik er op tegen, maar het is zo jammer dat ze zo dof zijn.
ik vraag me af of je ze misschien met een verdunde parafine of andere was voorzichtig op kan wrijven... Zo worden ze intens zwart en zijn de details beter zichtbaar.
plus het is heel makkelijk omkeerbaar denk ik
misschien dat ik dan gewoon erg pietleuterig ben.
@lugo
Ik vind die goldius pygidiums ook altijd wat hebben. Misschien wel veel voorkomend... maar ze hebben gewoon wat
was dan ook erg verheugd met een wat meer complete.
Ik vraag me wel af of je ze misschien kan behandelen. In principe ben ik er op tegen, maar het is zo jammer dat ze zo dof zijn.
ik vraag me af of je ze misschien met een verdunde parafine of andere was voorzichtig op kan wrijven... Zo worden ze intens zwart en zijn de details beter zichtbaar.
plus het is heel makkelijk omkeerbaar denk ik
oeps...
Ivok,
ik begrijp uw zoektocht om te proberen de details na de preparatie te accentueren.
Zelf heb ik een Diademaproetus geprepareerd. ( Ik zal hierna een paar foto's plaatsen).Het geheel ziet er niet slecht uit,spijtig genoeg ontbreekt de rechter vrije wang.
Maar de matrix was enorm kleverig en zeer moeilijk te verwijderen. Daardoor moest ik met de prepareerpen practisch tot op het fossieloppervlak komen: gevolg, zeer vele minuscule inslagen wat het geheel een grijze schijn geeft, die verdwijnt bij bevochtigen.
Volgens Frederik zou licht zandstralen een verbetering kunnen brengen en de kleur meer gelijkmatig zwart maken.
Ook vond ik in een vroeger topic van Ceraurus,(http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 1772#18768) dat hij een wax varnish ( http://www.tussenkunstenboek.nl/Webwink ... 0-ML..html )gebruikt met goed gevolg.
Maar zelf heb ik hier geen ervaring mee.
De natuurlijke staat lijkt mij nog altijd het beste; maar ik weet niet wat de ervaren preparateurs hiervan denken.
Lugo
ik begrijp uw zoektocht om te proberen de details na de preparatie te accentueren.
Zelf heb ik een Diademaproetus geprepareerd. ( Ik zal hierna een paar foto's plaatsen).Het geheel ziet er niet slecht uit,spijtig genoeg ontbreekt de rechter vrije wang.
Maar de matrix was enorm kleverig en zeer moeilijk te verwijderen. Daardoor moest ik met de prepareerpen practisch tot op het fossieloppervlak komen: gevolg, zeer vele minuscule inslagen wat het geheel een grijze schijn geeft, die verdwijnt bij bevochtigen.
Volgens Frederik zou licht zandstralen een verbetering kunnen brengen en de kleur meer gelijkmatig zwart maken.
Ook vond ik in een vroeger topic van Ceraurus,(http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 1772#18768) dat hij een wax varnish ( http://www.tussenkunstenboek.nl/Webwink ... 0-ML..html )gebruikt met goed gevolg.
Maar zelf heb ik hier geen ervaring mee.
De natuurlijke staat lijkt mij nog altijd het beste; maar ik weet niet wat de ervaren preparateurs hiervan denken.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Triassicpark
Inderdaad jammer van die rechter vrije wang. Voor de rest is hij fantastisch.
Mooi!
Mvg, maurice
Mooi!
Mvg, maurice