eerste bino poging
eerste bino poging
eerste foto's
egeltje uit normandie
dit was een van de egeltjes die met de hand nogal een uitdaging bleek
minder dan een vijfde deel stak uit de matrix.
helaas is de egel van het schelpje afgebroken waar ie tegen aanzit.... is een soort brug van calciet ofzo?
teruggelijmd maar als je goed kijkt op foto 1 zie je waar van nature een gat moet zitten een stukkie kristallijn materiaal.
de egels is deels van binnen gekristalliseerd
oeps...
Antw: eerste bino poging
foto 1
verkeerd gedetermineerd en een stuk schaal mist, ideaal oefenstuk dacht ik
nu denk ik gerastos?
en scheiding is best goed tussen fossiel en matrix. deze had ik even aan de kant gelegd voor ik iets stoms zou doen.
50% van wat je nu zit zat nog onder de matrix
moet wel akelig dicht met de naald op het fossiel zitten om wat weg te laten springen
schat een 0,2 mm ofzo
foto 2
had ik al eens bewerkt met de grove beitel omdat ik dacht dat het niks bijzonders was.
nu weet ik het niet. Ik denk wang maar ook weer niet, ik twijfel zelfs of het trilobiet is... kan hem niet plaatsen
dit is het stukje waar ik links 4 putjes in heb geslagen en waarna ik een stuk voorzichtiger ben geworden
foto 3
dit wordt een mooie uitdaging. Dit is de binnenkant van geen nyterops, afkomstig uit een blok waarin verschillende resten van verschillende soorten in zitten, vrij dicht opeen gepakt. betreft het cephalon op de foto helaas heb ik niet de hele schaal kunnen terugvinden, wel het grootste deel en de rest zit nog diep verstopt.
dit wordt een kunstje met lijm en veel gedoe, de\ze komt op de plank.... als ik later groot ben... zouden nog wel eens wat bijzonderheden uit de steen kunnen komen
oeps...
Mooi ! even snel zo op het oog:
1) Gerastos pygidium, 2) Dechenella librigena, 3) Nyterops.
1) Gerastos pygidium, 2) Dechenella librigena, 3) Nyterops.
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
3 geen nyterops maar die andere hyps.... Struikel altijd over die naam.
Iets meer dan 4 lenzen van boven naar beneden ....
Iets meer dan 4 lenzen van boven naar beneden ....
oeps...
Te snel geweest; Hypsipariops.
Heb daar maar bitter weinig materiaal van.
Wel bezig geweest met een hele cephalon, werd een tranendal; de ogen waren "zacht en zeer plakkerig".
Heb daar maar bitter weinig materiaal van.
Wel bezig geweest met een hele cephalon, werd een tranendal; de ogen waren "zacht en zeer plakkerig".
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
ik vrees dat mijn cephalon niet veel harder en minder plakkerig gaat zijn.
Plus hier moet ook de schaal terug worden gelijmd.
Hoe is jou ervaring met plakkerige stukken uit resteigne.
Ik kreeg de indruk dat een aantal zaken vrijwel onmogelijk leken... Matrix liet niet los, even kort door de bocht.
Is dit een kwestie van wegleggen tot je wat meer ervaring hebt of accentueren en en maar vrede mee hebben dat het niiet verder te prepareren is?
Plus hier moet ook de schaal terug worden gelijmd.
Hoe is jou ervaring met plakkerige stukken uit resteigne.
Ik kreeg de indruk dat een aantal zaken vrijwel onmogelijk leken... Matrix liet niet los, even kort door de bocht.
Is dit een kwestie van wegleggen tot je wat meer ervaring hebt of accentueren en en maar vrede mee hebben dat het niiet verder te prepareren is?
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Eenvoudig: terug wegleggen als het stuk 'de moeite' is. Het lijkt me in eerste instantie belangrijk van geen schade aan het stuk te hebben. Op termijn verfijnen je technieken en weet je beter wat mogelijk is en wat niet. Bovendien kan je nog andere technieken onder de knie krijgen, stralen bijvoorbeeld.
Als het een 'oefenstuk' is: gewoon voor gaan. Je kan geen omelet maken zonder de schalen te breken of zoiets.
Als het een 'oefenstuk' is: gewoon voor gaan. Je kan geen omelet maken zonder de schalen te breken of zoiets.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
die laatste is zeker de moeite
maar hoe dan ook zullen daar ook schalen gebroken moeten worden.
omdat ik hem weg heb gelegd heb ik nog lang niet alles gedetermineerd.
maar even uit mijn blote hoofd. En het steentje is niet zo heel groot
Hypsipariops cephalon,
1 groter pygidium sterk gegranuleerd,
1 groter pygidium waarsnhijlijk vrij glad
thorax onbekend
2 kleine pygidiums?
1 extreem klein pygidiumpje alleen de afdruk
cephalon goldius (althans gedeelte)
nog een paar dwarsdoorsnedes + klein grut waar ik vast overheen heb gekeken
wegleggen dus
maar hoe dan ook zullen daar ook schalen gebroken moeten worden.
omdat ik hem weg heb gelegd heb ik nog lang niet alles gedetermineerd.
maar even uit mijn blote hoofd. En het steentje is niet zo heel groot
Hypsipariops cephalon,
1 groter pygidium sterk gegranuleerd,
1 groter pygidium waarsnhijlijk vrij glad
thorax onbekend
2 kleine pygidiums?
1 extreem klein pygidiumpje alleen de afdruk
cephalon goldius (althans gedeelte)
nog een paar dwarsdoorsnedes + klein grut waar ik vast overheen heb gekeken
wegleggen dus
oeps...
Ivok,
mooie uitdagingen, die u toont op de foto's.
Ik ben benieuwd om later het eindresultaat te zien. Vooral foto 3 lijkt mij niet eenvoudig; ik neem aan dat het negatief (afdruk) te zien is op foto. Hebt u het andere gedeelte ook nog beschikbaar?
Ik plan ook om dit jaar niet alleen in het Limburgs Krijt te zoeken ( al blijft dat belangrijk voor mij), maar ook regelmatig naar het Devoon in het zuiden des lands te trekken ( Resteigne, Couvin, Nimes, ...)op zoek naar trilobieten en brachiopoden.
Lugo
mooie uitdagingen, die u toont op de foto's.
Ik ben benieuwd om later het eindresultaat te zien. Vooral foto 3 lijkt mij niet eenvoudig; ik neem aan dat het negatief (afdruk) te zien is op foto. Hebt u het andere gedeelte ook nog beschikbaar?
Ik plan ook om dit jaar niet alleen in het Limburgs Krijt te zoeken ( al blijft dat belangrijk voor mij), maar ook regelmatig naar het Devoon in het zuiden des lands te trekken ( Resteigne, Couvin, Nimes, ...)op zoek naar trilobieten en brachiopoden.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
he lugo...
zeker een uitdaging, maar het is niet zomaar een negatief in de zin van afdruk
je kijkt echt tegen de binnenkant van het pantser aan.
Ik heb beide delen echter de steen waar hij in zat, viel met een gerichte klap van de hamer in 4 of stukken uiteen.
ik heb zoveel mogelijk proberen te redden maar ik zat tegen een helling aan, helaas heb ik niet alles teruggevonden.
tja en als je richting het devoon gaat, voor trilobieten... zoek het niet te groot
naar mijn idee een valkuil voor velen.
Ik zal foto 1 eens aanpassen (met paint) zodat je een idee krijgt hoe je ze daar vind
zeker een uitdaging, maar het is niet zomaar een negatief in de zin van afdruk
je kijkt echt tegen de binnenkant van het pantser aan.
Ik heb beide delen echter de steen waar hij in zat, viel met een gerichte klap van de hamer in 4 of stukken uiteen.
ik heb zoveel mogelijk proberen te redden maar ik zat tegen een helling aan, helaas heb ik niet alles teruggevonden.
tja en als je richting het devoon gaat, voor trilobieten... zoek het niet te groot
naar mijn idee een valkuil voor velen.
Ik zal foto 1 eens aanpassen (met paint) zodat je een idee krijgt hoe je ze daar vind
oeps...