Determinatie hulp gevraagd

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Antw: Determinatie hulp gevraagd

Bericht door stiek » 15 jan 2013, 22:05

suzy q schreef:
sjaak schreef:
Voor het overzicht kan je beter aparte topics plaatsen want dat ben ik nu kwijt.

Het voetbeen op foto 7 - 11 is van een mammoet.

Op de eerste foto lijk ik een walnoot te zien. Geen idee of die fossiel is. Op deze site of die van de WPZ stond een oproep daarover. Misschien kan je die persoon benaderen.

edit: zie http://www.pleistocenemammals.com/new/? ... omment-914

[Bewerkt door sjaak op 15-01-2013 om 19:38 NL]
Beste Niels,

hartelijk bedankt voor je reactie. Kun je me uitleggen wat je bedoelt met een ander topic? Per geopende nieuwe vraag één object?
Ik ben niet zo bekend met forums, dus moet mijn weg nog een beetje vinden. Excuses voor het verliezen van het overzicht.

Ik dacht zelf ook aan een walnootachtige en heb de oproep ook gelezen. Zeker weet ik het niet. Vanwege de vorm en de maat denk ik aan een oud of misschien zelfs fossiel exemplaar.

Groet,

Suus

Bewerkt: hartelijk dank voor de link. heb Raymond van Ham de foto's net gemaild met de contextinformatie van dit van Juglans verdacht exemplaar.

[Bewerkt door Suzy Q op 15-01-2013 om 20:04 NL]
Hallo Susy,

het gaat hier inderdaad over een Juglans.
En aan het model te zien inderdaad de fossiele soort Juglans bergomensis.
Raymond van der Ham is inderdaad een onderzoek aan het doen naar de fossiele walnoten van Nederland.
In dit onderzoek worden nu ook mijn walnoten van Liessel en een uit Mill meegenomen.
Ook worden de walnoten uit de voormalige kolektie van Ed coenders (die nu in mijn bezit is) uit Tienray meegenomen.
Er zit een behoorlijke variatie in lengte en breedte van deze walnoten.
Voor R. van der Ham is vooral de lengtemaat van belang.

Ik weet niet hoe lang geleden je hem hebt gevonden, maar ik zou hem langzaam laten drogen.
mogenlijk dat je hem na het drogen nog moet conserveren.

Vandaag toevallig ook na de oproep van R. van der Ham de walnoten van Liessel hier in een topic plantenfossielen geplaatst.

Groeten Hans

[Bewerkt door stiek op 15-01-2013 om 22:32 NL]

Hans

Suzy Q
Antw: Determinatie hulp gevraagd

Bericht door Suzy Q » 15 jan 2013, 22:14

Spongebob, bedankt. Ik ga op zoek naar dat artikel in de Grondboor en Hamer.

Ik was niet van plan waar dan ook in te gaan hakken, daar wordt een mens alleen maar moe van ;-)

Ben wel benieuwd waarom deze activiteit dan in de Cap Blanc Nez levensgevaarlijk is.

Groet,

Suus

goed kijken is hééééééél belangrijk

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 15 jan 2013, 22:16

Hallo deze vondsten komen uit Antwerpen,zijn opgebaggerd met mijn tandje van raad eens waar hij vandaan komt.Deze zijn geraapt uit de steenpuin die op de roosters viel.GR

Barnsteen heeft een grote eigenschap,je kunt het niet breken dat het met een slag verbrijzeld?ik heb ook Barnsteen die ik heb gekregen van vissers van voor de Noorse kust,ze zijn precies hetzelfde,bij sommige zit er een verweerrande rond.Meestal grijzig van kleur.GR (Je heb ze doorschijnend grijs geel bruin,hangt af van de Dennesoort en ondergrond waar de boom in stond.)

Ook niet te vergeten,je hebt ook nog Amber,maagstenen die zijn gevormd door het het eten van van inktvis skellet in de Potvis maag,of darmstelsel.Word soms verward.GR

[Bewerkt door strandjutters op 15-01-2013 om 22:33 NL]

strandjutters

Suzy Q
Antw: Antw: Antw: Determinatie hulp gevraagd

Bericht door Suzy Q » 15 jan 2013, 22:17

sjaak schreef:
Trouwens ook bij die witte stukken (paraffine?) heb ik twijfels, maar zou die daarvoor eerst eens in de hand moeten hebben.
ja, paraffine daar zeg je wat http://www.dcmr.nl/nl/actueel/_/content ... lland.html

google daar eens op en vergelijk met je vondsten van 14-12-2012

[Bewerkt door sjaak op 15-01-2013 om 22:06 NL]
Dat zal ik doen. Ik laat even weten als dit een goede dterminatie voor de vondsten van 14-12-2012 is. Ik heb overigens die dag ook een brok lichtgeelwitte paraffine gevonden en meegenomen, maar na het schoonmaken was al snel duidelijk dat dit 1: jonger dan 50 jaar is en 2: geen artefact of ecofact. Dus zelfs voor een archeoloog niet interessant ;-)

sjaak
Has thanked: 378 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Determinatie hulp gevraagd

Bericht door sjaak » 15 jan 2013, 22:25

suzy q schreef:
[ Ik heb overigens die dag ook een brok lichtgeelwitte paraffine gevonden en meegenomen, maar na het schoonmaken was al snel duidelijk dat dit 1: jonger dan 50 jaar is en 2: geen artefact of ecofact. Dus zelfs voor een archeoloog niet interessant ;-)
Nog even een aantal jaren wachten dus...

Wist je dat bij ZM ook harpoenpunten en mesolithisch mens gevonden kan worden? Het is schaars maar ik heb mooie voorbeelden gezien.

Groet,

Niels

Suzy Q
Antw: Antw: Antw: Antw: Determinatie hulp gevraagd

Bericht door Suzy Q » 15 jan 2013, 22:34

[/quote]Hallo Susy,

het gaat hier inderdaad over een Juglans.
En aan het model te zien inderdaad de fossiele soort Juglans bergomensis.
raymond van der Ham is inderdaad een onderzoek aan het doen naar de fossiele walnoten van Nederland.
In dit onderzoek worden nu ook mijn walnoten van Liessel en een uit Mill meegenomen.
Ook worden de walnoten uit de voormalige kolektie van Ed coenders (die nu in mijn bezit is) uit Tienray meegenomen.
Er zit een behoorlijke variatie in lengte en breedte van deze walnoten.
Voor R. van der Han is vooral de lengtemaat van belang.

Ik weet niet hoe lang geleden je hem hebt gevonden, maar ik zou hem langzaam laten drogen.
mogenlijk dat je hem na het drogen nog moet conserveren.

Vandaag toevallig ook na de oproep van R. van der Ham de walnoten van Liessel hier in een topic plantenfossielen geplaatst.

Groeten Hans
[/quote]

Hans,

hartelijk bedankt voor je reactie. De nootachtige ligt nu nog in zoetwater. Hoe kan ik hem het beste conserveren na het drogen? Is dat het welbekende verdunde houtlijmbadje?

Groet,

Suus

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 jan 2013, 22:39

Hallo,een jaar of wat geleden heb ik gemeld dat het strand in Knokke vol lag met parrafine,na een paar maand was dit vergaan.

Ik herinner nog mijn parrelvondsten op het strand,ze liggen er nog maar ik raap ze niet meer op.Ook zoiets chemisch.De Noordzee ligt vol Fossielen maar ook vol rotzooi;GR

strandjutters

Suzy Q
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Determinatie hulp gevraagd

Bericht door Suzy Q » 15 jan 2013, 22:42

sjaak schreef:
suzy q schreef:
[ Ik heb overigens die dag ook een brok lichtgeelwitte paraffine gevonden en meegenomen, maar na het schoonmaken was al snel duidelijk dat dit 1: jonger dan 50 jaar is en 2: geen artefact of ecofact. Dus zelfs voor een archeoloog niet interessant ;-)
Nog even een aantal jaren wachten dus...

Wist je dat bij ZM ook harpoenpunten en mesolithisch mens gevonden kan worden? Het is schaars maar ik heb mooie voorbeelden gezien.

Dag Sjaak/Niels,

ik wist dat er een fragment van een menselijke schedel is gevonden; van de harpoenpunt wist ik niks. dat zijn dan benen punten?

Ik heb zelf wat mogelijke vuurstenen artefacten gevonden, maar moet die nog even laten zien aan een bevriend expert. Het kan mogelijk gaan om een halffabricaat pijlpunt; en enkele schrabbers. De steentijden zijn niet mijn periode, dus ik houd een stevige slag om de arm.

Aangespoeld roodbakkend aardewerk, een enkel pijpkopje en oude baksteen (alles van tussen circa 1500 en 1800) vind ik hier wel eens.

Groet,

Suus

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 jan 2013, 22:42

Het eerste stuk Koraal ,of wat het ook is lijkt mij toch anders.Daar is weldegelijk structuur in te zien.GR

strandjutters

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Determinatie hulp gevraagd

Bericht door stiek » 15 jan 2013, 22:47

Hans,

hartelijk bedankt voor je reactie. De nootachtige ligt nu nog in zoetwater. Hoe kan ik hem het beste conserveren na het drogen? Is dat het welbekende verdunde houtlijmbadje?

Groet,

Suus
[/quote]

Hallo Susy,

Ik heb indertijd een deel van mijn noten geconserveerd met een voorstrijkmiddel wat ze in de bouw voor muren gebruiken.
Ik zou niet kunnen zeggen of dit voor alle planten fossielen geschikt is.
deze vraag zou ik ook voorleggen aan R. van der Ham.
Omdat hij wetenschappelijk bezig is met fossiele planten, zal hij waarschijnlijk ook wel weten hoe en waarmee je je walnoot moet conserveren.

Groeten Hans

Hans

Plaats reactie