Determinatie hulp gevraagd
Determinatie hulp gevraagd
Op verzoek van Pascal enkele vondsten gedaan bij Kijkduin / Zandmotor.
Foto 1-3: vermoedelijk een schedeltje van een vis. Kraakbeen? fossiel / subrecent? Soort vis?
Foto 4-6: vermoedelijk een fossiel van plantaardige herkomst. Doet denken aan een noot. Lijkt fossiel, want is heel hard; er breekt niet eenvoudig wat af. Wat is dit?
Beide vondsten 14-12-2012; bij opkomend tij.
goed kijken is hééééééél belangrijk
Vervolg: Determinatie hulp gevraagd
vondt dd 27-10-2012
Foto 7-11: vermoedelijk een talus / astragalus. De vraag is van welk dier. Gezien het formaat (135x127x60-74 mm)komt iets zoals wolharige mammoet, neushoorn oid in aanmerking.
Foto 12: barnsteen, gevonden in eblijn op 13-12-2012.
Foto 13-15: koraal, idem. Fossiel? Is dit koudwaterkoraal uit de noordzee? Of toch een ander soort.
[Bewerkt door Suzy Q op 15-01-2013 om 19:57 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Determinatie hulp gevraagd
Hallo Suus,rustig Hé,niet alles in één keer.er moeten ook antwoorden komen .GR
strandjutters
Deze foto's zijn van vondsten gedaan op 14-12-2012, in de vloedlijn.
de kleur is opaque lichtgrijs tot opaque lichtgeelgrijs. Op breukvlakken is het helder, glanzend en kun je in het materiaal kijken. Het is zeer licht, maar drijft niet. Ik heb een test gedaan op één van de stukken, dat brand met een heldere vlam, redelijk snel, en geeft geen bijzonder sterke geur af, maar ruikt wel aangenaam. Als je de oppervlakte bekijkt, zie je dat er opstaande lobben zijn, maar ook lagen die over elkaar heen liggend zijn afgezet. Het breekt niet echt gemakkelijk en is hard. Het voelt niet vettig of plakkerig aan, maar juist droog.
Ik dacht na lang delibereren en zoeken aan een verstende hars zoals barnsteen of misschien ambergris voor enkele van de stukken. Zeker weten doe ik het niet. Wie herkent dit spul?
Antw: Antw: Determinatie hulp gevraagd
Beste Strandjutters,strandjutters schreef:
Hallo Suus,rustig Hé,niet alles in één keer.er moeten ook antwoorden komen .GR
hier blijft het voorlopig even bij

- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Voor het overzicht kan je beter aparte topics plaatsen want dat ben ik nu kwijt.
Het voetbeen op foto 7 - 11 is van een mammoet.
Op de eerste foto lijk ik een walnoot te zien. Geen idee of die fossiel is. Op deze site of die van de WPZ stond een oproep daarover. Misschien kan je die persoon benaderen.
edit: zie http://www.pleistocenemammals.com/new/? ... omment-914
[Bewerkt door sjaak op 15-01-2013 om 19:38 NL]
Op de eerste foto lijk ik een walnoot te zien. Geen idee of die fossiel is. Op deze site of die van de WPZ stond een oproep daarover. Misschien kan je die persoon benaderen.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: Determinatie hulp gevraagd
Beste Niels,sjaak schreef:
Voor het overzicht kan je beter aparte topics plaatsen want dat ben ik nu kwijt.
hartelijk bedankt voor je reactie. Kun je me uitleggen wat je bedoelt met een ander topic? Per geopende nieuwe vraag één object?
Ik ben niet zo bekend met forums, dus moet mijn weg nog een beetje vinden. Excuses voor het verliezen van het overzicht.
Ik dacht zelf ook aan een walnootachtige en heb de oproep ook gelezen. Zeker weet ik het niet. Vanwege de vorm en de maat denk ik aan een oud of misschien zelfs fossiel exemplaar.
Groet,
Suus
Bewerkt: hartelijk dank voor de link. heb Raymond van Ham de foto's net gemaild met de contextinformatie van dit van Juglans verdacht exemplaar.
[Bewerkt door Suzy Q op 15-01-2013 om 20:04 NL]
Bewerkt: Raymond van Ham meldde op basis van deze foto's dat het inderdaad om een Juglans gaat, en vermoedelijk de J. bergamensis betreft
[Bewerkt door Suzy Q op 01-02-2013 om 18:51 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Sjaak,bij de Walnoot denk ik eerder vruchtenpit zoals Mango,voor Perzikpit en Walnoot is hij te groot denk ik (6,5cm)GR
[Bewerkt door strandjutters op 15-01-2013 om 19:47 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 15-01-2013 om 19:47 NL]
strandjutters
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Hallo Suus,
Ik bedoel: de foto's van vondsten in je eerste post. Voor andere vondsten start je dan weer een nieuwe post. Anders wordt het snel teveel en verwarrend. Bovendien duurt het dan te lang voordat laadt je topic op het scherm laadt. De kans is dan dat mensen over vondsten heen kijken.
Als het een mango of perzik is zal het wel geen fossiel zijn. Ik heb hier geen verstand van.
Ik bedoel: de foto's van vondsten in je eerste post. Voor andere vondsten start je dan weer een nieuwe post. Anders wordt het snel teveel en verwarrend. Bovendien duurt het dan te lang voordat laadt je topic op het scherm laadt. De kans is dan dat mensen over vondsten heen kijken.
Als het een mango of perzik is zal het wel geen fossiel zijn. Ik heb hier geen verstand van.
Groet,
Niels
Niels