Ardennen
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Ardennen
Frederik schreef:Ik vermoedde al zoietsziepe schreef:
Wooohoooo - ik sta al klaar (...) Wanneer vertrekken we ?
Ik kan zelf de tweede helft van september:
weekend 16-17 sept.
weekend 23-24 sept.
weekend 30 sept - 1 okt.
Normaal gezien is het weer dan behoorlijk (zoals elk jaar in september). Wat denken jullie?
Spijtig genoeg ben ik voor 15 september druk bezet, zeg maar verhinderd, door mijn werk.
Ik wil me gerust inzetten voor de organisatie van het gebeuren
Ik wil ook rijden/mensen oppikken. (kom uit Gent) -- 2e helft van september sounds like a plan, weekend 16 kan ik niet... volgende weekends zijn vrij.
Ik wil gerust helpen mee organiseren, if needed.
Z.
The earth has music for those who listen.
Antw: Ardennen
Mooi stuk Jeroen, dat koraal met die Dechenella staart erop!
Van je phacopide trilo kunnen we gevoegelijk uitgaan dat het Nyterops (cf.) nyter is. Curten fm. bevat voor zover ik weet ook geen Geesops maar juist wel de soort Nyterops.
Nyterops heeft 15 dorso-ventrale lenzen rijen in de ogen en start meestal met 4 lenzen in de eerste rij en eidigt met 2 in de laatste rij. Verder geeft de pustulatie op de glabella (pukkels op de kop) je ook informatie. Nyterops heeft juist redelijke grote regelmatige pukkels op de kop, terwijl dat bij Geesops wat afgevlakter en relaxder is. Aan de andere kant kunnen Geesops pukkels ook juist scherper zijn, terwijl de Nyterops pukkels boller zijn.
Ook is de hoeveelheid pukkels op een Nyterops kop meer en bij Geesops iets minder. (De textuur van pukkels bij Nyterops is dichter)Ik maak je wel even een plaatje van mijn Nyterops-materiaal (dat hebben we wel voorhanden hier) dan heb je een wat beter beeld.
Snap je het nog?

Ik heb even geen Geesops schlotheimi voorhanden (museum)om een vergelijkende warentest met Nyterops te doen. Geesops spadinodosus gallicus en Geesops brunopauli geven me hier geen uitsluitsel thuis.
Maar ik dacht dat Geesops 17 dorsoventrale rijen heeft (niet zeker) Don\'t kill me on that one!
<:{{{{{>
Van je phacopide trilo kunnen we gevoegelijk uitgaan dat het Nyterops (cf.) nyter is. Curten fm. bevat voor zover ik weet ook geen Geesops maar juist wel de soort Nyterops.
Nyterops heeft 15 dorso-ventrale lenzen rijen in de ogen en start meestal met 4 lenzen in de eerste rij en eidigt met 2 in de laatste rij. Verder geeft de pustulatie op de glabella (pukkels op de kop) je ook informatie. Nyterops heeft juist redelijke grote regelmatige pukkels op de kop, terwijl dat bij Geesops wat afgevlakter en relaxder is. Aan de andere kant kunnen Geesops pukkels ook juist scherper zijn, terwijl de Nyterops pukkels boller zijn.
Ook is de hoeveelheid pukkels op een Nyterops kop meer en bij Geesops iets minder. (De textuur van pukkels bij Nyterops is dichter)Ik maak je wel even een plaatje van mijn Nyterops-materiaal (dat hebben we wel voorhanden hier) dan heb je een wat beter beeld.
Snap je het nog?

Ik heb even geen Geesops schlotheimi voorhanden (museum)om een vergelijkende warentest met Nyterops te doen. Geesops spadinodosus gallicus en Geesops brunopauli geven me hier geen uitsluitsel thuis.
Maar ik dacht dat Geesops 17 dorsoventrale rijen heeft (niet zeker) Don\'t kill me on that one!
Trilobiti Ceská Republika
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Da\'s genoteerd. Ik start hierover even een nieuw topic op, ok?
By the way Ceraurus: er interessante uitleg over de Nyterops, maar heb je je niet even van topic vergist?
By the way Ceraurus: er interessante uitleg over de Nyterops, maar heb je je niet even van topic vergist?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Hieronymus
- Contacteer:
@ceraurus, ik volg nog wel
bedankt voor de uitleg in elk geval, ik had je ook gemaild in verband met preparatie van zo\'n fossielen (daar mag je over terugmailen)
in elk geval erg bedankt!

in elk geval erg bedankt!
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
Oeps, klopt, maar Jeroen heeft het al opgepakt zie ik.
Het prepareren van Eifel-devoon is een \'bad-motherf***er\'. Het materiaal is gemiddeld harde zandsteen en de schaal van de trilobiet laat snel los waardoor je enkel een steenkern overhoudt. Ik zag dat erg veel van je stukken hun schaal al kwijt zijn. Schaalloze stukken maakt het determineren ook een stuk moeilijker.
Het beste prepareergereedschap is een luchtbeitel(tje), maar je moet dat uiterst voorzichtig aanpakken vanwege de schaal.
Je moet ruim voor de trilobiet (1 a 2mm) in de matrix stoppen met deze beitel anders spat de schaal er al vanaf.
Beter nog is om de eindpreparatie met zandstraal te doen maar daar ga ik binnenkort pas voor het eerst mee experimenteren. Handwerk lijkt mij een onbegonnen klus voor deze steensoort
Wat je wel kan doen is de steen wat weker maken (eerst uitproberen!) door het een nacht in water met azijn te leggen.
Op die manier heb ik de koralen e.d. uit Weinsheim ook heel mooi schoon en hagelwit gekregen.
Het prepareren van Eifel-devoon is een \'bad-motherf***er\'. Het materiaal is gemiddeld harde zandsteen en de schaal van de trilobiet laat snel los waardoor je enkel een steenkern overhoudt. Ik zag dat erg veel van je stukken hun schaal al kwijt zijn. Schaalloze stukken maakt het determineren ook een stuk moeilijker.
Het beste prepareergereedschap is een luchtbeitel(tje), maar je moet dat uiterst voorzichtig aanpakken vanwege de schaal.
Je moet ruim voor de trilobiet (1 a 2mm) in de matrix stoppen met deze beitel anders spat de schaal er al vanaf.
Beter nog is om de eindpreparatie met zandstraal te doen maar daar ga ik binnenkort pas voor het eerst mee experimenteren. Handwerk lijkt mij een onbegonnen klus voor deze steensoort

Wat je wel kan doen is de steen wat weker maken (eerst uitproberen!) door het een nacht in water met azijn te leggen.
Op die manier heb ik de koralen e.d. uit Weinsheim ook heel mooi schoon en hagelwit gekregen.
Antw: Antw: Ardennen
Hoi Tomas!CERAURUS schreef:
Nyterops nyter
Ja het duizelde mij maar we hadden hem/haar toch eldredgeops genoemd? Voor zover mij heel erg opvalt is het pygidium van eldredgeops meer een sigaar die plots gewoon mooi stopt en is Nyterops puntiger.
Maar, ik heb toen eens goed ogen zitten tellen, uit mijn hoofd 60-70 stuks \"glad\" in een rechthoek bij elkaar zeg 6 x 10.
Maar ik kan het fout hebben want ik heb em niet hier erbij. Heb destijds ook wel de goede naam steeds opgeschreven maar niet op de verzameling site bijgewerkt.
Ik ga binnenkort eens kijken of ik een betere foto kan maken door een positieve lens met de digitale camera.
groeten Jeroen
Daar in de schiftende ondiepten, tussen oppervlak en afgrond, waar het leven een omweg maakt, kan de vishaak van de logica doel treffen.
-j
-j
- Hieronymus
- Contacteer:
alleen komen (voor zover ik weet uit boekjes en van sites) dechenella verneuili en nyterops nyter voor in de curten formatie van het givetiaan, die in weinsheim dagzoomt. Iets anders zou dus nogal straf zijn...niet?
[Bewerkt door Hieronymus op 20-08-2006 om 15:56 NL]
[Bewerkt door Hieronymus op 20-08-2006 om 15:56 NL]
Rhaetian Lorraine Region
Wacht even, ik denk dat ik even twee personen door elkaar haal, excuses.
Hieronymus; jouw duits materiaal is Nyterops nyter, en Jeroen jouw materiaal is Eldredgeops sp.
Je moet even een onderscheid weten Jeroen; uit de staat New York komt Eldregeops rana.
(vroeger Phacops rana rana)
Uit Ohio komen twee andere phacopide (van de orde Phacopida) trilobieten Eldredgeops milleri en Eldredgeops crassituberculata.
(vroeger resp. Phacops rana milleri en Phacops rana crassituberculata)
Als ike je foto met tekst in je verzameling terugzie denk ik dat die opgerolde trilobiet uit Ohio een Eldredgeops crassituberculata is.
[Bewerkt door Ceraurus op 20-08-2006 om 18:13 NL]
Hieronymus; jouw duits materiaal is Nyterops nyter, en Jeroen jouw materiaal is Eldredgeops sp.
Je moet even een onderscheid weten Jeroen; uit de staat New York komt Eldregeops rana.
(vroeger Phacops rana rana)
Uit Ohio komen twee andere phacopide (van de orde Phacopida) trilobieten Eldredgeops milleri en Eldredgeops crassituberculata.
(vroeger resp. Phacops rana milleri en Phacops rana crassituberculata)
Als ike je foto met tekst in je verzameling terugzie denk ik dat die opgerolde trilobiet uit Ohio een Eldredgeops crassituberculata is.
[Bewerkt door Ceraurus op 20-08-2006 om 18:13 NL]