Ardennen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Ceraurus
Ardennen

Bericht door Ceraurus » 14 aug 2006, 21:41

Hallo,

Zoals gezegd ben ik een weekje op vakantie geweest in de Ardennen. De insteek was maar een keertje een groeve in (dat heb je met relaties) maar het verliep even iets anders...
De plaats waar we stonden, Heyd, was letterlijk bovenop het devoon en je raadt het al.
Na de huurbaas (zeer sympatieke man) uitgelegd te hebben wat een trilobiet is, bukte deze zich in zijn tuin en zei \'bedoel je dit soms?\'en reikte me Geesops-thorax aan. Dit speelde zich binnen een uur na aankomst af tot groot vermaak van ondergetekende. Je snapt wel dat we hier geen vindplaatsvermelding van gaan maken.

Ahum, ik heb de tuin (na toestemming uiteraard) met enige bescheidenheid aan een groot paleontologisch onderzoek onderworpen
en vier soorten (delen) trilobieten gevonden.

Verder stuitte ik in Oppagne, op onze menhir en dolmen wandeltocht op een pad waar de lagen dagzoomden en al gauw popte ik met mijn hamer de Scutellum staarten uit de stenen. Ik heb nog een kopje van tweede soort gevonden maar moet deze nog determineren.

Tenslotte heb ik paar uurtjes gezocht in Resteigne waar ik nog een mooie kop en staart van een Geesops (?) gevonden heb en een stuk Scutellum staart.

Al met al een geslaagde week met en zonder trilobieten. Foto\'s volgen.

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

ilse
Antw: Ardennen

Bericht door ilse » 14 aug 2006, 22:41

Toch plezant he,trilobietjes zoeken en ze nog vinden ook.
Volgens mij zitten de ardennen nog vol van die beestjes, het is alleen nog te weten waar ze te zoeken. Als ik nu ga wandelen in de bossen, kijk ik niet meer zoveel naar de omgeving maar de grond krijgt mijn aandacht wel.
Resteigne is en blijft een toffe vindplaats om trilo\'s te zoeken, ze zitten er dan ook nog overvloedig. Maar, je moet ze weten zitten...
Ik ben wel eens benieuwd naar de foto\'s.
Groetjes...
Ilse

[Bewerkt door ilse op 14-08-2006 om 21:42 NL]

FOSSILS ARE FOR EVER!

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 15 aug 2006, 00:21

Welcome back, ik wist het ze zitten overal ;)

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 17 aug 2006, 20:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bij deze nog wat plaatjes van wat gevonden trilobiet-materiaal uit de Ardennen.

Let op de laatste twee Scutellum-staarten. De een is langgerekter dan de andere.

Determinatie volgt.

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 17 aug 2006, 20:18

De vondsten zijn allemaal toevallig en komen uit Heyd en Oppagne.
Mijn \'bewuste\' paar vondsten uit Resteigne staan elders hier in het forum.

ilse

Bericht door ilse » 17 aug 2006, 22:28

Knap gevonden Ceraurus.
Je moet natuurlijk maar juist op de goede plek zijn.Ik heb nog nooit een voledige trilobiet gevonden maar blijf mijn best doen om er toch een hele te vinden. De komende twee weken ben ik thuis (verlof) en zoek toch wel enkele van de vindplaatsen van de Ardennen te bezoeken waar eventueel trilo\'s zitten.
Als ik ooit iets vind laat ik het zeker weten.
Groetjes...
Ilse

FOSSILS ARE FOR EVER!

Alfer
Contacteer:

Bericht door Alfer » 17 aug 2006, 22:42

Ze zijn weer mooi hoor, vooral die Scutellum-staarten (Scabriscutellum?)
Die zie je regelmatig bij Marokaanse trilobieten maar ik heb nog nooit een hele uit het Belgische devoon gezien.

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 18 aug 2006, 02:19

Misschien is het eens leuk iets met een aantal trilobieto-fielen te organiseren. De Eifel en de Ardennen zijn goed te doen, zij het met een of twee overnachtingen. Ik ben ook altijd in voor een goed gesprek en een borrel.

;)

HermanR

Bericht door HermanR » 18 aug 2006, 08:22

Lijkt me een goed idee
Herman

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Ardennen

Bericht door Frederik » 18 aug 2006, 10:04

ceraurus schreef:
Misschien is het eens leuk iets met een aantal trilobieto-fielen te organiseren. De Eifel en de Ardennen zijn goed te doen, zij het met een of twee overnachtingen. Ik ben ook altijd in voor een goed gesprek en een borrel.

;)
Ronduit schitterend idee. De trilofielen zijn altijd een beetje ondervertegenwoordigd geweest, dus we moeten ons maar eens verenigen (en zeker als er ook een kampeertochtje met pintjes mee gemoeid kan zijn). Ik ken een Ziepe die hier ook wel oren naar zal hebben... :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten