...Proetus en Gerastos??

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: ...Proetus en Gerastos??

Bericht door Frederik » 01 apr 2016, 13:44

De linker genale stekel van de Dia zit mooi op z'n plaats. Goed zo, dan weet je dat de librigena ook netjes daar zit waar je 'm kan verwachten.
Edit: ik zie dat je het oogoppervlak ook al had gevonden.

Je kan nog heel wat matrix weg krijgen zolang je dat maar voorzichtig genoeg doet. De Cyph moet je niet teveel ondergraven. De truk is om de genale stekel van de Cyph op een smalle richel te laten staan.
Kijk eens hoe ik het hier heb gedaan: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=29101
Niet zo extreem als in jouw geval, maar het principe is hetzelfde.

Hou er wel rekening mee dat de scheiding redelijk goed is bij jouw stuk. De richel met genale stekel van de Cyph kan gemakkelijk loskomen van de Dia.

[Bewerkt door Frederik op 01-04-2016 om 12:45 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 01 apr 2016, 14:31

Ja alles zit op zijn plaats bij die Dia.
Was al zo iets van plan. Die genale stekel van die Cyph is veeeeel te dun en breekbaar.
Heb hem al wat moeten verstevigen met wat lijm omdat hij dreigt uit elkaar te vallen door de trillingen. Zal heel traag en super voorzichtig werken worden.

Hoe ik aan het pygidium van de Dia moet geraken weet ik nog steeds niet.
Op foto zie je het niet goed maar de afstand tussen het laatste vrijgemaakt segment en de rand van het glabella van die Gerastos is echt niet veel. Het pygidium moet naar beneden gericht liggen. Misschien dat ik langs de linkerkant er een beetje aan geraak.
Maar ben hem nu eerst nog verder vrij aan het leggen waar ik overal goed aankan. Overal meteen tussen de segmenten op aan het poetsen (manueel met de naald) en ook al aan het zorgen dat 'the landscaping' beter is. Daar had Jens nog wat commentaar op bij de vorige stukken ;)

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 01 apr 2016, 14:57

en terecht :D

something (TH Huxley)

suffeleersT
Antw: Antw: ...Proetus en Gerastos??

Bericht door suffeleersT » 01 apr 2016, 16:19

Frederik schreef:
en terecht :D
Ja,ja.Ik weet het. Nu ook niet alles in eens verwachten hé. ;)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 01 apr 2016, 19:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was bibberen. Gelukkig niet met mijn hand. ;)
Heb de linkerkant vrij Frederik.
Heb gekozen om een bruggetje te maken tussen oog en steen om het dunste deel van de genale stekel van dat Cyph-kopje te ondersteunen.
Tussen oog en stekel was toch te weinig plaats en je zou het oog daar toch niet zien. Is maar een zeer smal strookje op het oog. Boven en onderkant zie je.
Achter het oog ga ik hem helemaal vrij krijgen denk ik. Mooi onder het kopje door. Of ik daar de genale stekel van de Dia volledig vrij gaan krijgen weet ik nog niet. Zal nipt zijn.

Ben er 2 uur aan bezig geweest maar het voelt alsof ik een hele dag geprept heb. Dit was mentaal redelijk belastend. Echt schrapen met de pen, mm voor mm. Honderd keer het stuk herpositioneren, de hoek van de naald, de druk. Was een klusje.
Maar is wel mooi gelukt en vindt persoonlijk het resultaat geweldig :)

drongen

Bericht door drongen » 01 apr 2016, 21:07

Heel knap Tim, wordt een topstuk!

Peter

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 01 apr 2016, 21:14

Ja, zo bedoel ik het, schitterend!

something (TH Huxley)

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 02 apr 2016, 05:46

Bedankt peter en Frederik,

Heb wel een paar kleine foutjes gemaakt die ik nog moet zien te vermijden. Lag vooral aan de pen en compressor. Op een moment blokkeerde de pen even en kwam met een harde slag er terug uit recht op de zijkant van de stekel. De plaat van de naald zag wat vuil. Denk dat het daar aan lag. Wat later de compressor stuk. Heb ik verder gedaan met de backup die ik heb. Wel een oud lawaaierig ding maar doet zijn werk goed :) .

Maar voor de rest is het goed gelukt zonder hits.

Het preglabella en librigena samen met het voorste stuk van de genale stekel liggen allemaal mooi vrij onder de stekel van de Cyph door.

Heb ook een plan uitgewerkt om het pygidium van de Dia zo veel mogelijk vrij te krijgen. Al zal ik niet veel bewegingsruimte hebben. Maar moet te doen zijn. Mits uren voorzichtig te schrapen ;)

Zal eens er een maatstaaf of iets dergelijks bijleggen dat jullie een idee krijgen van de schaal. Die genale stekel van die Cyph is een haar dik.

[Bewerkt door suffeleersT op 02-04-2016 om 05:41 NL]

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 02 apr 2016, 20:18

Afbeelding

Afbeelding

Pff. Het ergste is achter de rug.

Verder dan dit geraak ik niet met de pen. Als ik dieper wil gaan moet het manueel. De matrix is vrij zacht, dus het zou wel kunnen, maar dan is het nog korrel voor korrel. Wie weet als ik het in mijne kop krijg. ;)

Nog heel veel werk met de hand en naald om al de resterende matrix tussen de segmenten uit te schrapen van de Dia.

Het pygidium zit er. Dat is al iets. Dus dat wordt nog het moeilijkste om iets van vrij te krijgen.

Dat Cyph kopje heeft echt prachtige details. Mooie kleine tubercles op zijn rand en onderin 2 evenwijdige terraslijnen. Echt mooi om te zien.

Zal nu een weekje stil liggen. Al de kids zijn er vanaf maandag. Dus dan is het een weekje kidstime. Misschien 'savonds een beetje als ze me niet te hard hebben uitgeput ;)

Maar Pascal zal jullie wel bezig houden ;)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 02 apr 2016, 22:35

Hallo Tim,zeer leuk stuk en prachtige prep ;)

Kun je niet meer verder naar het pygidium op de Gerastos daar steekt ?

GR Pascal

strandjutters

Plaats reactie