Meivakantie in april
Antw: Meivakantie in april
Hoi,
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe die zeester in elkaar zit?
Met name wat die soort van vierkante gaten aan de rand zijn.
Als ik google op zeester kan ik niks vinden wat dat zou kunnen veroorzaken.
Alvast bedankt,
Sander
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe die zeester in elkaar zit?
Met name wat die soort van vierkante gaten aan de rand zijn.
Als ik google op zeester kan ik niks vinden wat dat zou kunnen veroorzaken.
Alvast bedankt,
Sander
Nothing lasts... But nothing is lost.
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Sander,
het is een afdruk van de ster, daarom de gaten.
Hier een link na een vergelijkbaar exemplaar:
http://www.steinkern.de/steinkern-de-ga ... 14285.html
Beste Groeten,
Oliver
Sjiek verslag, Tom. Bedankt!
De zeester is een heel speciale en zeldzame vondst. Ik had voor deze gestemt bij de poll voor het "Fossil des Monats" op Steinkern, als ik niet zelf deelgenomen had.
Sorry.
[Bewerkt door hubertus68 op 04-05-2017 om 08:45 NL]
het is een afdruk van de ster, daarom de gaten.
Hier een link na een vergelijkbaar exemplaar:
http://www.steinkern.de/steinkern-de-ga ... 14285.html
Beste Groeten,
Oliver
Sjiek verslag, Tom. Bedankt!
De zeester is een heel speciale en zeldzame vondst. Ik had voor deze gestemt bij de poll voor het "Fossil des Monats" op Steinkern, als ik niet zelf deelgenomen had.
Sorry.
[Bewerkt door hubertus68 op 04-05-2017 om 08:45 NL]
Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet.
Zijn er zeesterren die uitsteeksels hebben die zo vierkant zijn? Misschien zie ik het fout op de foto, maar die gaten lijken toch redelijk diep te zijn..?
Zijn er zeesterren die uitsteeksels hebben die zo vierkant zijn? Misschien zie ik het fout op de foto, maar die gaten lijken toch redelijk diep te zijn..?
Beste Snader,
Volgens mij zijn de vierkanten gaatjes die we zien de afdrukken van de vele skeletdelen van de zeester. Dit is ook erg goed te zien bij de slangsterren uit de NCI. (Maar dan zie je de skelet delen zelf, niet de afdruk).
Een zeester bestaat uit zeer veel skelet fragmentjes die door talloze spiertjes verbonden worden. Hierdoor is de zeester erg sterk en kan vrijwel alle kanten opbuigen.
Hidde
Volgens mij zijn de vierkanten gaatjes die we zien de afdrukken van de vele skeletdelen van de zeester. Dit is ook erg goed te zien bij de slangsterren uit de NCI. (Maar dan zie je de skelet delen zelf, niet de afdruk).
Een zeester bestaat uit zeer veel skelet fragmentjes die door talloze spiertjes verbonden worden. Hierdoor is de zeester erg sterk en kan vrijwel alle kanten opbuigen.
Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
- Spongebob
- Has thanked: 455 times
- Been thanked: 681 times
Ik snap je verwondering. Meestal worden zeesterren afgebeeld (of getekend) met lange armen. Zo vinden we ze ook aan het strand in België of Nederland. Sommige soorten hebben echter niet die geprononceerde vorm; die lijken meer op een vijfhoekige plaat. Goochel maar eens op Metopaster....Snader schreef:
Time fades away (Neil Young)
- Spongebob

Mmm, van al die keren zoeken bij CBN heb ik slechts deze zes losse fragmenten van een zeester gevonden. Niet zo goed op gelet of ze zijn zeldzamer dan ik dacht. Het zijn, zoals Hidde al aangaf, naar verhouding behoorlijk forse calcietblokjes. Alhoewel, de grootste hier op de foto is maar 7 mm lang.
Die Metopaster maakt het allemaal duidelijk. Bedankt!
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Prachtig Tom, bijzondere vondst!!!
Zelf heb ik nog delen van een Metopaster liggen uit het cenomaan van Rugen. Niet zo mooi als die van jou.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 07-05-2017 om 10:13 NL]
Zelf heb ik nog delen van een Metopaster liggen uit het cenomaan van Rugen. Niet zo mooi als die van jou.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 07-05-2017 om 10:13 NL]
Robert Mensink
Antw: Antw: Meivakantie in april
Spongebob schreef:
Mmm, van al die keren zoeken bij CBN heb ik slechts deze zes losse fragmenten van een zeester gevonden. Niet zo goed op gelet of ze zijn zeldzamer dan ik dacht. Het zijn, zoals Hidde al aangaf, naar verhouding behoorlijk forse calcietblokjes. Alhoewel, de grootste hier op de foto is maar 7 mm lang.
Niet zeldzaam neem maar gruis mee dan heb je er meer ????
Wil ze bewaren voor je als je er interesse voor heb ????
[Bewerkt door ilse op 07-05-2017 om 12:01 NL]
FOSSILS ARE FOR EVER!
- Spongebob
Dat is erg aardig van je Ilse. Ik ben echter meer van de sponzen zoals je inmiddels zult weten. Ik neem geen gruis mee, maar zoek er ter plaatse in. En dan met name naar een bepaalde soort kleine kalksponsjes. Uiteindelijk heb ik er deze keer eentje ! op de kop kunnen tikken. Jij neemt kilo's gruis mee naar huis?
@Robert: Ben benieuwd. Wist niet dat je al eens op Rügen hebt gezocht.
[Bewerkt door Spongebob op 07-05-2017 om 16:07 NL]
@Robert: Ben benieuwd. Wist niet dat je al eens op Rügen hebt gezocht.
[Bewerkt door Spongebob op 07-05-2017 om 16:07 NL]