Fossielen uit 't Rooth

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Marnick
Antw: Antw: Fossielen uit 't Rooth

Bericht door Marnick » 31 aug 2008, 18:29

t'Rooth ligt het ver van de grens belgiË Nederland groetjes marnick

Paralititan
Antw: Fossielen uit 't Rooth

Bericht door Paralititan » 03 sep 2008, 19:54

Aangezien houtlijm verdund met water niet goed is voor de zeeëgel is, en omdat het niet reversible is denk ik dat ik het ga conserveren met aceton/velpon. Heeft iemand hier slechte ervaringen mee, of extra tips?
Alvast bedankt, en groeten!

PS
Marnick, heb je al op de vindplaatsen pagina gekeken!?

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 313 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 21 dec 2008, 16:41

Ik werk al meer als 25 jaar met velpon aceton
(een deel velpon op 4 delen aceton).
Geen glans op je mergel en als je ooit nog wat aan wil doen kan je met wat aceton weer aan t werk. Gewoon goed ventileren tijdens gebruik, of buiten doen. Enkele uren laten uitwasemen, zeker als je het fossiel in een micromountdoosje wil opbergen!

To share or not to share, that's the question!

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 21 dec 2008, 19:28

Voor het verstevigen van het fossiel of matrix gebruik ik aceton/velpon of in water verdunde houtlijm afhankelijk van het materiaal.
Bij het aceton/velpon deed ik afhankelijk van de situatie nog wel eens een beetje matte blanke lak voor wat zijdeglans op het fossiel.

Om fossielen te beschermen of qua kleur beter uit de achtergrond te laten komen gebruik ik S35.
Dit is een soort 'steinplege' die je in literbussen kunt kopen bij de Bodemschat in Hengelo. Het materiaal wordt normaal gesproken gebruikt om bijv. vloeren en vensterbanken van marmer, travertin, kalksteen, gneis, graniet etc te behandelen tegen vocht- en vuilopname. Het sluit de porieën van de steen. Bovendien wordt de kleur een beetje voller.

Hoe vaak ik dit doe is afhankelijk van het materiaal. Hele gladde oppervlakten één keer en poreuze oppervlakten 3, 4, 5, misschien wel 6 keer. S35 geeft een matte glans. Op het moment dat ik denk dat het gaat glanzen stop ik. Ik wil graag de natuurlijke uitstraling behouden.

Het opbrengen gaat heel eenvoudig met een klein kwastje. Ik giet uit de literbus een bodempje in een leeg groentepotje waarmee ik werk. Ik kan dit potje afsluiten ivm verdamping en bovendien voorkom ik zo dat er rommel van het kwastje in de literbus komt.
Veeg je kwast niet af aan de rand van de pot anders krijg je de volgende keer het deksel er niet meer af!
Gebruik het alleen in geventilleeerde ruimten. Het middel heeft een Andreaskruis op de bus staan.

Tip: gebruik voor je aceton/velpon-oplossing een metalen verfblik om de vloeistof in op te slaan. Aceton tast nm plastic aan zoals ik lang geleden heb ervaren. Ik had het mengsel onnadenkend in een plastic bakje gedaan en op het aanrecht laten staan. Toen ik het even later wilde verplaatsen en optilde had ik alleen de zijkanten in mijn handen en bleef de bodem staan. Het gevolg kun je wel nagaan; het hele aanrtecht onder de velpon en een héél blije moeder.

Robert Mensink

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Fossielen uit 't Rooth

Bericht door Gerrit-Jan » 22 dec 2008, 15:33

mike schreef:
... da's duidelijk Plikona ! .. en buiten dat ze allebei op -ix eindigen hebben Asterix en Obilix totaal niets met Osteofix te maken ... dit effe ter verduidelijking voor Gerrit Jan ... :-)
Dank jewel hoor, maar mijn hersenen zijn nog niet versteend :D

Volgens mij was het trouwens ObElix, als ik me niet vergis. Belangrijke literatuur die ik vroeger veel gelezen heb :D:D:D

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Helix

Bericht door Helix » 06 mar 2009, 13:58

Aceton/Velpon is inderdaad een goeie methode. Ik probeer toch om zo weinig mogelijk de fossielen te behandelen met chemische producten, tenzij bij bepaalde kwetsbare gevallen.

Van Osteofix heb ik al gehoord maar heb enkel opgevangen dat het duur is.

Weet iemand waar dit te verkrijgen is (behalve dan bij Idefix) en zonodig wat is de vergelijking Osteofix/Aceton-velpon? Ik bedoel wat zijn de voor en nadelen en vooral: waarom zou een museum dan geen aceton-velpon gebruiken als het toch goedkoper is?
Is het niet dat Velpon na verloop van tijd begint te verkleuren (geel)?

Ik geloof dat ze in het KBIN redelijk veel problemen hebben gehad onder andere met de Iguanadons en dat ze tegenwoordig osteofix gebruiken.

Gesloten