Fossielen uit 't Rooth
- Paralititan
Fossielen uit 't Rooth
Hey, ik heb in de vakantie in groeve 't Rooth gezocht, ik heb een aantal fossielen gevonden, o.a. een belemnietje wat schelpjes en een eencellige. Ik heb ook een zee-egeltje gekregen. Het is allemaal vrij breekbaar spul, en mijn vraag is hoet ik het het beste kan conserver. Met verdunde houtlijm, of beter met iets anders.
Alvast bedankt!
Gr. René
Alvast bedankt!
Gr. René
Antw: Fossielen uit 't Rooth
ik zou voor houtlijk gaan (veeeeeel minder gevaarlijke dampen)
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Ik zou in dt geval ook voor (verdunde) houtlijm gaan. Dompel je fossiel hierin onder, laat 't een tijdje intrekken, tot het goed doordrongen is, en als 't droog is zijn zowel gesteente als fossiel quasi onverwoestbaar. Nog extra pluspunt is dat houtlijm het fossiel nauwelijks verkleurd en ook niet extra doet glanzen.
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- Paralititan
Hey, heel erg bedankt! Maar kan ik dat ook met de zee-egel doen? Hij is nogal broos en is al een beetje afgebrokkeld op 1 plekje. Ik denk dat het gebeurt is tijdens het uithakken. Ik weet dit niet zeker want ik heb hem gekregen.
En hoeveel moet ik de houtlijm verdunnen? 1:25? En zijn er nog speciale merken die het beste zijn?
Alvast bedankt.
Gr. René
En hoeveel moet ik de houtlijm verdunnen? 1:25? En zijn er nog speciale merken die het beste zijn?
Alvast bedankt.
Gr. René
fossiel goed droog,verdunde houtlijm,even onderdompelen,laten uitlekken,bij het uitharden regelmatig rondraaien zodat het niet ergens op vastplakt.Het staat zo raar een zeeegel die op een vel papier is gekleefd.ik laat alles uitharden dat op een oude omgekeerde zeef(1cm gaas),je ziet hooguit een afdruk van een staaldraadje.
Theo
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Voor merken, verdunningen enz. kan je terecht op de pagina Fossielen > Conserveren & prepareren hier op 't forum. Ik gebruik watervaste houtlijm uit de doe-het-zelver 1:25
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
Zeer veel nuttige info (oa. prepareren) kan je vinden in het boek :Paralititan schreef:
Hey, ik heb in de vakantie in groeve 't Rooth gezocht, ik heb een aantal fossielen gevonden, o.a. een belemnietje wat schelpjes en een eencellige. Ik heb ook een zee-egeltje gekregen. Het is allemaal vrij breekbaar spul, en mijn vraag is hoet ik het het beste kan conserver. Met verdunde houtlijm, of beter met iets anders.
Alvast bedankt!
Gr. René
"Praktijkgids fossielen" van Anne Schulp =>
ISBN 90 5011 203X
@A.

grtn,mike
Antw: Antw: Fossielen uit 't Rooth
tandenzoeker schreef:
Voor merken, verdunningen enz. kan je terecht op de pagina Fossielen > Conserveren & prepareren hier op 't forum. Ik gebruik watervaste houtlijm uit de doe-het-zelver 1:25
Ja,WITTE watervaste,niet van die bruine gelei achtige.
Theo
- masteroffossiles
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 9 times
hey, was jij er toevallig op 16 augustus?
ik was er toen en naast me vond iemand een stukjes belemniet mss dat jij (u) het was?
overigesn gebruik ik ook een verdunning van houtlijm
gr
sander
ik was er toen en naast me vond iemand een stukjes belemniet mss dat jij (u) het was?
overigesn gebruik ik ook een verdunning van houtlijm
gr
sander