Poll: het hoogste bedrag dat je aan een fossiel hebt gegeven

Maak hier afspraken om samen te zoeken, naar beurzen te gaan, enzomeer. Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen.
phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Poll: het hoogste bedrag dat je aan een fossiel hebt gegeven

Bericht door phil » 12 feb 2011, 13:00

Het komt hier soms over alsof het onfatsoenlijk is om geld uit ts geven aan een fossiel. (ik heb er wel eens een gekocht maar dat was eenmalig) Dit is allemaal erg relatief. Ooit zag ik in H. een P.benedeni verkopen voor 50 euro terwijl er in deze periode er wekelijks meerdere uit het zand kwamen. Dit vond ik erg vet betaald; komt men van ver en verbruikt 30 à 50 euro aan brandstof en na een 6tal zoektochten is een bepaald hebbedingetje nog niet gevonden is zo n uitgave maar een fractie van de totale investering. Als de koper zich hiermee gelukkig voelt is dit toch niet onverantwoord. Dergelijke situaties leiden tot opgefokte prijzen. Dit is het eeuwenoude prinsiepe van vraag en aanbod. Niemand is verplicht tot kopen of te verkopen. groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 12 feb 2011, 14:02

Hoi Phil,

Volgens mij is vrijwel niemand hier tegen de aanschaf van fossielen. Veel doen het gewoonweg liever niet. Zolang de handel niet in conflict raakt met de hobby is iedereen natuurlijk hartstikke vrij om af en toe eens een leuk stukje te kopen. Het probleem is soms dat mooie vindplaatsen min of meer vernield worden door handel/handelaren in meer of mindere mate. Wat geldt oplevert gaat tegen hoge prijzen naar de beurs (want veel mensen kopen fossielen en mineralen, hobby of niet). Wat niet genoeg oplevert is ook meteen niet meer interessant om intact te houden. Maar wie ben ik om iemand tegen te houden die weinig of veel geld wil uitgeven aan een fossiel van welke vindplaats dan ook. Vraag een aanbod gaat nou eenmaal 2 kanten uit. Die van koper/handelaar en zoeker/vindplaats. En deze zitten elkaar nou eenmaal regelmatig in de haren :P.

Toen ik een jaar of 14/15 was heb ik heel wat spaarcentjes aan dure fossielen uitgegeven. Het duurste stuk is 375 (meende gulden) geweest. Tegenwoordig koop ik vrijwel niet meer. Een gevonden fossiel heeft voor mij zoveel meer verhaal dan zijn perfecte beursbroertje van een x bedrag. Plus dat het zoeken bij mij vooral om het "zoeken" zelf gaat. Uiteindelijk ben ik erg blij met eventuele vondsten, maar zelfs als ik niks vind zijn de dagen het meer dan waard geweest.

[Bewerkt door Colin op 12-02-2011 om 14:10 NL]

'Just Pick It!'

phil
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 12 feb 2011, 15:06

Met het verzamelen van fossielen hebben we wel het voordeel dat we er voor kunnen kiezen of we kopen of niet. Wie postzegels of munten verzamelt kan niet anders dan geld uitgeven om een deftige verzameling bijeen te krijgen. Wij hebben het voordeel dat het mogelijk is om zelf topstukken te vinden en dat is inderdaad veel leuker dan kopen, gewoon al het iedee dat je de eerste bent die het stuk vastheeft. Het is vooral als je systematiek verzamelt dat je begint te kopen. Zolang je kan zeggen : ik heb die stukken zal de drang om te kopen niet zo groot zijn, zodra je begint te zeggen die heb ik nog te kort zal je sneller geld boven halen. Groetjes,

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Henk Jan
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 12 feb 2011, 16:27

Afbeelding

Hier ons zo dure fossiel! Het komt overigens uit de nalatenschap van mijn broer en we besloten het te kopen om het in de familie te houden! En nu is het een salontafel.

HJ

Fossielenzoeker
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 13 feb 2011, 08:39

Gedurende mijn 35-jarige carriere als Fossielenzoeker heb ik bijzonder weinig fossielen gekocht.
De eerste jaren kocht ik wel eens mineralen omdat je deze in en rond Twente niet vindt. In die tijd heb ik toen ook een Bizonhoorn gekocht. Deze ligt nog steeds in mijn vitrine maar ik heb er niet het gevoel bij dat ik heb bij zelfgevonden materiaal. Ik heb toen ook besloten nooit meer wat te kopen.
Toch heb ik dit nog wel 2x heel bewust gedaan omdat je sommige kansen niet moet laten liggen. Zo heb ik een jaar of 3 geleden voor vier tientjes een deel van een fossielenverzameling kunnen overnemen met materiaal uit mijn zoekregio, het WWW-gebied. Had ik het niet aangeschaft was het wellicht verdwenen in de afvalbak.
Afgelopen jaar heb ik op de beurs in Enschede voor € 1,5 een mooie Monograptus uniformis aangeschaft omdat deze voorkomt in mijn lezing over het Barrandium van Tsjechie.

Robert Mensink

Ahuijsmans
Antw: Antw: Poll: het hoogste bedrag dat je aan een fossiel hebt gegeven

Bericht door Ahuijsmans » 14 feb 2011, 10:31

masteroffossiles schreef:
ehm, 30 plus 10 is geen 400 meneer Huijsmans;)
ehm, sow eej, jij kan goed rekenen ;) met of zonder calculator?

had het ook over mijn postcount....

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 17 feb 2011, 21:20

Ik heb vorig jaar een replica van een Psittacosaurus jong gekocht voor iets meer dan 500 euro.

Maar als het alleen om echte fossielen gaat, dan denk ik dat ik nooit boven de 50 euro ben gegaan.

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite

fossielenverzamelaar

Bericht door fossielenverzamelaar » 21 mar 2011, 19:31

Mij mij bestaat het om eerlijk te zijn aleen nog maar uit kopen, ik spaar nu iets meer dan een jaar fossielen ( daarvoor was ik er al jaren echt in geintereseerd)

Ik heb een Dastilbe gekocht voor een 10tje en daarna een Mosasaurus tand voor 5,50. verder heb ik nog een paar andere kleine dingetjes die niet echt meetellen.

Helaas kan ik in mijn buurd niet zoeken omdat er in mijn buurt geen fossielen zijn, maar zoeken vind ik zelf ook het beste.
Gelukkig ga ik volgens jaar ook naar Cadzand. in de hoop dat daar nog wat te vinden is!

DinoCherus

Bericht door DinoCherus » 26 mar 2011, 20:36

Mijn hoogste was 12 euro.
Ik ben vandaag begonnen en begon met kleine dingetjes.:)

ondertekende :
DinoCherus.

Gesloten