nieuwe aanwinst Mill schelp
Antw: nieuwe aanwinst Mill schelp

Hallo Allemaal,
Hier nog twee schelpen die ik uit het gruis heb.
Nr. 1 omdat hij zo klein is 2 mm hoog.
Nr 2 ik denk een Astarte, maar ik weet niet of het hier om een juvenile gaat of dat het een zelfstandige soort is.
de schelp is 7 mm hoog.
Groeten Hans
Hans

Hallo Allemaal,
Hier 3 soorten Cyclocardia.
De twee eerste uit Mill Vroeg plioceen.
De laatste uit Liessel, het begin van het laat mioceen.
Nu wordt die uit Liessel C. cf. scalaris genoemd.
Dit schelpje is 7 mm hoog.
Er komen in Mill twee soorten Cyclocardias voor nl C. scalaris en C.orbicularis.
Ik denk dat de twee afgebeelde schelpjes uit Mill tot die twee soorten horen.
Alleen weet ik niet welke bij de ene of de andere soort hoort.
Deze twee schelpjes zijn 13 mm hoog.
Ook zie ik weinig gelijkenis tussen het Liessel schelpje en de twee uit Mill.
De naam C. cf. scalaris geeft volgens mijn toch aan dat hij op de C. scalaris uit Mill moet lijken.
Mischien kan iemand aan de hand van de foto's zien bij wie de naam C. scalaris hoort, en mogelijk verklaren waarom die uit Liessel Cyclocardia gelijkend aan scalaris word genoemd.
Groeten Hans
Hans
Stiek,
Cyclocardia's, laatste heeft volgens een foto die ik vond weg van C. scalaris.
de tweede verweerd(?)Glans?
1 orbicularis
http://science.naturalis.nl/media/12256 ... toidea.pdf
vorige topic
foto 1Goodallia angulata (Lehmann, 1885)mioceen,Goodallia triangularis (Montagu, 1803)plioceen
foto2 Astarte (Astarte) sulcata, basteroti
Duys
[Bewerkt door Duys op 11-05-2011 om 01:55 NL]
Cyclocardia's, laatste heeft volgens een foto die ik vond weg van C. scalaris.
de tweede verweerd(?)Glans?
1 orbicularis
http://science.naturalis.nl/media/12256 ... toidea.pdf
vorige topic
foto 1Goodallia angulata (Lehmann, 1885)mioceen,Goodallia triangularis (Montagu, 1803)plioceen
foto2 Astarte (Astarte) sulcata, basteroti
Duys
[Bewerkt door Duys op 11-05-2011 om 01:55 NL]
Hans, de twee Cyclocardia's van Mill zijn volgens mij C. scalaris (1e foto) en C. chamaeformis (2e foto). De laatste soort is veel grover geribt en kan ook veel groter worden dan scalaris. Met miocene schelpen ben ik niet zo bekend, maar het schelpje van Liessel (3e foto) zou ook een scalaris kunnen zijn: deze soort is in het Noordzeebekken bekend uit het midden Mioceen en het Plioceen (zie 'De fossiele schelpen van de Nederlandse kust'). Komt dat overeen met de ouderdom van 'Liessel'?
De Goodallia uit je vorige post lijkt een gladde buitenkant te hebben en een niet gekartelde binnenrand: dan is het G. triangularis. Die Astarte lijkt mij een juveniele, gezien de gladde binnenrand. Alle volwassen Astarte's hebben een gekartelde binnenrand.
Lex
De Goodallia uit je vorige post lijkt een gladde buitenkant te hebben en een niet gekartelde binnenrand: dan is het G. triangularis. Die Astarte lijkt mij een juveniele, gezien de gladde binnenrand. Alle volwassen Astarte's hebben een gekartelde binnenrand.
Lex

Hallo Lex,
Van bovenstaande Cyclocardias zijn de linkse schelpen van Mill.
Hiervan heb ik de grootste gepakt die ik gevonden heb.
deze komen uit het vroeg plioceen.
De rechtse schelpen komen uit Liessel.
Ook hier heb ik de grootste van genomen.
(Van Liessel heb ik er wel 200 liggen)
Deze zijn van het vroeg boven mioceen,ongeveer 12 miljoen jaar oud.
Buiten de groote vind ik de struktuur van de schelp ook van elkaar verschillen.
Aan de vorm en het slot zie ik geen verschil.
Dat alle volwassen Astarte's 'n gekartelde binnenrand hebben wist ik niet.
Nu kan ik van sommige schelpen in ieder geval zien dat het geen Astate's zijn.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 22-05-2011 om 12:56 NL]
Hans

Halo Allemaal,
Vandaag weer twee Nucula's gevonden.
Aan de vorm te zien lijken mij het twee soorten.
Groeten Hans
Hans
Hans, de Nucula op de bovenste foto is volgens mij N. trigonula, een kleine soort met spitse tophoek en duidelijk zichtbare spiraalribben. Mooi dat ook de radiale structuur nog zo goed zichtbaar is. Klopt het dat de lengte ruim minder dan 1 cm is?
De onderste doet mij qua vorm sterk denken aan Nuculoma laevigata, een zeer algemene pliocene soort met altijd gladde onderrand.
Over de Cyclocardia's: mogelijk is die van Liessel een andere soort, gezien de duidelijk afwijkende structuur. Maar misschien is het een 'forma' met minder ribben? (bij C. chamaeformis wordt ook een forma onderscheiden, met juist meer ribben, die dan weer op andere kenmerken van C. scalaris is te onderscheiden). Dat ze in Liessel minder groot worden dan in Mill hoeft niet te betekenen dat het een andere soort is: het komt vaker voor dat de afmetingen van dezelfde soort per tijdvak sterk verschillen. Interessant om eens verder uit te zoeken - je zou misschien eens wat Cyclocardia's van Liessel mee kunnen nemen naar een WTKG-bijeenkomst. Voorlopig zou ik het op C. cf. scalaris houden.
Lex
De onderste doet mij qua vorm sterk denken aan Nuculoma laevigata, een zeer algemene pliocene soort met altijd gladde onderrand.
Over de Cyclocardia's: mogelijk is die van Liessel een andere soort, gezien de duidelijk afwijkende structuur. Maar misschien is het een 'forma' met minder ribben? (bij C. chamaeformis wordt ook een forma onderscheiden, met juist meer ribben, die dan weer op andere kenmerken van C. scalaris is te onderscheiden). Dat ze in Liessel minder groot worden dan in Mill hoeft niet te betekenen dat het een andere soort is: het komt vaker voor dat de afmetingen van dezelfde soort per tijdvak sterk verschillen. Interessant om eens verder uit te zoeken - je zou misschien eens wat Cyclocardia's van Liessel mee kunnen nemen naar een WTKG-bijeenkomst. Voorlopig zou ik het op C. cf. scalaris houden.
Lex
Hoi Lex,
Het kan aan mij liggen, maar ik zie gewoon een beter gepreserveerd exemplaar en een beduidend minder gepreserveerd exemplaar.
Als ik zo naar de foto's kijk zie ik geen directe kenmerken die een andere soort tot conclusie zou kunnen zijn.
[Bewerkt door Colin op 26-05-2011 om 22:39 NL]
Het kan aan mij liggen, maar ik zie gewoon een beter gepreserveerd exemplaar en een beduidend minder gepreserveerd exemplaar.
Als ik zo naar de foto's kijk zie ik geen directe kenmerken die een andere soort tot conclusie zou kunnen zijn.
[Bewerkt door Colin op 26-05-2011 om 22:39 NL]
'Just Pick It!'
Hoi Colin
Je bedoelt de Nucula's?
Het ene exemplaar is inderdaad veel minder goed gepreserveerd, maar ik zie toch verschillen in vorm van de schelp, structuur op de buitenzijde en kartels binnenrand. Daarom kom ik op de twee genoemde soorten.
Ik wil wel een foto plaatsen van goed geconserveerde Nucula's van Mill, als het me tenminste lukt de kenmerken goed in beeld te krijgen
Hans, kun je aangeven hoe breed de twee schelpen zijn?
Je bedoelt de Nucula's?
Het ene exemplaar is inderdaad veel minder goed gepreserveerd, maar ik zie toch verschillen in vorm van de schelp, structuur op de buitenzijde en kartels binnenrand. Daarom kom ik op de twee genoemde soorten.
Ik wil wel een foto plaatsen van goed geconserveerde Nucula's van Mill, als het me tenminste lukt de kenmerken goed in beeld te krijgen

Hans, kun je aangeven hoe breed de twee schelpen zijn?
Hallo Lex,
De eerste schelp is 13 mm breed.
De tweede is 15 mm breed.
De tweede is minder hoog als de eerste.
Ze zijn duidelijk verschillend van vorm.
groeten Hans
De eerste schelp is 13 mm breed.
De tweede is 15 mm breed.
De tweede is minder hoog als de eerste.
Ze zijn duidelijk verschillend van vorm.
groeten Hans
Hans