Bijzonder haaientandje ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Bijzonder haaientandje ?

Bericht door strandjutters » 20 feb 2013, 19:28

Hallo Ilse,Notidon bestaat volgens mij niet echt,zou wel vreemd zijn hier dan deze soort te vinden.GR

strandjutters

gigi

Bericht door gigi » 20 feb 2013, 20:16

Hallo,

Ilse bedoeld waarschijnlijk Notidanodon loozi.....

Groeten,
Gio

[Bewerkt door gigi op 20-02-2013 om 20:17 NL]

Minilodon

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 21 feb 2013, 09:45

Maar Notidanodon is dan weer beperkt tot het Paleoceen in deze contreien. Tussen 't Paleoceen en Plioceen zitten dan weer iéts te veel miljoenen jaren tussen om nog plausibel te zijn :-).

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

ilse

Bericht door ilse » 21 feb 2013, 20:52

hieronymus schreef:
Maar Notidanodon is dan weer beperkt tot het Paleoceen in deze contreien. Tussen 't Paleoceen en Plioceen zitten dan weer iéts te veel miljoenen jaren tussen om nog plausibel te zijn :-).
wij hebben ereen gevonden in hoevenen dus waar er een ligt liggen er meer, lijkt mij onmogelijk een verdwaalde?

FOSSILS ARE FOR EVER!

mineraal0
Antw: Antw: Bijzonder haaientandje ?

Bericht door mineraal0 » 21 feb 2013, 21:09

Ilse schreef:
hieronymus schreef:
wij hebben ereen gevonden in hoevenen dus waar er een ligt liggen er meer, lijkt mij onmogelijk een verdwaalde?
Bizar. Heb je soms een foto?

Groetjes,

Gunther

ilse

Bericht door ilse » 22 feb 2013, 13:14

Jawel in 2010 gevonden hoevenen in de namiddag op linkerberg, foto volgd

FOSSILS ARE FOR EVER!

ilse

Bericht door ilse » 22 feb 2013, 13:40

Afbeelding

Afbeelding

Deze dus, gr j en i

FOSSILS ARE FOR EVER!

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 22 feb 2013, 17:06

Leuk tandje, maar waarom is dat geen groot uitgevallen (kapot) symphysetandje van Hexanchus, bijvoorbeeld? Wat is de argumentatie waarom dat tandje een Notidanodon zou zijn, behalve dan "het lijkt op een foto van die soort op't internet"?

Notidanodon is een genus dat leefde van ergens in't vroeg Krijt tot in't Paleoceen. Daarna is daar niets meer van teruggevonden.
Er is m.i. geen enkele soort die 50 miljoen jaar later in the fossil record opnieuw plots opduikt, na zolang van de aardbol te zijn verdwenen. Een Notidanodon van Oligocene, Miocene of Pliocene oorsprong lijkt mij dan ook uitgesloten.
Een andere hypothese zou kunnen stellen dat de erosie in't Antwerpse tijdens regressie en transgressiefases ook het Paleoceen heeft aangesneden, wat dan ook verwerkt is in dit materiaal. Mijn vraag is dan: is dit wel zo? Zit er Paleoceen in de Antwerpse bodem, en zo ja: hoe diep? Heeft de erosie zich tot daar voorgedaan? Indien ja, dan kan men zich vervolgens afvragen waarom net een tandje van Notidanodon wordt aangetroffen (een zeldzame soort in ons Paleoceen) en geen tandjes van meer voorkomende Paleocene soorten zoals Paleohypotodus rutoti. Waarom zou dit tandje dan nog redelijk goed bewaard zijn, terwijl de jongere Eocene tandjes in het basisgrind vaak sterk gerold zijn?

Dat dàt tandje effectief een Notidanodon is lijkt mij dan ook nauwelijks plausibel. Een groot uitgevallen (kapotte) tand van bijvoorbeeld Hexanchus lijkt mij een pak geloofwaardiger.

Mvg,

Jeroen

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

ilse

Bericht door ilse » 22 feb 2013, 22:27

Hoevenen heeft zo zijn geheimen, we hebben wel meer tandjes daar gevonden die we moeten plaatsen in het krijt, moeten dat nog uitzoeken en ze komen geheid ook op fossielnet te staan. Gr j en i

FOSSILS ARE FOR EVER!

Plaats reactie