nieuwe aanwinst Mill schelp
Antw: nieuwe aanwinst Mill schelp

Hierboven een plaatje met drie soorten Nucula's van Mill. Links Nuculoma laevigata, midden Nucula nucleus en rechts Nucula trigonula. Het lukt me niet om de schelpjes net zo gedetailleerd te fotograferen als Hans, maar de verschillen in vorm zijn wel te zien.
De soort die ik eerst voor N. trigonula aanzag is dat duidelijk niet, want deze soort wordt maar zo'n ruim 5 mm breed en zeker geen 13 mm. Belangrijk verschil tussen N. trigonula en N. nucleus is, behalve de grootte, de tophoek. N. trigonula heeft een scherpere tophoek dan N. nucleus. Ik meende die scherpe tophoek op de foto te zien, maar heb me daar in vergist. Sorry hoor, maar het blijft lastig om foto's altijd juist te beoordelen.
Ik houd het nu op N. nucleus (bovenste) en Nuculoma laevigata (onderste).
Bijna net zo leuk als haaientanden, die schelpjes

Lex
Antw: Antw: nieuwe aanwinst Mill schelp
Hallo Lex,mussels schreef:
Hierboven een plaatje met drie soorten Nucula's van Mill. Links Nuculoma laevigata, midden Nucula nucleus en rechts Nucula trigonula. Het lukt me niet om de schelpjes net zo gedetailleerd te fotograferen als Hans, maar de verschillen in vorm zijn wel te zien.
De soort die ik eerst voor N. trigonula aanzag is dat duidelijk niet, want deze soort wordt maar zo'n ruim 5 mm breed en zeker geen 13 mm. Belangrijk verschil tussen N. trigonula en N. nucleus is, behalve de grootte, de tophoek. N. trigonula heeft een scherpere tophoek dan N. nucleus. Ik meende die scherpe tophoek op de foto te zien, maar heb me daar in vergist. Sorry hoor, maar het blijft lastig om foto's altijd juist te beoordelen.
Ik houd het nu op N. nucleus (bovenste) en Nuculoma laevigata (onderste).
Bijna net zo leuk als haaientanden, die schelpjes
Lex
De haaientandjes blijven toch de hoofdgroep fossielen om te zoeken.
Maar als die nauwelijks meekomen kan ik me concentreren op de schelpen.
Je probeert toch een totaal beeld te krijgen van het zee leven uit die tijd.
je kan je met het zoeken maar op een ding concentreren d.w.z dat je of alleen de schelpen ziet of alleen de haaientanden.
Mischien heb ik bij het zoeken naar de schelpen wel een megalodon over het hoofd gezien.
Maar waar je ook naar zoekt het blijft altijd leuk om iets te vinden.
Groeten Hans
Hans

Hallo Allemaal,
Hier een schelpje met een wat ongewoon slot.
Ik denk dat de schelp niet kompleet is.
Ik verwacht dat als hij kompleet is hij 'n stuk groter zou zijn.
Het slot is breed bij bovenstaande schelp 12 mm.
Groeten Hans
Hans
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Stiek,ik kijk ook altijd uit naar jouw topics maar ik kan er helaas niet van meepraten je kunt immers ook niet alles weten he.Groetjes
strandjutters