Zomervakantie 2012, op ammonietenjacht in Frankrijk
Antw: Zomervakantie 2012, op ammonietenjacht in Frankrijk
Hoi,
Je hebt echt mooie exemplaren gevonden!!
Groetjes Bram
Je hebt echt mooie exemplaren gevonden!!
Groetjes Bram
Antw: Antw: Zomervakantie 2012, op ammonietenjacht in Frankrijk
Lol ja hoe ik nou op Harpoceras kom?!Everhardus schreef:
Ik denk dat je Harpoceras met Hammatoceras verward....tja het is ook wat met al die namen...Gr,marcel

[Bewerkt door Erik-B op 11-08-2012 om 15:31 NL]
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Alleen al voor het museum zou ik langs willen gaan...
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
Het museum Espace Pierre Folles is inderdaad meer dan een bezoekje waard. Ze proberen er een overzichtscollectie van Belmont bij elkaar te houden. Echt mooie stukken en soms erg grote blokken. Ze hebben er ook leuke T shirts te koop, alsook interessante lectuur. Enig minpunt zijn de openingsuren, het is bijv zondags pas vanaf 14h open.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
mooi verslag, ik heb het met veel plezier gelezen!
Groet,
Niels
Niels
- Everhardus
Erik, Sengethal en die hele hoek van Duitsland moet ik in de toekomst toch eens zien te geraken. Daar worden prachtige dingen gevonden ! Heb nog zoveel plekken op mijn verlanglijstje staan....
Stijn, mocht je zo op het eerste gezicht ammonieten kunnen determineren hou ik me aanbevolen, jij kent dit materiaal ook goed. Ik heb over sommige wel wat ideen maar hou die voorlopig nog effe voor me, voor hetzelfde geld zit ik er volkomen naast.........
Ik plaats hierbij gelijk de laatste 2 foto's van deze rit. De eerste betreft een leuk blokje van weer zo'n oude ijzermijnenlocatie, de volgende nog een weer van een andere plek. Ik denk dat de laatste (ongeveer 10 cm) een prachtstuk kan opleveren maar vrees dat het hiervoor tijd gaat worden te investeren in straalapparatuur.
Overigens zijn we na deze streek nog 2 weken naar de Gorges de Meouge geweest. Prachtige omgeving, camping ideaal voor de kids. Maar de temperatuur steeg en de vondsten namen zienderogen af (paar redelijke exemplaren uit het Valanginien) en daarmee uiteindelijk ook mijn motivatie.
Weer zat te preppen en genoeg plannen voor volgend jaar !!
gr,marcel
Well Marcel, het lijkt me dat je het niet onaardig hebt gedaan; zowel qua vondsten als qua verslag dikke voldoendes...
Die laatste ammoniet is, denk ik, goed te preppen met een pen en wellicht hoef je dan alleen het heel fijne werk met een straalapparaat te werken.
Die stukken met dat ooliet erin, da`s andere koek en hoe donkerder, hoe harder, dus je hebt daar idd nog wel een winteravondje plezier van.
Als je daarbij hulp of advies wilt, hoor ik je wel.
groeten, Bert
Die laatste ammoniet is, denk ik, goed te preppen met een pen en wellicht hoef je dan alleen het heel fijne werk met een straalapparaat te werken.
Die stukken met dat ooliet erin, da`s andere koek en hoe donkerder, hoe harder, dus je hebt daar idd nog wel een winteravondje plezier van.
Als je daarbij hulp of advies wilt, hoor ik je wel.
groeten, Bert
Elbert
- Everhardus
Hoi,
Ik verwacht idd alleen voor de afwerking met straalapparatuur te hoeven werken. Ik heb in ieder geval voldoende "oefenstukjes" meegenomen.....
Gr,Marcel
Ik verwacht idd alleen voor de afwerking met straalapparatuur te hoeven werken. Ik heb in ieder geval voldoende "oefenstukjes" meegenomen.....
Gr,Marcel
Uit de losse pols (boeken even niet bij de hand):
Grammoceras (mogelijks thoarsense of enkele dichtbij gelegen soorten zoals penestriatulum), Gruneria gruneri, Grammoceras, Pseudogrammoceras, Leoiceras, Leoiceras opalinium, bivalve, Hammatoceras, even geen idee, Hammatoceras, Grammoceras.
Bij de tweede lange reeks: ‘groot’ blok Boven Toarciaan: Pseudogrammoceras. In deze blokken zitten vaak nog mooie ammonieten in. Zie topic op Steinkernforum. In het Aaleniaan zijn de grote ammo’s meestal Pachylytoceras dilucidum. Mooie Hammotoceras. In het Boven Toarciaan zijn de meest voorkomende Lytoceratidae Perilytoceras jurense en Alocolytoceras gr. germaniae. Maar daarvoor zal je iets meer binnenwinding moeten vrijpreppen. Tevens is de bewaring van de Lytoceratidae in het Boven Toarciaan vaak niet erg goed. Je moet er gewoon genoeg van vinden en dan heb je na een tijdje wel een goeie (het is me tot nu toe naar vier bezoekjes nog niet gelukt, ik heb gewoon pech).
Determinatie tot op soort is vaak een hel. Er zijn in het verleden veel te veel soorten beschreven in het Jura, die vaak enkel nog duidelijk te herkennen zijn als je heel gedetailleerd de horizont hebt genoteerd. Gelukkig heeft Louis Rulleau ondertussen al een aantal publicaties/boeken uit over de ammonieten van Belmont. En hun website is ook erg nuttig.
Mvg stijn
Grammoceras (mogelijks thoarsense of enkele dichtbij gelegen soorten zoals penestriatulum), Gruneria gruneri, Grammoceras, Pseudogrammoceras, Leoiceras, Leoiceras opalinium, bivalve, Hammatoceras, even geen idee, Hammatoceras, Grammoceras.
Bij de tweede lange reeks: ‘groot’ blok Boven Toarciaan: Pseudogrammoceras. In deze blokken zitten vaak nog mooie ammonieten in. Zie topic op Steinkernforum. In het Aaleniaan zijn de grote ammo’s meestal Pachylytoceras dilucidum. Mooie Hammotoceras. In het Boven Toarciaan zijn de meest voorkomende Lytoceratidae Perilytoceras jurense en Alocolytoceras gr. germaniae. Maar daarvoor zal je iets meer binnenwinding moeten vrijpreppen. Tevens is de bewaring van de Lytoceratidae in het Boven Toarciaan vaak niet erg goed. Je moet er gewoon genoeg van vinden en dan heb je na een tijdje wel een goeie (het is me tot nu toe naar vier bezoekjes nog niet gelukt, ik heb gewoon pech).
Determinatie tot op soort is vaak een hel. Er zijn in het verleden veel te veel soorten beschreven in het Jura, die vaak enkel nog duidelijk te herkennen zijn als je heel gedetailleerd de horizont hebt genoteerd. Gelukkig heeft Louis Rulleau ondertussen al een aantal publicaties/boeken uit over de ammonieten van Belmont. En hun website is ook erg nuttig.
Mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Marcel,
zeer boeiend verslag en prachtige vondsten.
Nu wens ik u nog veel prepplezier.
Lugo
zeer boeiend verslag en prachtige vondsten.
Nu wens ik u nog veel prepplezier.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites