Zomervakantie 2012, op ammonietenjacht in Frankrijk
- Everhardus
Zomervakantie 2012, op ammonietenjacht in Frankrijk
Dit jaar hebben we allereerst voor een ruime week onze tent opgezet in de regio Lyon. Met veel pijn en moeite had ik het namelijk voor elkaar gekregen toestemming te krijgen een ochtend samen met de locale vereniging te mogen zoeken in de Lafarge groeve in Belmont. In deze groeve is het toarcien/aalenien ontsloten en de groeve is bekend om zijn rijkdom aan ammonieten.
Tevens heb ik voorafgaand aan en vlak na dit bezoek wat andere plekjes bezocht in deze regio waar ook mogelijkheden waren naar ammonieten te zoeken.
Allereerst brachten we een kort bezoekje aan een kleine groeve waar het domerien is ontsloten, een tip van een Franse verzamelaar die ik via een buitenlands forum leerde kennen. Op deze plek graaft men klei af die wordt gebruikt om op traditionele manier tegels en dakpannen te produceren. De groeve zou in gebruik zijn maar indien ik me niet al te opvallend zou gedragen en na werktijden zou komen zou dat geen problemen opleveren. Een korte inspectie leverde allerlei kleine gepyritiseerde ammonietjes op, vrijwel uitsluitend Amaltheiden, en helaas vrijwel allen in matige tot slechte staat. Net toen ik zo’n beetje de conclusie had getrokken dat echt gave vondsten zouden uitblijven kwam de dochter van de eigenaar (althans dat vermoed ik) toevallig voorbij gelopen die ons vriendelijk maar beslist verzocht het terrein te verlaten.
Al met al toch een leuke start van de vakantie (zie foto’s voor in indruk van de groeve en vondsten).
De volgende dag zou ik een andere site bezoeken. Een ander lokaal contact (voorzitter van een lokale geologische vereniging) had aangeboden me een en ander te laten zien maar bleef maar vaag over zijn beschikbaarheid. Uiteindelijk werd voor de volgende dag een ontmoetingsplek afgesproken waarbij tot het laatste moment onduidelijk bleef of de beste man nu daadwerkelijk met me op pad zou gaan en we samen op zoek zouden gaan naar ammonieten of dat het een korte rondleiding zou worden waarna hij weer zou vertrekken...
Wordt vervolgd...
Gr,Marcel
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Zomervakantie 2012, op ammonietenjacht in Frankrijk
Spannend...
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Marcel,
dit lijkt een interessant tripverslag te worden. Ik kijk uit naar het vervolg.
Lugo
dit lijkt een interessant tripverslag te worden. Ik kijk uit naar het vervolg.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hallo, ziet eruit als mogelijk een van de betere zoektochtverslagen.
Ben benieuwd naar het vervolg!
groeten, Bert
Ben benieuwd naar het vervolg!
groeten, Bert
Elbert
- Everhardus
Toen eenmaal duidelijk was dat ik voor enige tijd in de regio Lyon zou verblijven heb ik enig voorwerk verricht. Er zouden meer plekken moeten zijn dan alleen de groeve in Belmont waar mogelijkheden zouden zijn naar fossielen te zoeken.
Ik kwam er al snel achter dat er in die regio verschillende oude mijnen zijn. De fossielrijke lagen uit het Toarcien en Aalenien zijn daar in de ijzerhoudend. Deze oude ijzermijnen dateren van de 19-e eeuw en zijn voor beperkte tijd in gebruik geweest. Uiteindelijk bleken de mijnen niet winstgevend genoeg en is men er rond 1900, naar ik begrepen heb, weer mee gestopt.
In mijn vooronderzoek kwam ik verslagen tegen van lieden die met gewapend met helm en hoofdlampje de oude mijngangen afdaalden op zoek naar de originele lagen. Leuk maar ook gevaarlijk ! Eenvoudiger zou het zijn voor de oude mijningangen te zoeken. Al het destijds niet bruikbare materiaal (lees fossielrijke materiaal) werd namelijk voor deze mijn ingangen gedumpt en ligt daar nog tot de dag van vandaag. Ik had foto’s gezien van prachtige aldaar gevonden ammonieten maar kon me maar met moeite voorstellen dat er nog wat te vinden zou zijn, immers deze plekken waren al lang bekend bij Franse verzamelaars……………
Ik had afgesproken met mijn Franse contact om 12.00. Een beetje aan de late kant maar nu werd me wel duidelijk waarom hij maar vaag bleef over zijn beschikbaarheid. Hij was feitelijk niet echt beschikbaar maar nam in zijn middagpauze de tijd me een rondleiding te geven. Hoe fantastisch !
De locatie is een flinke heuvel waar op diverse plekken mijn ingangen en oude storthopen zijn. Maar het is bebost en overal begroeit met bramenstruiken en brandnetels. Achteraf ben ik mijn Franse contact dan ook zeer dankbaar. Ondanks redelijke beschrijvingen had ik de plekken waarschijnlijk nooit kunnen vinden………
Rond 14.00 moest hij weer naar zijn werk en toen kon het daadwerkelijke zoeken beginnen. We kozen een stek waar de lokale geologische club een tijdje ervoor al actief was geweest. De grond was hier al flink omgewoeld en er lag een flinke hoop stenen waar de mooie stukken waarschijnlijk al tussenuit waren gepeuterd. Mijn vrouw begon deze afvalhoop door te peuteren en vond al snel wat kleine prachtige ammonietjes. Mijn zoontje kwam al rap aanlopen met een flinke Hildoceras van rond de 10 cm maar helaas verre van compleet.
Zelf heb ik me vooral geconcentreerd op de wat grotere losliggende blokken. De rode blokken bleken fossielrijk maar vooral in sommige bruin/gelige blokken wemelde het bij vlagen aan ammonieten. Het overgrote deel van het materiaal was echter veel donkerder van kleur en fossielarm.
Hierop heb ik nog enige tijd zitten graven met beperkte middelen. Achteraf was een pikhouweel geen overbodige luxe geweest want met m’n geologenhamer/breekijzer kreeg ik verse blokken maar met veel moeite uit de grond. Het gros hiervan bleken niet van de goede lagen te zijn. Toch leverde ook dit nog wel een en ander op.
Ondertussen begonnen mijn kinderen aan de bel te trekken. Ik was al gewaarschuwd dat het er in de zomerperiode zou wemelen van de muggen en dat bleek ook het geval. Nou ben ik niet erg populair bij de muggen maar van met name zoonlief lustten ze wel pap. Die hadden ze zowat lek gestoken en ofschoon ik best nog wat had willen zoeken trokken we er rond 17.00 de plug uit. Ik had nog wat extra dagen en zou later in m’n uppie nog wel eens terugkomen om nog wat andere stekken te verkennen……...
Gr,Marcel
Hee Marcel,
Mooie vondsten gedaan zie ik.
Dus veel vakantie rust heb je niet gehad
Groetjes Erik
Mooie vondsten gedaan zie ik.
Dus veel vakantie rust heb je niet gehad

Groetjes Erik
E.J.
- Everhardus
Ha Erik,
Ach, voor mij een tamelijk rustgevende bezigheid...Gr,Marcel
Ach, voor mij een tamelijk rustgevende bezigheid...Gr,Marcel
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
Die vakantie verhalen blijven leuk om te lezen komt hier ook nog het complete verhaal van in een tijdschrift?
Gr, Jordy
Gr, Jordy
Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy
Op naar deel 3
Leuk om te lezen dit soort verslagen
Leuk om te lezen dit soort verslagen
oeps...