Marokkaans kerstcadeau

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Marokkaans kerstcadeau

Bericht door strandjutters » 30 dec 2015, 23:38

Allé,ik ben geen expert,maar moest ik dit stuk in handen hebben zou ik voor het lijmen eerst proberen de de neus en de wangen aan het hele begin proberen vrij te maken,daar heb je weinig kans om een eventuele stekel weg te preppen.

Een klein stukje maar,omdat je dan bij het samen lijmen een kijkgaatje hebt.

Allé das mijn gedacht.

GR

strandjutters

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 30 dec 2015, 23:50

Tim,

op basis van deze foto durf ik er geen naam of vindplaats op kleven, maar om de preparatie aan te vangen kan ik wel beschrijven hoe ik dit zou aanpakken.
Allereerst de twee stukken ( ik neem aan dat het maar twee stukken steen zijn ) juist samenvoegen tot ze echt goed in mekaar klikken. Dan ben je vrij zeker dat de twee doorsneden van de trilo ook juist aansluiten.Vervolgens met een fijne markeerstift de twee stukken met een op de twee stukken doorlopende lijn aanstrepen op een plaats waar de matrix behouden blijft, zodat dit een referentiepunt is om later alles terug samen te lijmen.
Nadien zou ik op een helft een geultje matrix wegnemen ( hier vertrekkend vanaf het cephalon op de foto ) naar boven toe. Dit lijkt ook de kortste afstand te zijn. Het geultje wel voldoende groot maken, zodat na samenvoegen van de twee stukken, je door dat kanaaltje nog het vrijgemaakt plekje op het cephalon kan zien.
Dan kunnen de stukken aan mekaar gelijmd worden en heb je een zichtbaar plekje fossiel, van waaruit je de verdere preparatie kan afwerken.
Wel denken dat je steeds uitstekende delen zoals stekels of ogen kan tegenkomen, dus voorzichtig werken is de boodschap.

Succes.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 31 dec 2015, 02:52

ok bedankt Frederik. Dan kan ik hem al ingeven in de database.
Heb de afzender gesproken en het beestje komt uit jebl issimour alnif. Voor zover dat echt betrouwbaar is.
Bedankt Lugo. Dat van die lijntjes had ik al bedacht. Heb er voor de zekerheid een stuk of 10 al opgezet.
Ga dat geultje dan eens proberen. Zal wel pas iets zijn voor volgend jaar ;)
Denk niet dat ik me zorgen moet maken over stekels maar je weet maar nooit.

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 08 jan 2016, 17:21

Afbeelding

Heb de rechter vrij wang vrij gekregen zonder al teveel schade. Was een hel. De matrix lost gewoon niet. Hij hangt nog vol met resten die ik er zo niet vanaf krijg. daar moet ik iemand zijn straler eens voor aanspreken of wachten tot ik ooit er zelf één aanschaf. Hoe ik nu verder moet om ook het pygidium vrij te leggen weet ik nog niet zo goed. Daar moet ik nog eens een nachtje over slapen.

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 02 feb 2016, 20:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Whoehoe. Mijne bino was er vandaag. Natuurlijk meteen uitgetest.
Heb enkel met de vergroting van 10x gewerkt. Vond die al geweldig genoeg. De 20x moet ik nog proberen. Waarom ben ik zo een 20jaar geleden niet met deze hobby begonnen. Ben er anderhalf uur bij bezig geweest en ben verkocht. Nog meer verslavend.
Geweldig hoe die pukkels plots joekels zijn en mijn fijn naaldje een drilboor. :)

Deze was nooit zo gelukt zonder bino. Heb ongeveer 25cm werkruimte. Wat ik meer dan genoeg vind. Alle plaats. Ben er zeer tevreden van, zeker voor dat geld. Ga er zelf nog een lange arm voor maken. maar voor nu is hij goed. dat is enkel nodig als ik ooit een zandstraler kan betalen.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 feb 2016, 20:51

Dat ziet er al meteen goed uit! Veel plezier met je nieuwe speelgoed. Je zal wel merken dat, eens je gewoon bent aan de 10x, je vanzelf wel naar de 20x zal opschuiven als dat nodig is.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 02 feb 2016, 21:30

Tim,

nu kan je er tegenaan gaan. Er is werkruimte genoeg en je zal inderdaad ondervinden dat een vergroting van X 20 heerlijk is om mee te werken.
Wel zorgen voor een goede verlichting, desnoods een ledlampje bijplaatsen indien nodig.

Succes

Lugo

Panta rhei

Heraclites

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 feb 2016, 21:44

Hallo Tim,leuk dat hij binnen is. ;)

Wat bedoel je eigenlijk dat je 25 cm werkruimte hebt ?

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 02 feb 2016, 22:54

Ja,voor nu een antwoord te krijgen van Tim zullen we hem samen vanonder zijn bino moeten trekken ;)

GR Pascal

strandjutters

ivok

Bericht door ivok » 02 feb 2016, 23:54

Ik denk dat hij bedoeld 25 cm van bino tot aan het werkstuk

oeps...

Plaats reactie