Bulla\'s cadzand
Antw: Bulla\'s cadzand
hahaha, scherp.
maar ik bedoel dus dat je gelovigen niet zomaar zult bekeren tot het atheïsme.
jammer.
maar volg je mijn redenatie nu?
had je trouwens gezien dat ik mijn vorige berichtje heb bewerkt? dat over die meteoriet. dat maakt wat duidelijker wat ik bedoel.
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 24-10-2004 om 13:45 NL]
maar ik bedoel dus dat je gelovigen niet zomaar zult bekeren tot het atheïsme.
jammer.
maar volg je mijn redenatie nu?
had je trouwens gezien dat ik mijn vorige berichtje heb bewerkt? dat over die meteoriet. dat maakt wat duidelijker wat ik bedoel.
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 24-10-2004 om 13:45 NL]
Post mortem we sort 'em!
Ja, ik volg je redenering, heb hier reeds nachten over liggen malen, het is een van de grote problemen uit de filosofie. je kunt hem namelijk ook anders stellen: als alles weer opnieuw zou beginnen, zou er dan totaal wat anders uitkomen of zitten Casper en Maarten dan op zeker moment weer op het forum van Herman te filosoferen?
God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!
als dat 1 van de grote problemen uit de filosofie is, dan verwacht ik niet dit op te lossen, maar ik denk dat als alles opnieuw begint, en dus ook echt alles (ook alle niet-toevallige gebeurtenissen), dat inderdaad ik weer met jou zou zitten filosoferen op het forum van herman. maar eigenlijk komt dit op de vraag neer of er toeval bestaat of niet. als er wel toeval bestaat is het niet waarschijnlijk, als er geen toeval bestaat is het zeker dat wij weer zitten te filosoferen op herman\'s forum.
ik ben van mening dat toeval niet bestaat, dus kan ik niet anders dan te zeggen dat alles weer hetzelfde zou gebeuren. zo zie je maar weer, uiteindelijk komt alles bij de wetenschap. Einstein zei ook dat toeval niet bestaat. ik weet niet wat voor een reden hij daar voor had, maar het is toch redelijk betrouwbaar. ik denk dat het net zo gaat als een videoband die je kijkt, terugspoelt en opnieuw bekijkt, je ziet twee keer precies hetzelfde. (alleen heb je met videobanden het probleem dat de kwaliteit steeds slechter wordt naarmate je ze vaker bekijkt, maar dat heeft er niks mee te maken.)
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 24-10-2004 om 14:59 NL]
ik ben van mening dat toeval niet bestaat, dus kan ik niet anders dan te zeggen dat alles weer hetzelfde zou gebeuren. zo zie je maar weer, uiteindelijk komt alles bij de wetenschap. Einstein zei ook dat toeval niet bestaat. ik weet niet wat voor een reden hij daar voor had, maar het is toch redelijk betrouwbaar. ik denk dat het net zo gaat als een videoband die je kijkt, terugspoelt en opnieuw bekijkt, je ziet twee keer precies hetzelfde. (alleen heb je met videobanden het probleem dat de kwaliteit steeds slechter wordt naarmate je ze vaker bekijkt, maar dat heeft er niks mee te maken.)
Groeten, Casper
[Bewerkt door Casper op 24-10-2004 om 14:59 NL]
Post mortem we sort 'em!
Tsja, het is maar de vraag of dit een wetenschappelijke vraag is, volgens mij een filosofische, je kunt er n.l. wetenscappelijk niets mee, waar Einstein e.a. op basseerde weet ik niet, maar als Einstein e.a. vond zegt dat niet alles, zeker dit soort vragen waar je wetenschappelijk niets mee kunt, je kunt n.l. geen wetenschappelijke methoden en technieken gebruiken om de feiten te onderzoeken.
Dit is dus inderdaad filosoferen! Overgiens vind ik je behoorlijk scherp in dit soort dingen, moet je dus echt wat mee gaan doen! Heb je al concrete plannen?
Dit is dus inderdaad filosoferen! Overgiens vind ik je behoorlijk scherp in dit soort dingen, moet je dus echt wat mee gaan doen! Heb je al concrete plannen?
God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!
ja, ik word later een beroemd filosoof.
nee grapje, ik heb nog geen concrete plannen.
misschien ga ik later nog eens een cursus filosofie doen ofzo, of ik ga een keer een filosofisch boek lezen.
Groeten, Casper
nee grapje, ik heb nog geen concrete plannen.
misschien ga ik later nog eens een cursus filosofie doen ofzo, of ik ga een keer een filosofisch boek lezen.
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Oja, wat ik vergeet te vermelden!
Als je niet in toeval gelooft, betekent dit dat je niet onvaarwaardelijk vrij bent! Dit heeft ongelooflijke consequenties, je hebt dus geen vrije wil, je kunt iemand dus niet straffen op de wijze zoals we nu doen etc. etc.
De wereld op zijn kop....waarmee ik dus absoluut niet wil zeggen dat je ongelijk hebt, ik neig echter naar: alles is toeval tot op het stukje na wat onze vrije wil is (een heel klein stukje). Als we een (heel klein stukje) vrije wil hebben, kun je n.l. dingen beinvloeden.....
Als je niet in toeval gelooft, betekent dit dat je niet onvaarwaardelijk vrij bent! Dit heeft ongelooflijke consequenties, je hebt dus geen vrije wil, je kunt iemand dus niet straffen op de wijze zoals we nu doen etc. etc.
De wereld op zijn kop....waarmee ik dus absoluut niet wil zeggen dat je ongelijk hebt, ik neig echter naar: alles is toeval tot op het stukje na wat onze vrije wil is (een heel klein stukje). Als we een (heel klein stukje) vrije wil hebben, kun je n.l. dingen beinvloeden.....
zeker, maar als je niet in toeval gelooft wil dat volgens mij nog niet zeggen dat je geen vrije wil hebt. het is geen toeval hoe je je gedraagd, welke beslissingen je maakt e.d., dat is allemaal afhankelijk van je opvoeding en de manier waarop je hersenen werken, eerdere ervaringen, herrineringen en ga zo maar door.
Groeten, Casper
Groeten, Casper
Post mortem we sort 'em!
Maar daarmee verander je het toeval....