Bulla\'s cadzand

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Casper
Contacteer:
Bulla\'s cadzand

Bericht door Casper » 04 okt 2004, 21:59

Afbeelding

Afbeelding

ik hoop dat de plaatjes goed werken, ik heb er een beetje mee geprutst, maar volgens mij zijn dit bulla\'s van twee verschillende soorten dolfijnen. wat denken jullie ervan?

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

davinci
Contacteer:
Antw: Bulla\'s cadzand

Bericht door davinci » 04 okt 2004, 23:12

volgens mij zijn het ......vier verschillende bullas.

i just looove fossils

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 05 okt 2004, 15:39

ja, van allebei een linker en een rechter.

Post mortem we sort 'em!

davinci
Contacteer:

Bericht door davinci » 05 okt 2004, 20:01

van vier verschillende dolfijnen.

i just looove fossils

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 05 okt 2004, 22:46

vast van vier verschillende dolfijnen, het zou wel erg toevallig zijn als ze bij de zelfde dolfijn hebben gehoord.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 05 okt 2004, 22:56

of bedoelde je vier verschillende SOORTEN dolfijnen:;±`LP|^|^?~
het spijt mij, af en toe doet ons toetsenbord vreemd, dan zet hij alle tekens op een andere plaats, behoorlijk onhandig

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 09 okt 2004, 13:18

maar inderdaad, ze hebben allemaal een wat andere vorm, maar dat komt door slijtage en door afgebroken stukjes

Post mortem we sort 'em!

davinci
Contacteer:

Bericht door davinci » 09 okt 2004, 14:28

4 verschillende dolfijnen,4 verschillende dolfijnen soorten???
het zou toch allemaal kunnen.
alleen als je het zelf gevonden hebt kan je met enige zekerheid zeggen dat ze bij elkaar horen.[en dan noch is dat niet zeker]
Of als je bot onderdelen hebt die in elkaar passen of aan elkaar hebben vastgezeten.
Dat is bij gehoor beentjes volgens mij niet het geval.Dus kunnen ze makkelijk door elkaar gaan \'\'zwerven\'\' snap je?
Even goed mooie fossielen ik heb ze niet.
gr dv
ps 220,220.220,220 ik ben geladen.

[Bewerkt door davinci op 09-10-2004 om 13:29 NL]

i just looove fossils

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 09 okt 2004, 16:24

het zouden best allemaal andere soorten kunnen zijn, maar ik heb er een stuk of dertig a veertig van, en ze zijn allemaal op te delen in twee soorten. de eerste (ondreste) soort komt het minst voor, is het grootste en heeft meestal een donkerbruine kleur. ook hebben ze aan de zijkant een soort \"uitholling\" zoals je ook op de foto kunt zien. de tweede soort is over het algemeen wat kleiner, komt meer voor en heeft meer uiteenlopende kleuren, maar is meestal lichtbruin. deze heeft geen \"uitholling\". misschien is deze \"soort\" ook weer op te splitsen in andere \"ondersoorten\", want je hebt de wat kleinere, gedrongen en gekreukelde gehoorbeentjes, en de mooie grotere, gladde gehoorbeentjes. dat is ook op de (bovenste) foto te zien.
het grootste gedeelte van alle bulla\'s van dolfijnen heb ik laatst in cadzand gevonden, toen lagen er heel veel. ik heb trouwens ook redelijk veel rotsbeentjes van dolfijnen, en ook daar heb ik denk ik twee verschillende soorten ontdekt. 1 soort is wat groter en donkerbruin van kleur, en de andere is wat kleiner, ronder en in uiteenlopende kleuren, van lichtbruin tot zwart. verder is het verschil in de rotsbeentjes erg klein, behalve de vorm van het gat achter in de \"knobbel\" (waar het slakkenhuis in zit) van een rotsbeentje.

groeten, Casper

[Bewerkt door Casper op 10-10-2004 om 11:49 NL]

Post mortem we sort 'em!

davinci
Contacteer:

Bericht door davinci » 12 okt 2004, 21:44

Er zijn op dit moment zo +-4 soorten tegenwoordig aanwezig in onze zee .

Nog een optie is dat het botjes betreft van verschillende leeftijden en daar door veel verschillen in de soort zelf.Denk dan ook aan de mens zelf ,als baby waren onze botten ook anders dan nu.
gr dv

i just looove fossils

Gesloten