Zomervakantie 2012, op ammonietenjacht in Frankrijk
- Everhardus
Antw: Zomervakantie 2012, op ammonietenjacht in Frankrijk
Hallo Stijn,
Dank voor je poging uit de losse pols, zo heb ik alvast wat aanknopingspunten. Gelukkig had ik er een paar goed, langzaam aan ben ik er wat handiger in aan het worden.
Wat dacht je trouwens van het exemplaar van voor de eerste lange serie. Ik zie gelijkenis met Denkcmannia, zie ook de site van de locale club. Verder twijfel ik over het exemplaar na Gruneria of Podagrosites niet een optie zou zijn. Bij het exemplaar tussen de 2 Hammtoceraten in zie ik gelijkenis met Dumorteria. Maar tijd om er echt goed in te duiken heb ik nog niet gehad. Gelukkig heb ik al redelijk wat pdf's van Rulleau, die moet ik eens gaan doorspitten. Achteraf had ik wellicht de 2 dikke delen die in het museum stonden moeten kopen.........
Gr,Marcel
Dank voor je poging uit de losse pols, zo heb ik alvast wat aanknopingspunten. Gelukkig had ik er een paar goed, langzaam aan ben ik er wat handiger in aan het worden.
Wat dacht je trouwens van het exemplaar van voor de eerste lange serie. Ik zie gelijkenis met Denkcmannia, zie ook de site van de locale club. Verder twijfel ik over het exemplaar na Gruneria of Podagrosites niet een optie zou zijn. Bij het exemplaar tussen de 2 Hammtoceraten in zie ik gelijkenis met Dumorteria. Maar tijd om er echt goed in te duiken heb ik nog niet gehad. Gelukkig heb ik al redelijk wat pdf's van Rulleau, die moet ik eens gaan doorspitten. Achteraf had ik wellicht de 2 dikke delen die in het museum stonden moeten kopen.........
Gr,Marcel
- Everhardus
Stijn,
Ik ga er van uit dat dit dan ook een Grammoceras is ? De kiel is identiek aan de laatste ammoniet uit de eerste serie. Deze komt uit de Aveyron van dezefde plek waar ik ook veel Pseudogrammoceras falliosum heb gevonden. Gr,Marcel
Gokje: Mercaticeras?
En nu doe ik voor twee weekjes mijn snaveltje toe, veldwerk in SE France.
[Bewerkt door Stijn op 12-08-2012 om 22:33 NL]
En nu doe ik voor twee weekjes mijn snaveltje toe, veldwerk in SE France.
[Bewerkt door Stijn op 12-08-2012 om 22:33 NL]
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Everhardus
Ik kijk met mijn ogen dicht. Bij het pyrietexemplaar loopt een groef naast de kiel (of noem je dit het venter, pfff waar is nou ook alweer die pdf waarin die begrippen worden uitgelegd.......). Da's idd bij mijn Belmont-ammo niet het geval. Hoe dan ook weer een anknopingspunt waar ik verder mee kan.....Gr,Marcel
- Everhardus
Ik kijk met mijn ogen dicht. Bij het pyrietexemplaar loopt een groef naast de kiel (of noem je dit het venter, pfff waar is nou ook alweer die pdf waarin die begrippen worden uitgelegd.......). Da's idd bij mijn Belmont-ammo niet het geval. Hoe dan ook weer een aanknopingspunt waar ik verder mee kan.....Gr,Marcel
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Fantastisch verslag Marcel! Heel herkenbaar. 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Everhardus
Ha Bert,
Blijkbaar zie ik nog wat over het hoofd. Voor zover ik de de literatuur goed interpreteer komt Mercaticeras voor in de Bifrons zone.
Podagrosites waaraan ik in eerste instantie dacht lijkt echter wel te kunnen worden gevonden op hetzelfde niveau als Pseudogrammoceras fallaciosum en lijkt me daarmee een reele kandidaat.
Blijf dit maar zeer lastig vinden.....
Gr,Marcel
Blijkbaar zie ik nog wat over het hoofd. Voor zover ik de de literatuur goed interpreteer komt Mercaticeras voor in de Bifrons zone.
Podagrosites waaraan ik in eerste instantie dacht lijkt echter wel te kunnen worden gevonden op hetzelfde niveau als Pseudogrammoceras fallaciosum en lijkt me daarmee een reele kandidaat.
Blijf dit maar zeer lastig vinden.....
Gr,Marcel
- trilobietje
Bedankt Marcel om je ervaringen met ons te delen. Het verslag leest als een trein en geeft enorme zin om zelf te gaan zoeken.
Je hebt prachtige dingen gevonden en wellicht een onvergetelijke vakantie gehad.
groeten
Marleen
Je hebt prachtige dingen gevonden en wellicht een onvergetelijke vakantie gehad.
groeten
Marleen
wie niet zoekt, niet vindt
- Everhardus
Thanx, was ook inspirerend bedoeld + hopelijk krijgen we weer wat meer van dit soort verhalen want dat werd in een grijs verleden nog wel eens gedaan........
gr,Marcel
gr,Marcel