Gotland-reis : 2 - 23 mei 2024
- Spongebob
- Has thanked: 409 times
- Been thanked: 633 times
Re: Gotland-reis : 2 - 23 mei 2024
https://www.cbc.ca/news/science/oldest- ... -1.3474248), maar die waren voor ons niet weggelegd. Wel is het gelukt om in het losse materiaal van de iets jongere Burgsvik-ooliet de schelp Pteronitella te vinden en levenssporen, mogelijk van grondelende vissen en dat is toch ook leuk.
Verderop via de prachtige kustweg langs het natuurreservaat Husrygg naar het zuiden bevindt zich de imposante kalksteenheuvel van Hoburgen; een geliefde plek, ook voor de eilanders zelf die hier eind mei de geelbloeiende Voorjaarsadonis (Adonis vernalis) komen bewonderen. Helaas waren wij nog iets te vroeg voor deze belevenis. Na parkeren op de ruime parkeerplaats bleek dat we met de auto vlak voor een steenkist uit de prehistorie stonden.
Om ook een indruk te krijgen van de Hamra/Sundre Formatie zijn we om de heuvel heen gelopen. Daarbij de ‘reus’ Hoburgubben ontmoet en zijn ‘slaapkamer’grot gezien.
De zgn. Burgsvikformatie is één van de jongste afzettingen van Gotland, heeft een totale dikte van wel 50 meter en is alleen aan deze smalle kuststrook bij Kettelvik goed ontsloten. Mooi zijn hier de zandsteenlagen te zien; gelijkmatig afgezet onder rustige omstandigheden. Er zijn hier fossiele visresten, fossielen van kwallen en zeesterren en zelfs van (zeer vroege) landplanten gevonden (Time fades away (Neil Young)
- Spongebob
In het Fins betekent rapakivi: ‘rotte steen’. Het zijn granietporfieren die gemakkelijk verweren. Deze zijn in de IJstijd door het landijs algemeen verspreid over een uitgestrekt gebied (bijv. Noord-Nederland); in dit geval ook op Gotland. Deze steen ligt nu al duizenden jaren onbeschut aan weer en wind blootgesteld. De strenge winters en vooral de warme zonnestralen laten de steen eroderen. Dit is vooral aan de zuidzijde van de steen te zien. Inmiddels heeft zich een heuvel rondom gevormd met alleen resten van het zwerfsteenblok.
Time fades away (Neil Young)
- Spongebob
Om de dag in het zuiden vol te maken kozen we ervoor om het Holmhallar raukveld te schrappen en een bezoek aan Näsudden te brengen, waarmee we de 4 jongste formaties van Gotland hebben afgedekt. Bij het windmolenpark van Näsudden kunnen namelijk heel gemakkelijk fossielen uit de Eke-mergel verzameld worden.
Vaak hebben deze als groeikern gediend voor cyanobacteriën, ingepakt door kalkalgen en zijn zgn. ‘oncoïden’ geworden. Aan de ene kant jammer dat je ze door de onregelmatige kalkkorsten niet meer goed kunt herkennen (lijken wel mummies), maar ook bijzonder interessant vanwege het Lau-event en de barre levensomstandigheden die zulk een uitbundige algenbloei mogelijk maakte.
Wat een prachtige verhalen maak je. Voor al je foto werk is heel mooi. de Toeristen vereniging daar mag wel trots zijn. Als ik zo kijk wat er te zien is krijg ik de kriebels. Maar ja de leeftijd laat het niet meer toe. Ben-Lochem
0000000000
- Spongebob
Ik moet zeggen dat ik dit ook doe om de opgedane ervaringen, foto's en vondsten te verwerken. De meeste foto's heb ik met m'n mobiel gemaakt, omdat dat makkelijker was, het een groothoeklens heeft en omdat ik de camera liever niet in een rugzak met stenen vervoer. Nu moet ik wel de fotonaam/datum van elke foto bewerken en rangschikken en vaak ook de horizon van de zee rechtzetten. Inmiddels ligt de garage bezaaid met fossielen per vindplaats en een groot deel moet nog worden uitgepakt. Goed dat ik nu met pensioen ben

http://www.webbkameror.se/webbkameror/v ... /index.php
Heerlijk om dit reisverslag te lezen. Interessante vondsten en mooie verhalen. Hopelijk is het nog niet klaar 

Marine mammals, dolphinately awesome
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Ja, dit was een heel mooi en interessant verslag Tom. Bedankt om dit met ons te delen.
- Spongebob

De dag erop zijn we weer naar een paar locaties aan de noordwestkust geweest. Telkens weer bij een pittoreske vissersnederzetting. De weersomstandigheden waren inmiddels meer dan perfect. We moesten bij de koele zeewind oppassen voor de kracht van de zon en dus steeds zonnebrandcrème gebruiken. Voor je het in de gaten hebt, is je huid verbrand.
Bovendien kwam mijn in 2022 (aan het strand bij Wimereux!) gevonden zonnehoed nu goed van pas

- Jasper den Otter
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 144 times
- Contacteer:
Leuk verslag! Ik verheug me op de volgende dagen Tom!
gr. jasper
gr. jasper
Fossielenverslaafd