trilo prep
Antw: trilo prep

Oh ook nog een hollardops schoongemaakt, blij met het resultaat, maar ook bij deze wat minder geluk.
wederom een stekel waarbij de tip miste, echter zat een heel klein scherfje bij met de doorsnede van de tip die perfect leek te passen.
Helaas toen ik hem terug wilde lijmen bleek dat ie ergens anders nog perfecter paste en het was het dus niet het missende stuk.....
resultaten van deze prep komen nog, die staan daadwerkelijk op de camera
Ook maakte ik kennis met het fenomeen limoniet, volgens mij.
lekker in de prep veranderde de structuur van de schaal op de glabella en leek het wel alsof de schaal onbrak.
Toen ie klaar was bleek een deel schaal op de glabella te missen, stukje oog en een aantal stekels op de staart plus linker genale stekel hebben wat plekjes zonder schaal.
maar later foto's met uitleg en detail
nu deze jongen
Wederom een diadeem, deze heeft van nature een vrijstaande rechter wangstekel. Zo is ie uit de steen komen rollen
Die heb ik momenteel weer ingepakt met matrix zodat ik hem niet per ongeluk af kan breken.
De kop lag ook deels vrij en die heb ik in no time rondom verder vrij gelegd en ga nu verder met de linkerzijde, centrale as en werk me richting pygidium en rechterzijde.
Ik had high hopes voor deze, dat hij net zo mooi kan worden als de avatart van frederik

echter zoals je op de foto kan zien heeft hij een hoedje op.
de top van de glabella, top van rechter oog en top van de occitipale ring daar is de scheiding nihil en ik ben bang dat daar ook weer zo'n limoniet surprise onder zit... laten we hopen van niet.
Misschien dat een paar van de preparateurs dit herkennen en hopelijk niet bevestigen dat het weer dat limoniet verhaal is..... want de details voor de rest zijn geweldig
oeps...

fotografie is helaas nog niet helemaal mijn cup of tea...
dus weer lowbudget smartphone pics, waaronder een erg low budget macro door 10x loupe
Toch maar aan een stekelige jongen proberen.
leonaspis deze keer
het stukje naald op de eerste foto is 1cm
dit is het resultaat van een sessie van een uur of 2,
het rechterdeel van de thorax lag al vrij.
bovenste stuk inclusief kop zit een leuke knik in en verstopt in het negatief
helaas zijn een aantal stekels heel lelijk versplinterd op het breukvlak en wordt het nog een kunstgreep om die compleet eruit te krijgen (ik vermoed dat niet alle splinters er zitten)
Toch ga je dit vanwege zijn formaat niet goed zien in het eindresultaat
tot nu toe heb ik dus een paar stekels iets verder vrij gelegd, ben naar de linkerkant aan het werken en het pygidium is deels vrij.
De stekels zijn gruwelijk... lossing is ok, maar klein, zo klein
alles is gedaan met de hw80 1.3mm naald, maar ben met een flinke vergroting aan het werken en het lijkt alsof je met een stalen biels aan het werken bent om hele fijne stekeltjes vrij te leggen... de prep gaat meer op gevoel dan echt op het zicht
oeps...
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Ivo,prachtig werk,ben benieuwd naar de laatste.
Had je nog wat leuks van jullie laatste trip ?
GR Pascal
Had je nog wat leuks van jullie laatste trip ?
GR Pascal
strandjutters
dat dacht ik in eerste instantie wel...
paar kopjes en dingetjes die mooi g aaf leken, maar onder de b ino fragmenten bleken.
een hele hele dikke goldius kop, die er helaas maar voor de helft in zat.
Maar nog niet alles uitgepakt. dus wie weet
die laatste foto ben ik ook wel benieuwd.
kunnen nog paar leuke verassend dingen uit komen. ogen op steeltjes en een stekel op de nekring.... die stekel kan variëren van pukkel tot kachel pijp
paar kopjes en dingetjes die mooi g aaf leken, maar onder de b ino fragmenten bleken.
een hele hele dikke goldius kop, die er helaas maar voor de helft in zat.
Maar nog niet alles uitgepakt. dus wie weet
die laatste foto ben ik ook wel benieuwd.
kunnen nog paar leuke verassend dingen uit komen. ogen op steeltjes en een stekel op de nekring.... die stekel kan variëren van pukkel tot kachel pijp
oeps...
Ivo,
ik zou er nog niet direct van uit gaan dat de Diademaproetus aangetast is door limoniet.
Het is perfect mogelijk dat de aanhechting van de matrix enorm verschilt op een plaats in vergelijking met een andere spot op de trilobiet. Soms heb ik het gevoel dat de sedimentatierichting t.o.v. het trilo-oppervlak een rol speelt. En uiteraard ook de ornamentatie speelt mee.
Deze trilo ziet er in elk geval veelbelovend uit en de bewaartoestand lijkt mij zeer goed. Volhouden dus en succes met het verdere werk.
Ook de Kettneraspis lijkt mij een aardig kereltje te worden.
Ik ben benieuwd hoe hij er uitziet als hij van zijn dwangbuis is ontdaan.
Lugo
ik zou er nog niet direct van uit gaan dat de Diademaproetus aangetast is door limoniet.
Het is perfect mogelijk dat de aanhechting van de matrix enorm verschilt op een plaats in vergelijking met een andere spot op de trilobiet. Soms heb ik het gevoel dat de sedimentatierichting t.o.v. het trilo-oppervlak een rol speelt. En uiteraard ook de ornamentatie speelt mee.
Deze trilo ziet er in elk geval veelbelovend uit en de bewaartoestand lijkt mij zeer goed. Volhouden dus en succes met het verdere werk.
Ook de Kettneraspis lijkt mij een aardig kereltje te worden.
Ik ben benieuwd hoe hij er uitziet als hij van zijn dwangbuis is ontdaan.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het kan inderdaad goed zijn dat de bewaring onder dat kapje dik ok is. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de preparatie gemakkelijk is. Ik had dit soort stukjes ook op mijn Zguilma materiaal. Maar deze ziet er wel erg taai uit. Erg voorzichtig werken met een lichte pen.
Dat de sedimentatierichting ten opzichte van het oppervlak van de trilobiet een rol speelt, merk ik ook op bij de prep. Zeker wanneer je een groter gebogen oppervlak prepareert, zoals een glabella, zie je vrijwel steeds dat delen met een bepaalde oriëntatie vlotter gaan dan delen met een andere oriëntatie, en dit fenomeen kan je dan doortrekken naar de kleinere vlakken (waar het verschil minder opvalt).
[Bewerkt door Frederik op 23-01-2014 om 11:56 NL]
Dat de sedimentatierichting ten opzichte van het oppervlak van de trilobiet een rol speelt, merk ik ook op bij de prep. Zeker wanneer je een groter gebogen oppervlak prepareert, zoals een glabella, zie je vrijwel steeds dat delen met een bepaalde oriëntatie vlotter gaan dan delen met een andere oriëntatie, en dit fenomeen kan je dan doortrekken naar de kleinere vlakken (waar het verschil minder opvalt).
[Bewerkt door Frederik op 23-01-2014 om 11:56 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)

den Hollardops
na teruglijmen kwam ik erachter dat uiterste tipje van de rechterstekel ontbrak.
er zat een heel klein steentje bij dit bouwpakket waarbij duidelijk het ontbrekende stuk in zat. had ik het maar van te voren even gepast, steentje zat op de juiste plek... ongeveer dan maar de het stukje stekel bleek een doorsnede van een los stukje wat loodrecht op de stekel de matrix in liep en daar waar de echte doorsnede hoorde te zitten zat helaas alleen een beetje lucht.
de tip van de linker stekel was gewoonweg deels opgelost? niet daar poef lucht
op de foto's in rood omcirkeld de plekken waar bewaring van subliem overging in het missen van de schaal.sommige stekels op pygidium zelfde verhaal. lijkt alsof wat matrix erop zit maar in feite zijn dat stukken waar schaal weg is of bijna weg is.
ook boven het oog mist een klein splintertje
behoeft ten tijde van de foto's nog beetje oppoets werk met de hand.
op de kop met rode pijl aangeduid zit volgens mij een kleine pathologie
een putje die onder de bino erg interessant uitziet. de kleine tuberkels worden als ware naar binnen geduwd en worden ook steeds kleiner/fijner
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Als ik kijk naar de orientatie van de beschadigingen zou ik opnieuw denken aan voormalige luchtbellen.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
de beschadigingen op het cephalon ga ik met je mee.
liggen in hetzelfde vlak zelfs topje oog.
de beschadigingen aan de linker stekel, achterste stuk thorax en vlekjes op pygidium.. zou ik dan eerder aan verweerde steen wijten
stiekem wel beetje jammer.... de rest zo'n mo oie details.
Frederik wat denk je van het putje?
foto helaas niet zo duidelijk, moest hem verkleinen om up te loaden en ben nog niet zo bedreven met nieuwe computer.
liggen in hetzelfde vlak zelfs topje oog.
de beschadigingen aan de linker stekel, achterste stuk thorax en vlekjes op pygidium.. zou ik dan eerder aan verweerde steen wijten
stiekem wel beetje jammer.... de rest zo'n mo oie details.
Frederik wat denk je van het putje?
foto helaas niet zo duidelijk, moest hem verkleinen om up te loaden en ben nog niet zo bedreven met nieuwe computer.
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Boeiend. Ik kan er niet zoveel van maken vanop foto (zie ik twee putjes?), maar klinkt erg interessant.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)