Knokke. Oesterparels ??
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Knokke. Oesterparels ??
Hallo Gunther,ik vind daar zeker tanden,maar een paar meter lager dan de hoogwaterlijn of hogerop dan de laagwaterlijn,alle niet Eocene soorten die ik de laatste tijd post zijn van deze plaats.GR Pascal(we waren samen aan het berichten)
strandjutters
Antw: Antw: Knokke. Oesterparels ??
bram schreef:
Hoi Gunther,
Haaientanden zijn niet de enige fossielen die er zijn. Pascal heeft heel wat karakteristieke fossiele soorten schelpen gevonden, bijvoorbeeld Venerupis senescens, die is niet jonger dan 100.000 jaar. Hij heeft ook zat Pliocene soorten gevonden. Ik vind het helemaal geen rare aanname dat iig een deel van de parels fossiel zijn.
Groeten,
Bram
Ik sprak dan ook van "gidsfossielen" in het algemeen Bram...

Blijft echter niet simpel om zomaar conclusies te maken. Het fossiele materiaal kan er ook al van voor de laatste opspuitingen liggen, het kan aangespoeld zijn, ..
Kritisch zijn is niet verboden, toch?
Groetjes,
Gunther
strandjutters schreef:
ik ken maar één zot en dat ben ik.Ik heb een probleem als ik iets vind wil ik r het fijne van weten ,waarom liggen ze daar,en niet ginder.Ik stel mij mezelf constant vragen waarom dit en waarom dat.Ik vind dus nooit een haaientand tussen de trivia's;Ik vind ook geen haaientand bij de parels
Oh dus je vind er wel tanden, ea bij dan?
Ik maakte even een conclusie op het berichtje dat je wat hogerop postte.
Gunther
- strandjutters
Hallo Bram,ik denk deze week ook de volgende soorten schelpen te hebben gevonden op die plaats.Terebra inversa-Cytharella-Melanella alba GR Pascal
strandjutters
- strandjutters
Hallo Gunther,ik heb al zeker 50 emmers meegenomen met gruis,en nog geen enkele tand gevonden,maar een meter of drie lager vind ik wel tanden,de zee geeft een rare manier van sorteren,in het veen zul je ook nooit een tand vinden.Ook liggen bijna alle Gastropoden gescheiden van de bivalven,hoe dit komt weet alleen de zee denk ik .GR
[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 20:53 NL]
strandjutters
strandjutters schreef:
Hallo Gunther,ik heb al zeker 50 emmers meegenomen met gruis,en nog geen enkele tand gevonden,maar een meter of drie lager vind ik wel tanden,de zee geeft een rare manier van sorteren,in het veen zul je ook nooit een tand vinden.Ook liggen bijna alle Gastropoden gescheiden van de bivalven,hoe dit komt weet alleen de zee denk ik .GR
Misschien een rare vraag, maar drijven jouw parels?
Vind niet meteen iets terug over het soortelijk gewicht van parels, dus je kan het meteen zelf testen. Zout water heeft ook een ander effect dan zoet water denk ik.
Gunther
dag Strandjutters,strandjutters schreef:
Hallo Jeremy,Ik denk dat de kans groter is dat het fossielen zijn,of de kans dat ik een totaal nieuwe soort recente grote schelp zou hebben ontdekt,waarvan je dan ook geen schelp vind maar alleen de parels.Wat denk jij,en aan welke recente soort had je dan wel gedacht??.VR GR Pascal
[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 19:03 NL]
ik vind het fijn om de onderbouwing van je stelling te lezen, en ik stel deze niet in twijfel. Ik had ook geen andere soort in gedachte daar ik daar geen kennis over heb.
Wat ik wel bevreemdend vind is de methodiek. Je spreekt zelf over 'de kans dat'.
Je spreekt ook over opspuitingen, dus ex situ. En dat voelt voor mij als glad ijs.
En dus is enige reserve, omzichtigheid geboden, (in mijn persoonlijke beleving.) Dat mag uiteraard de pret niet bederven

groetjes
Jeremy
- strandjutters
Hallo Jeremy,aangezien niemand het zeker weet,is dit van mij maar een veronderstelling,ik ben zelf ook heel benieuwd over wat ik nu vind,deze vondsten staan volledig in teken van mijn trivia's,ook alle andere schelpen.Toen der tijd dat ik alleen tandjes zocht,ontweek ik deze lagen op het strand,nu weet ik beter al doende leert men.
Hallo Gunther,de parels drijven samen met kersepitten- zaden-Turf-veen-plastiekparels-kauwgom-houtresten,zeg maar het lichtere spul.Geen tandjes dus,deze liggen bij de steentjes en fosforietknolletjes,en platte zware schelpen.GR(Er is bij mijn weten daar ooit maar één opspuiting geweest,in de jaren 70tig,als het zou zijn aangespoeld?Waarom dan niet in het Zwin of in Zeebrugge of ergens anders)
[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 21:22 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 21:29 NL]
Hallo Gunther,de parels drijven samen met kersepitten- zaden-Turf-veen-plastiekparels-kauwgom-houtresten,zeg maar het lichtere spul.Geen tandjes dus,deze liggen bij de steentjes en fosforietknolletjes,en platte zware schelpen.GR(Er is bij mijn weten daar ooit maar één opspuiting geweest,in de jaren 70tig,als het zou zijn aangespoeld?Waarom dan niet in het Zwin of in Zeebrugge of ergens anders)
[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 21:22 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 04-04-2012 om 21:29 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,ik was bijna de vondsten van vandaag vergeten,Nog wat mooie blisters volgen.
strandjutters
- strandjutters