krabje?
krabje?
hallo forum,
ik heb gisteren deze steen gevonden in zoals het in de vindplaatspagina staat:'Kleigroeves noordwest Vlaanderen'
en ik denk dat het een afdruk is van van de onderkant van een krab of zoiets
misschien kan iemand er een naam aan geven
gr tim
tb
- Carcharias
- Contacteer:
Antw: krabje?
Als ik het zo goed bekijk is het een negatieve afdruk van een krabje en inderdaad van de onderkant. De soort durf ik niet te zeggen.
Mvg, Robbin
Mvg, Robbin
Luctor et Emergo
hey Carcharias bedankt voor het antwoord nu ben ik al zeker
maar kan je ook als je naar die 'driehoekige vorm' in het midden kijkt zien welk geslacht het is?
ik dacht dat die bij een vrouwtje breder was dan bij een mannetje omdat daar de eieren in moeten of zo? maar ik weet niet hoe breed die is voor elk geslacht?
als iemand dat weet?
gr tim
[Bewerkt door timb op 29-12-2009 om 18:16 NL]
maar kan je ook als je naar die 'driehoekige vorm' in het midden kijkt zien welk geslacht het is?
ik dacht dat die bij een vrouwtje breder was dan bij een mannetje omdat daar de eieren in moeten of zo? maar ik weet niet hoe breed die is voor elk geslacht?
als iemand dat weet?
gr tim
[Bewerkt door timb op 29-12-2009 om 18:16 NL]
tb
- digging for it
- Contacteer:
Hoi Tim
Volgens mij is dit een vrouwtje, omdat je een klokvorm hebt bij het achterste gedeelte. Hier bewaren de vrouwtjes krabben inderdaad hun eitjes in. Miscchien dat je eens moet gooogelen met afbeelding.
Groeten Patrick
Volgens mij is dit een vrouwtje, omdat je een klokvorm hebt bij het achterste gedeelte. Hier bewaren de vrouwtjes krabben inderdaad hun eitjes in. Miscchien dat je eens moet gooogelen met afbeelding.
Groeten Patrick

na wat gegoogeld te hebben denk ik dat het een mannetje was
foto1:een mannetje
foto2:een vrouwtje
gr tim
tb
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
In deze gerolde steentjes met tal van ronde gaatjes uit het Belgisch Post Miocene basisgrind komen zeer vaak krabfossielen voor. Het zijn duidelijk concreties. Ik weet niet hoe oud ze zijn; Mioceen, Oligoceen? Zou er wel eens wat meer over willen horen.
Een mooie afdruk!
Een mooie afdruk!
HJ
ik weet wel dat er vaak krabben gevonden worden in de Oligoceene(?) klei uit kruibeken waarvan er op de foto 3 van staan. maar die afdruk komt het mioceene(?) zand boven de klei waar ook haaientanden e d. gevonden worden van steendorp.
alleen had ik nog nooit een krab in steendorp gevonden
dus wou ik er wat meer over weten
gr tim
tb
Hallo Allemaal,
Het gaat hier waarschijnlijk over de oligocene crab Columa rupeliensis.
In al deze kleigroeves waar deze boomse klei (rupelklei) ontsloten is, is een gedeelte opgenomen in de transgressielaag die op de klei ligt.
Groeten Hans.
Het gaat hier waarschijnlijk over de oligocene crab Columa rupeliensis.
In al deze kleigroeves waar deze boomse klei (rupelklei) ontsloten is, is een gedeelte opgenomen in de transgressielaag die op de klei ligt.
Groeten Hans.
Hans