Pleistocene schedel van een hert-achtige
Pleistocene schedel van een hert-achtige
Noordzeevondst.
Fragment van een schedel van een hert.
Maar ik ben benieuwd welk hert. Ik kom er niet uit. Het is een vrij forse schedel. Reuzenhert wellicht? De laatste foto is de onderzijde.
Alvast bedankt voor de hulp.
mvg Arno
- Tim Hansen
Antw: Pleistocene schedel van een hert-achtige
Beste Arno,
Volgens mij ook inderdaad zeker megaloceros, een mannetje dan welteverstaan.
beste groeten, Tim
Volgens mij ook inderdaad zeker megaloceros, een mannetje dan welteverstaan.
beste groeten, Tim
- Pleistoceen
- Contacteer:
Ik ben benieuwd hoe je bij een schedelfragment als deze bepaalt of het van een reuzenhert of bijvoorbeeld een eland is.
Groet,
Aalt
Groet,
Aalt

@ Tim: bedankt voor je determinatie; u bevestigt mijn vermoedens.
@ Aalt: aan de mogelijkheid van eland heb ik ook gedacht maar bij de eland zijn mijns inziens de 2 gewei-aanhechtingsplaatsen meer 'haaks' op de schedel ingeplant dan bij het reuzenhert. Zie bijgevoegde afbeelding van de schedel van een eland.
@ de rest: het Groot Tegelse hert (Eucladoceros ctenoides) is misschien ook een mogelijkheid?? Deze wordt ook gevonden in de Noordzee. Dit hert is een tikkeltje groter dan het edelhert.
Ik hoop dat The Stone nog even reageert.
mvg Arno
Ja Megaloceros!
Bij Eland zitten de geweistangen inderdaad meer opzij.
Eucladoceros fragmenten uit NZ zijn vaak meer versteend en grijs/zwart van kleur. Buiten dat zijn deze ook vrij zeldzaam.
Bij Eland zitten de geweistangen inderdaad meer opzij.
Eucladoceros fragmenten uit NZ zijn vaak meer versteend en grijs/zwart van kleur. Buiten dat zijn deze ook vrij zeldzaam.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Kan iemand me vertellen hoe je aan zo'n stuk ziet dan het van een reuzenhert is en niet van edelhert? Die konden in het Pleistoceen immers ook aardige afmetingen hebben.
@The Stone: bedankt voor uw determinatie. De schedel wordt geregistreerd als Megaloceros.
Dus de Eucladoceros is vrij zeldzaam. Ik heb twee gewei fragmenten van de Eucladoceros in m'n collectie, heb ik me laten vertellen. Pikzwart. Ik zal er volgende week eens foto's van maken en op het forum zetten.
mvg Arno
[Bewerkt door Arno vdD op 07-01-2010 om 23:41 NL]
[Bewerkt door Arno vdD op 07-01-2010 om 23:42 NL]
Dus de Eucladoceros is vrij zeldzaam. Ik heb twee gewei fragmenten van de Eucladoceros in m'n collectie, heb ik me laten vertellen. Pikzwart. Ik zal er volgende week eens foto's van maken en op het forum zetten.
mvg Arno
[Bewerkt door Arno vdD op 07-01-2010 om 23:41 NL]
[Bewerkt door Arno vdD op 07-01-2010 om 23:42 NL]
- Pleistoceen
- Contacteer:

De schedel van een eland wijkt inderdaad af van het schedelfragment dat je gevonden hebt. Toch zie ik op foto's van reuzenhert schedels het gewei ook behoorlijk 'haaks' op de schedel staan.
Groet,
Aalt
@Aalt: dat klopt, het gewei van het reuzenhert maakt gelijk achter de rozenkrans een 'knik' naar buiten toe, maar het gewei staat dus wel bovenop de schedel.
Het gewei van een eland loopt recht(kijk maar naar de foto van Arno)en hier is het dus de positie op de schedel die zorgt dat het gewei zich lateraal van het hoofd bevindt.
Ik hoop dat ik het enigszins begrijpelijk uitgelegd heb.
Groeten, Judith
Het gewei van een eland loopt recht(kijk maar naar de foto van Arno)en hier is het dus de positie op de schedel die zorgt dat het gewei zich lateraal van het hoofd bevindt.
Ik hoop dat ik het enigszins begrijpelijk uitgelegd heb.
Groeten, Judith
Antw: Antw: Pleistocene schedel van een hert-achtige
Hoi Judith,judith schreef:
Kan iemand me vertellen hoe je aan zo'n stuk ziet dan het van een reuzenhert is en niet van edelhert? Die konden in het Pleistoceen immers ook aardige afmetingen hebben.
Reuzenherten zijn over het algemeen meer breder, robuust en forser dan edelherten.
Edelhert schedels zijn dan slanker van vorm alhoewel de edelherten uit pleistoceen inderdaad ook behoorlijk groot werden.
Buiten dat wordt er ook meer reuzenhert dan edelhert gevonden in de noordzee.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.