werktuigen van een oermens?
werktuigen van een oermens?
Weet iemand of dit werktuigen van een oermens zijn?
Van het fragment aan de linkerkant is met zekerheid te zeggen dat het een menselijk artefact is. (Ik zou hier wel graag wat meer informatie over te weten willen komen.) Maar van de andere twee is het wat lastig te bepalen. De bovenste vind ik een beetje op een schrapertje lijken.
Ik heb ze allemaal op het strand gevonden.
Antw: werktuigen van een oermens?
Op welk strand heb je ze gevonden?
Overigens welkom op het forum.
gr Hogst.
Overigens welkom op het forum.
gr Hogst.
Hallo, alle drie goede stukken, die linksboven is een echte beauty!
Lijkt me paleolitisch materiaal ( ws. Neanderthaler)
Waar heb je dit moois( ongeveer) gevonden?
proficiat, Elbert
Lijkt me paleolitisch materiaal ( ws. Neanderthaler)
Waar heb je dit moois( ongeveer) gevonden?
proficiat, Elbert
Elbert
Bedankt voor de reactie. Ik heb de voorwerpen op het strand tussen Heemskerk en Castricum gevonden.
Zou het linker fragment een speerpunt kunnen zijn?
Zou het linker fragment een speerpunt kunnen zijn?
Hoi He-men, het zou een speerpunt kunnen zijn, om dat met iets meer zekerheid te kunnen zeggen zou je een foto van de botte kant moeten plaatsen.
Wat mij betreft is dit toch ,ook wetenschappelijk, heel interessant materiaal.Kun je op enigerlei wijze achterhalen waar het zand vandaan komt waar dit spul uitgespoeld is?
groeten, Elbert
Wat mij betreft is dit toch ,ook wetenschappelijk, heel interessant materiaal.Kun je op enigerlei wijze achterhalen waar het zand vandaan komt waar dit spul uitgespoeld is?
groeten, Elbert
Elbert
- Tim Hansen
Beste He-men,
Dit lijken me alle drie inderdaad midden-paleolithische stukken. Zowel patina, morfologie en technologie wijzen ongetwijfeld in die richting. Het linkse stuk lijkt me typologisch te definiëren als zijnde een zogenaamde bladspits of "foliate", onmiskennelijk zeer laat midden-paleolithicum; laat ons zeggen om en bij de 60.000 tot 50.000 jaar oud.
Mooie stukken!
beste groeten, Tim
[Bewerkt door Tim Hansen op 10-01-2010 om 12:15 NL]
Dit lijken me alle drie inderdaad midden-paleolithische stukken. Zowel patina, morfologie en technologie wijzen ongetwijfeld in die richting. Het linkse stuk lijkt me typologisch te definiëren als zijnde een zogenaamde bladspits of "foliate", onmiskennelijk zeer laat midden-paleolithicum; laat ons zeggen om en bij de 60.000 tot 50.000 jaar oud.
Mooie stukken!
beste groeten, Tim
[Bewerkt door Tim Hansen op 10-01-2010 om 12:15 NL]
Hallo, super bedankt voor de informatie! Ik heb nog een foto van de botte kant gemaakt.
De werktuig aan de linkerkant heb ik dicht bij de zee, nog in nat zand, gevonden. Misschien is hij afkomstig van een rivier. (Bij rivieren waren vaak nederzettingen heb ik gelezen.)
De rest van de werktuigen heb ik juist wat dichter bij de duinen gevonden. Ik heb dus geen idee waar ze vandaan kunnen komen.
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Prachtig! Je kan uitzoeken wie verantwoordelijk is voor de opspuitingen (bv. Hoogheemraadschap of provincie) en die in een e-mail vragen om het zandwingebied. Ik heb dat bij Hoek van Holland ook gedaan en kreeg keurig antwoord.
Groet,
Niels
Niels
Hoi He-men, nu ik de achterzijde van dat honingkleurige stuk heb gezien, zou het me inderdaad totaal niet verbazen als dat een speerpunt blijkt te zijn.
Maar het is ook goed mogelijk dat het een soort zwitzers zakmes is; dat is een werktuig met meerdere verschillende functies: mes, krabber, zaag, hak, boor, al die dingen zou je met zo`n werktuig kunnen doen en valt dan onder wat bekend staat als "vuistbijl" d.i. een relatief licht gereedschap waar je veel zaken mee kunt doen.
In de tijd van de jager-zoekers was het handig als je met weinig gereedschap veel kon doen; de kofferbak van die flintstone auto`s was niet zo groot...
Als je uitzoekt waar het zand vandaan komt, is het m.i. zinnig om er een deskundige bij te halen; het zou kunnen dat er in die omgeving een paleolitisch jachtkamp ligt dat nog niet bekend is.
Succes ermee! groeten, Elbert
Maar het is ook goed mogelijk dat het een soort zwitzers zakmes is; dat is een werktuig met meerdere verschillende functies: mes, krabber, zaag, hak, boor, al die dingen zou je met zo`n werktuig kunnen doen en valt dan onder wat bekend staat als "vuistbijl" d.i. een relatief licht gereedschap waar je veel zaken mee kunt doen.
In de tijd van de jager-zoekers was het handig als je met weinig gereedschap veel kon doen; de kofferbak van die flintstone auto`s was niet zo groot...
Als je uitzoekt waar het zand vandaan komt, is het m.i. zinnig om er een deskundige bij te halen; het zou kunnen dat er in die omgeving een paleolitisch jachtkamp ligt dat nog niet bekend is.
Succes ermee! groeten, Elbert
Elbert