Kaakfragment en vogelbot HvH

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
DragonSearcher
Kaakfragment en vogelbot HvH

Bericht door DragonSearcher » 10 jan 2010, 18:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hi All,

Ter determinatie een kaakfragmentje en een vogelbotje.

Foto 1 - 7: Kaakfragmentje van ongeveer 6 cm lang. Het kaakfragment lijkt mij een rechterdeel van een bovenkaak te zijn. Waarvan is nu de vraag. Waarschijnlijk lastig te zeggen, door de afwezigheid van tanden of kiezen. Maar het lijkt alsof de kaak ooit een aantal kiezen had, die naar voren toe kleiner werden, met daarvoor een flinke hoektand. Tenminste, in het grote gat van foto 2, 4 en 5 inderdaad ooit een hoektand zat. Als dit het geval was, dat is een hondachtige een optie. Die hebben kiezen die tot aan de hoektand lopen, katachtigen en beren in ieder geval niet (gezien de fotos die ik heb bekeken).

Foto 8 - 12: Botje van ongeveer 8 cm lang. Het lijkt op het 3de vleugelbotje van een vogel. (bot D in http://www.landfall-learning.org/images ... natomy.jpg) Waarbij het dunne stukje bot is afgebroken, maar de aanhechtingsplaatsen zijn nog wel zichtbaar. Ik lees vaak dat een Alkje een optie is als vogelsoort, maar ik zou het niet kunnen zeggen.

Ik hoor graag wie mij verder kan helpen.

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Hanneke
Contacteer:
Antw: Kaakfragment en vogelbot HvH

Bericht door Hanneke » 27 jan 2010, 10:31

Hoi Jerry

Botje nr. 2 is inderdaad een vogelbotje, een carpometacarpus (vergroeide middenhandsbeentjes van de vleugel) om precies te zijn. Het tweede, dunnere bot, is hier inderdaad afgebroken. Alken worden inderaad veel gevonden in miocene/pliocene vindplaatsen. Ik vind dit bot echter meer lijken op een meeuw; het is dunner en langer en het halfronde gedeelte aan het eind (waarmee het in verbinding staat met de vingers) is groter in alken. Kijk maar eens naar Olsen & Rasmussen uit 1990 (http://www.sil.si.edu/smithsoniancontri ... P-0090.pdf), en vergelijk meeuw (Larus) op pagina 341 met de alken op pagina's 343 en 348.

\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

DragonSearcher
Antw: Kaakfragment en vogelbot HvH

Bericht door DragonSearcher » 29 jan 2010, 14:24

Hi Hanneke,

dank voor je antwoord en link naar het artikel. Ik ben het met je eens dat een alk afvalt, mijn botje is inderdaad langer en smaller. Meeuw is een goede optie, al zie ik ook wel wat overeenkomensten met andere vogels uit het artikel. The search continues ;)

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Gesloten