steppe mammoetkies?
steppe mammoetkies?
Weet iemand of dit een m2 kies van een steppe mammoet zou kunnen zijn? Vanaf de bovenkant lijkt hij een beetje op een steppe mammoet kies. Maar ik weet het niet zeker. Ik heb namelijk gelezen dat heel veel kiezen die gevonden worden in de Noordzee van een wolharige mammoet zijn. Helaas is hij aan het einde afgebroken. Hij is gevonden bij zandwinning in de Noordzee.
Antw: steppe mammoetkies?
He, He-men, dan zou je wel een fotootje van het kauwvlak moeten plaatsen; zo is het moeilijk te beoordelen.
Elbert
Elbert
Elbert
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dit is m.i. niet het kauwvlak maar de aanzet van de wortels. Ik vrees dat het kauwvlak deel uitmaakte van het deel dat van de kies is afgebroken.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Ik heb even een foto bijgevoegd (niet van mij, maar van ene M. Stevens) met aanduiding van het deel dat we hier volgens mij bij jou zien. Zo zie je dat ik vermoed dat bij jouw exemplaar het ganse kauwvlak ontbreekt.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hey, He-men, het zou ook nog om een niet-aangekauwde kies kunnen gaan, maar omdat `tie toch niet compleet is, maakt dat weinig uit.
Te zien aan de tussenruimte tussen de lamellen, denk ik dat het inderdaad gaat om een steppemammoet; M. armeniacus, al wil ik niet uitsluiten dat het ook mogelijk een Bosolifant; E. namadicus kan zijn.
groeten, Elbert
Te zien aan de tussenruimte tussen de lamellen, denk ik dat het inderdaad gaat om een steppemammoet; M. armeniacus, al wil ik niet uitsluiten dat het ook mogelijk een Bosolifant; E. namadicus kan zijn.
groeten, Elbert
Elbert
Jammer dat die kies niet compleet is. Me (wat ik vermoed) schouderblad is ook niet compleet. Ik vond hem een beetje op een schouderblad van een wolharige mammoet lijken. Hij is op ongeveer dezelfde plek als de kies gevonden. Op de foto is hij wat donkerder. Hij was nog namelijk nat, omdat ik hem aan het ontzilten was. Weet iemand of dit een schouderblad van een mammoet is? En als dit het is of het van een wolharige mammoet is?
Schouderblad is van een mammoet.
De halve kies is op het randje van een toendramammoet (M. primigenius) dus het kan ook van een steppemammoet (M. trogontherii) zijn.
Gezien de locatie hou ik het toch op toendra mammoet.
Voor bos olifant (Elephas antiquus) lijkt mij de kies te dik.
Maar de juiste soort is vanaf de foto's eigenlijk niet goed te bepalen.
[Bewerkt door The Stone op 13-01-2010 om 11:10 NL]
De halve kies is op het randje van een toendramammoet (M. primigenius) dus het kan ook van een steppemammoet (M. trogontherii) zijn.
Gezien de locatie hou ik het toch op toendra mammoet.
Voor bos olifant (Elephas antiquus) lijkt mij de kies te dik.
Maar de juiste soort is vanaf de foto's eigenlijk niet goed te bepalen.
[Bewerkt door The Stone op 13-01-2010 om 11:10 NL]
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!