Barnsteen en botten HvH

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Bram
Barnsteen en botten HvH

Bericht door Bram » 07 feb 2010, 22:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zaterdag zijn ook wij naar HvH geweest en hebben daar het nodige botmateriaal gevonden. Op foto 3 staat een overzicht van alles wat ik gevonden heb en op foto 1 een paar van de mooiere vondsten: Een kiesje, een kootje, een middenvoetsbeenfragment, twee stukjes van een schedel, een klein vogelbotje en een grote vissenwervel (doorsnede: ongeveer 3cm). Op foto 2 staat het barnsteen dat Trudy en ik ook zaterdag hebben gevonden. De twee kleine stukjes links zijn van mij, de overige vijf stukken heeft Trudy gevonden. Het stuk rechtsboven heeft als grootste lengte ruim 5cm! Al met al geen slechte dag.

Groeten,
Bram.

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 363 times
Contacteer:
Antw: Barnsteen en botten HvH

Bericht door sjaak » 08 feb 2010, 09:21

Mooi dat barnsteen! Heb je zeker tussen al dat hout gevonden? Heb die hopen op een gegeven moment maar gemeden omdat ik er zo weinig bijzonders in vond...

Groet,

Niels

Bram

Bericht door Bram » 08 feb 2010, 09:27

Dat hebben we inderdaad tussen het hout gevonden. Ik meed het eerst ook, want er lag inderdaad bijna geen botmateriaal tussen, maar toen Trudy toevallig eens tussen al dat hout keek, en het eerste stuk vond (die van 5cm) ben ik er ook eens gaan kijken. Met een mooi resultaat!

Groeten,
Bram.

Donny

Bericht door Donny » 08 feb 2010, 09:47

Hoi Bram.

Erg leuk dat barnsteen.
Ik heb er vroeger hier ook veel van op het strand gevonden, maar was het de laatste tijd niet meer tegen gekomen.Was denk ik te geconsentreerd met het zoeken naar bot materiaal.

Nu ik weet dat het er weer lig zal ik er met het zoeken ook weer een beetje op letten.

Gr. Don.

Don

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 24 mar 2010, 23:01

Ik vond laatst ook een mooi stuk van 4,5 cm. Bewerken jullie dit ook en zo ja, hoe?

Groet,

Niels

Donny
Antw: Antw: Barnsteen en botten HvH

Bericht door Donny » 25 mar 2010, 09:46

sjaak schreef:
Ik vond laatst ook een mooi stuk van 4,5 cm. Bewerken jullie dit ook en zo ja, hoe?
Hoi Niels.
Ik heb ooit wel eens wat stukken bewerkt omdat er scheurtjes in zaten en de buitenkant dof was. Dit heb ik gedaan om de stukken mooi helder te krijgen.

Maar normaal gesproken vind ik de stukken mooier als ze puur natuur zijn.

Je kan de stukken bewerken met heel fijn water schuurpapier, en daarna op poetsen met een èèn of ander schuurmiddel zoals: jif, koperpoets, tandpasta enzovoort.
Let wel op, de stukken barnsteen van het strand van h.v.h. zijn stukken copal barnsteen, en zijn dus erg zacht. En als er scheurtjes in zitten breken ze zo.

Je kan trouwens testen of het gewoon of copal barnsteen is met acceton.
Gaat het barnsteen weer plakken dan weet je zeker dat het copal barnsteen is.

Gr. Don.

Don

HaTru

Bericht door HaTru » 25 mar 2010, 16:22

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Niels,

Ik heb een zijde van het stuk op de eerste foto gepolijst met een kleine dremel en tandpasta. Het resultaat staat op foto 2.

Groet,
Trudy.

Geniet van het leven.

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 25 mar 2010, 16:30

Dank. Ik wil een kant opschuren ook om te kijken of er wat in zit. Wat voor korrel schuurpapier of dremelkop gebruiken jullie?

Donny, copal komt toch alleen voor in exotische streken? Bedoel je dat het barnsteen hier recent natuurlijk hars is zoals gebruikt op schepen? Ik vind de barnsteen zoals hier getoond er best als barnsteen uit zien.

Groet,

Niels

HaTru

Bericht door HaTru » 25 mar 2010, 16:54

Hallo Niels,

Ik heb wat uitgeprobeerd van grof naar fijner, het was meer een experiment.

Groet,
Trudy.

Geniet van het leven.

Donny
Antw: Antw: Barnsteen en botten HvH

Bericht door Donny » 26 mar 2010, 09:49

sjaak schreef:
Dank. Ik wil een kant opschuren ook om te kijken of er wat in zit. Wat voor korrel schuurpapier of dremelkop gebruiken jullie?

Donny, copal komt toch alleen voor in exotische streken? Bedoel je dat het barnsteen hier recent natuurlijk hars is zoals gebruikt op schepen? Ik vind de barnsteen zoals hier getoond er best als barnsteen uit zien.
Hoi Niels.
Copal barnsteen is tussen de 100 en de 3000000jr oud.
Het barnsteen wat bij ons op het strand wordt gevonden is tussen de 10000 en de 20000jr oud, er kunnen ook oudere stukken tussen zitten.
Dit heb ik me laten vertellen door een barnsteen verzamelaar, die ooit eens wat stukken van me heeft gekocht.
Die heeft mij ook het trucje geleerd v/d acceton, wordt het weer plakkerig is het copal.

Zie ook http://www.edelstenenenmineralen.nl/barnsteen.html

Gr. Don.

Don

Gesloten