Determinatie (haaien?) tand, Rheine Breckweg
-
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 8 times
Determinatie (haaien?) tand, Rheine Breckweg

Beste forum leden,
Bij een bezoek aan Rheine Breckweg met Erik B, november vorig jaar, heb ik een leuke Austeniceras van 45 cm gevonden. Helaas in situ, waardoor de berging twee dagen heeft geduurd.
Als extra lag deze tand op het negatief van de ammoniet. De lengte van de tand is 4 mm. Ik kan hier nog geen naam aan geven. Heeft iemand een idee?
Marcel
Antw: Determinatie (haaien?) tand, Rheine Breckweg
Hallo Marcel,
Dit is 'n Scapanorhynchus.
De soort naam is mij niet bekent.
Hij hoort bij de familie Mitsukurinidae.
Groeten Hans
Dit is 'n Scapanorhynchus.
De soort naam is mij niet bekent.
Hij hoort bij de familie Mitsukurinidae.
Groeten Hans
Hans
-
Hallo Hans,
daar kan ik wat mee! Ik heb wat foto's vergeleken, verdere determinatie lijkt me ook erg lastig.
In elk geval leuk om te weten welk dier aan deze tand heeft vastgezeten. Dank voor je antwoord,
Groeten,
Marcel
daar kan ik wat mee! Ik heb wat foto's vergeleken, verdere determinatie lijkt me ook erg lastig.
In elk geval leuk om te weten welk dier aan deze tand heeft vastgezeten. Dank voor je antwoord,
Groeten,
Marcel
Wat is de ouderdom van de laag waarin de tand werd gevonden? Cenomaniaan, Turoniaan, Campaniaan? Mogelijk het laatste?
- Spongebob
- Has thanked: 420 times
- Been thanked: 640 times
Het gesteente dat wordt afgegraven in de groeve van Breckweg tussen Rheine en Neuenkirchen is Cenomaan (Boven- en Midden-?). Bovenin de groeve kun je ook nog Onder-Turoon (Rotpläner) aantreffen.
Ik heb van de Waldhügel (Rheine) nog twee haaientandjes liggen, waarvan er één veel op die van Marcel lijkt. Misschien dat Hans de andere ook kan determineren?
De groeve bij Rheine ontsluit vrijwel dezelfde lagen. Ik ken van deze twee groeves alleen vondsten van Cretolamna sp.
Groeten, Tom
[Bewerkt door Spongebob op 12-02-2010 om 20:49 NL]
Time fades away (Neil Young)
-
Dat klopt, de tand komt uit het Cenomaan. Gevonden in de zuid-west hoek van Rheine Breckweg, ca 10 meter onder de rode Turoon laag.
Marcel
Marcel
-
@Tom:
Hoe groot zijn je tanden? Gezien de lengte/breedte verhouding lijkt het me om een ander type te gaan.
Op de dag dat ik mijn tandje gevonden heb heeft mijn zoek-maat (natuurlijk) een grotere tand gevonden, die erg op jouw foto's lijkt (daar moet ik de naam helaas ook schuldig blijven),
Groeten,
Marcel
Hoe groot zijn je tanden? Gezien de lengte/breedte verhouding lijkt het me om een ander type te gaan.
Op de dag dat ik mijn tandje gevonden heb heeft mijn zoek-maat (natuurlijk) een grotere tand gevonden, die erg op jouw foto's lijkt (daar moet ik de naam helaas ook schuldig blijven),
Groeten,
Marcel
Antw: Antw: Determinatie (haaien?) tand, Rheine Breckweg
De grotere tand lijkt me een Plicatolamna tand zoals die in het boek Kreide Fossilien staat TomSpongebob schreef:
Het gesteente dat wordt afgegraven in de groeve van Breckweg tussen Rheine en Neuenkirchen is Cenomaan (Boven- en Midden-?). Bovenin de groeve kun je ook nog Onder-Turoon (Rotpläner) aantreffen.
Ik heb van de Waldhügel (Rheine) nog twee haaientandjes liggen, waarvan er één veel op die van Marcel lijkt. Misschien dat Hans de andere ook kan determineren?
De groeve bij Rheine ontsluit vrijwel dezelfde lagen. Ik ken van deze twee groeves alleen vondsten van Cretolamna sp.
Groeten, Tom
[Bewerkt door Spongebob op 12-02-2010 om 20:49 NL]
Hier dan de tand die ik gevonden heb die middag. Helaas mist het puntje en de wortel. Maar wel de grootste die ik ooit heb mogen vinden in Breckweg. Denk dat hij kompleet bijna 2 cm was geweest. Welke soort? ik denk in ieder geval een Lamna soort, maar verder vind ik hem vreselijk moeilijk te determineren, omdat hij inkompleet is. Het tandje van Marcel zou idd Scapanorhynchus kunnen zijn, maar ook een Paranomotodon. Maar zelf vind ik Anomotodon er het meest op lijken
[Bewerkt door Erik-B op 13-02-2010 om 11:45 NL]
[Bewerkt door Erik-B op 13-02-2010 om 11:48 NL]
Scapanorhynchus raphiodon kwam voor in het Cenomanian en Turonian. Ik zie hier 2 tandjes die mogelijk tot die soort behoren (een voortand en een zijtand). Die laatste is er te slecht aan toe om correct it identificeren, maar is wel een lamniform.