Onderkaak wolf
- Pleistoceen
- Contacteer:
Onderkaak wolf

Beste forumleden,
Laatst heb ik mij deze onderkaak aangeschaft bij www.paleodirect.com als die van een wolf. Hij moet gevonden zijn in Nederland bij de Maas op een paar honderd meter van de rivier, waar tot 40 meter diep is gegraven. Hierbij zijn tevens mammoet-, reuzenhert-, edelhert-, oeros- en neushoornreseten gevonden waarmee de kaak in verband gebracht wordt.
Nu vind ik hem voor de onderkaak van een wolf erg klein, aangezien hij niet veel groter is dan de onderkaak van een recente coyote. Het coronoïd uitsteeksel is wel wat groter en breder. De condyle is ook groter en breder en maakt de kaak een meer robuuste indruk.
Volgens de "gids voor fossiele zoogdieren" van drs. Willemsen zou de knipkies zo'n 3 cm lang moeten zijn, wat met 23.2mm niet gehaald wordt. Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Groet,
Aalt
Antw: Onderkaak wolf
Zoals je zelf al zegt onderkaken van wolven (vooral de Pleistocene) zijn veel forser.
Deze doet mij meteen denken aan die van een hond en is dus een stuk minder zeldzaam.
Ik ben al vaker in discussie geweest met de jongens van paleodirect over hun determinaties, krijg dan steevast vreemde (onaardige) antwoorden terug.
Deze doet mij meteen denken aan die van een hond en is dus een stuk minder zeldzaam.
Ik ben al vaker in discussie geweest met de jongens van paleodirect over hun determinaties, krijg dan steevast vreemde (onaardige) antwoorden terug.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Antw: Antw: Onderkaak wolf
Ik heb ongeveer hetzelfde voor gehad na vondst van een grote kaak dacht ik ook wolf te hebben gevonden maar uiteindelijk bleek het ook om een hondenkaak te gaan.
Ik heb toen referentie materiaal gezien van wolf en dat was inderdaad beduidend groter / forser. Vooral aan de kniptanden kan je zien of wolf/hond is.
Zie ook http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 8549#78971 voor een overzichtje van wat verschillende kaken (laatste deel van het topic)
Ik heb toen referentie materiaal gezien van wolf en dat was inderdaad beduidend groter / forser. Vooral aan de kniptanden kan je zien of wolf/hond is.
Zie ook http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 8549#78971 voor een overzichtje van wat verschillende kaken (laatste deel van het topic)
Dagobert L'Ecluse
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Antw: Onderkaak wolf
Ik heb weinig aan dit verhaal toe te voegen. (Behalve dat in vergelijking met voorbeelden van wolvenkaken op het internet jouw kaak idd wat fragieler lijkt).
Wat me wel even van het hart moet:
MIJN GOD WAT EEN DURE SITE...
Excuses voor deze verder nutteloze niet aanvullende post.
Excuses voor deze verder nutteloze niet aanvullende post.
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Antw: Antw: Onderkaak wolf
idd ik treed je volledig bij.smaug schreef:
Er staan volgens mij zelfs gewoon redelijk recente hondekaken bij zoals deze : http://www.paleodirect.com/pgset2/lm16-011.htm
Regelrechte oplichting mijn gedacht.
Dagobert
Dagobert L'Ecluse
- Pleistoceen
- Contacteer: