determinatie obsidiaan handwerktuigen ( Kenia )

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
ceetn
determinatie obsidiaan handwerktuigen ( Kenia )

Bericht door ceetn » 20 mar 2010, 15:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag allen,

In juli '09 bezocht ik samen met mijn gezin Kenia. Tijdens onze rondreis verbleven we enkele dagen in het natuurreservaat ' lake Naivasha '.

Het meer stond dit jaar enorm droog, en langs de ' kust ' van Crescent Island ( zie kaart ) vonden ik en mij vader enkele zaken, die ik niet goed kan plaatsen.

Kan iemand soms wat meer info geven hierover ? Kan ik de authenticiteit ervan ergens laten verifiëren ?

Aan de randen van het obsidiaan zijn kleine krassen / slagsporen te zien. Alle voorwerpen zijn in een straal van 500m gevonden op de droge meerbedding.

Hartelijk bedankt!

ceetn
Antw: determinatie obsidiaan handwerktuigen ( Kenia )

Bericht door ceetn » 20 mar 2010, 15:03

Afbeelding

wat duidelijker

Tim Hansen

Bericht door Tim Hansen » 20 mar 2010, 16:57

Beste Ceetn,

De oostkust van Afrika is bekend om de vele (ook zeer oude) steentijdvondsten. Met name het zeer droge klimaat dat een veelheid aan ontsluitingen in de hand werkt door onder andere een gebrek aan rijke vegetatie, ligt aan de oorzaak hiervan.

De objecten die jij gevonden hebt zijn zonder twijfel lithische artefacten uit de steentijd. Zowel hun morfologie als vindplaats wijzen in die richting.

Om hieromtrent een meer nauwkeurige chronologische situering te voorzien, zou een wilde gok op basis van enkele stukjes op foto geenszins gerechtvaardigd zijn.

Mooie vondsten in elk geval,
beste groeten, Tim

ceetn

Bericht door ceetn » 20 mar 2010, 18:17

Bedankt voor de feedback!

Kan iemand me soms een boek aanraden omtrent handwerktuigen ? Periodes, kenmerken, ...

Gesloten