Fosielen Zuid Engeland

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
havanho
Fosielen Zuid Engeland

Bericht door havanho » 22 mar 2010, 23:08

Beste mensen. Wij willen graag in de zomervakantie naar zuid Engeland. Onze zoon Jules (11 jaar) is sinds vorig jaar in de Franse Jura helemaal verzot op fosielen zoeken. Ons lijkt de "Jurasic coast" een schitterende vakantiebestemming en jules kan lekker gaan graven, (ik natuurlijk ook).
Ik heb wat websites bezocht maar vind maar weinig campings en zo. Is het verstandig om met de caravan te gaan, of beter een huisje huren? Wat is de "hotspot" voor fosielenjagers? Wie heeft goede ervaringen?

Everhardus
Antw: Fosielen Zuid Engeland

Bericht door Everhardus » 22 mar 2010, 23:22

Hoi,
Wij zijn 2x geweest. Charmouth is mijns inziens de meest ideale uitvalbasis. Vanwege het onbestendige weer in mei zou ik voor een caravan gaan. Deze camping is zeer gunstig gelegen, waarschijnlijk het best van allemaal : http://www.seadownholidaypark.co.uk/
De caravans zijn prima !!
Ik ben jaloers, m'n kids hebben hun zinnen op iets anders gezet...tja, ik vrees dat paps het iets te bont heeft gemaakt met fossielen zoeken.
Veel succes, het is echt fantastisch daar, hoewel de vondsten in mei kunnen tegenvallen. Maar, je weet maar nooit !!
Gr,Marcel

havanho

Bericht door havanho » 22 mar 2010, 23:35

Nou, da's een lekker snel antwoord. Ja, het lijkt he zeker fantastisch. 2 jaar geleden in Bretange geweest, ook zo'n schitterende kustlijn. Waarom is het in Mei minder goed vinden? Het spul ligt er toch al eeuwen. Je ziet dat ik een leek ben he? Moet je dus een caravan huren of gewoon zelf meenemen. Wel duur natuurlijk met de boot en zo. Met welke boot en via welke route (of de tunnel?) kun je het beste gaan?

Everhardus

Bericht door Everhardus » 23 mar 2010, 00:30

Nee, natuurlijk caravan huren daar ter plekke. Ik ben zelf ook een halve leek, je hoeft je dus niet te verontschuldigen. De vondsten komen daar voort uit kust erosie. Met name de stormen in de winter maken dat veel fossielen vrij komen uit de daar aanwezige lagen. Tegen de tijd dat het mei is zijn de meeste "goodies" alweer door de "locals" van het strand gevist, althans dat is me tot 2x toe verteld door dezelfde "locals". Desondanks is er altijd wel wat te vinden, mits je weet naar wat je zoekt. Er zijn redelijk wat Britse websites over de Jurassic Coast, kan echt geen kwaad deze goed te lezen.
Vorig jaar vielen de vondsten tegen, het jaar daarvoor was beter. Hoe dan ook, als dit je interesseerd is het naar mijn menig een zeer inspirerende omgeving, zelfs los van de vondsten....
Nogmaals, indien mijn kids ook maar enigzins genegen waren weer te gaan wist ik het wel.......ondanks de vondsten (zelf zou ik graag in de winter eens gaan).
Er gaan boten vanaf Calais en Duinkerken (denk ik op het moment de slimste optie), de tunnel is vrij prijzig, maar wellicht kun je een interessante deal maken. Effe googelen dus !!
Gr,Marcel

Everhardus

Bericht door Everhardus » 23 mar 2010, 00:30

Nee, natuurlijk caravan huren daar ter plekke. Ik ben zelf ook een halve leek, je hoeft je dus niet te verontschuldigen. De vondsten komen daar voort uit kust erosie. Met name de stormen in de winter maken dat veel fossielen vrij komen uit de daar aanwezige lagen. Tegen de tijd dat het mei is zijn de meeste "goodies" alweer door de "locals" van het strand gevist, althans dat is me tot 2x toe verteld door dezelfde "locals". Desondanks is er altijd wel wat te vinden, mits je weet naar wat je zoekt. Er zijn redelijk wat Britse websites over de Jurassic Coast, kan echt geen kwaad deze goed te lezen.
Vorig jaar vielen de vondsten tegen, het jaar daarvoor was beter. Hoe dan ook, als dit je interesseerd is het naar mijn menig een zeer inspirerende omgeving, zelfs los van de vondsten....
Nogmaals, indien mijn kids ook maar enigzins genegen waren weer te gaan wist ik het wel.......ondanks de vondsten (zelf zou ik graag in de winter eens gaan).
Er gaan boten vanaf Calais en Duinkerken (denk ik op het moment de slimste optie), de tunnel is vrij prijzig, maar wellicht kun je een interessante deal maken. Effe googelen dus !!
Gr,Marcel

[Bewerkt door Everhardus op 23-03-2010 om 00:30 NL]

[Bewerkt door Everhardus op 23-03-2010 om 00:31 NL]

wimenkids

Bericht door wimenkids » 23 mar 2010, 11:15

Wij zijn destijds in de buurt van Eype op een camping geweest. De vreselijke lucht bij het opstaan van bacon en eggs en de sausages kan ik me nog goed herinneren.
Wij zijn vanuit Le Havre met de boot naar Portsmouth overgestoken. Scheelt een stuk met de auto rijden in Engeland zelf (links rijden is niet mijn favoriete bezigheid). In de zomer is het vrij druk op de stranden, met vooral Britten, dus als je rustig(er) wilt zoeken, zul je in voor- of najaar erheen moeten.

wim

rebel
Been thanked: 2 times

Bericht door rebel » 24 mar 2010, 18:01

Hallo

Ik ben daar meerdere keren geweest en genoten.
In Seatown is een camping aan het strand.
Hier loop je vanaf de caravan in notime naar
Colden Cap waaronder op strandniveau een van de allerbeste vindplaatsen is, naar mijn mening.
Ik heb hiervandaan diverse soorten belemnieten, ammonieten, zeeleliedelen en gastropoden uit de Jura.
Maar ook Krijtfossielen zijn hier te vinden.

Rob

I love nature from the past, present and future.

Suzy

Bericht door Suzy » 30 mar 2010, 21:55

Hallo,

Wij gaan in de paasvakantie met de jeugd van BVP naar die regio. Wij overnachten in Charmouth. Er zijn huisjes en caravan te huur, maar het kan ook met caravan, tent of camper. De prijzen van de boot zijn alle dagen anders, maar bij vroegtijdige boeking is de prijs heel wat lager. Na de vakantie zullen er wel foto's en uitleg op facebook verschijnen (Neopaleos groep) en ook op www.paleontologie.be - junioren en beginners.
Daar zal je ook wel kunnen lezen wat en waar je kan zoeken.

Grtjs
Suzy

Gesloten