De tand uit Mill

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Pedro
De tand uit Mill

Bericht door Pedro » 23 aug 2005, 00:38

Afbeelding
Hallo Allemaal,

Paul had vandaag tijdens het graven gehoord dat er een Meg gevonden zou zijn in Mill. Ik gaf gisteren zelf al aan dat het volgens mij geen Meg is, maar wie weet heb ik het fout. Ik ben maar een beginner. Ik zie namelijk geen karteling en geen dentale band. Een andere tandenzoeker die de tand bij mij zag daar in Mill beweerde dat het zeker een Meg zou zijn, Zoals ik al zei, ik denk van niet. Wat is het nu?

Verder gaf Paul ook aan dat hij een blauwe hastalis had gevonden. Wat moet ik me daarbij voorstellen. Hoe blauw is blauw? Heeft iemand daar een voorbeeld van op foto. Als blauwgrijs die kleur moet zijn, kan ik melden dat ik er daarvan gisteren 5 tanden heb gevonden.

Pedro Janssen
Venray

Peter F.
Antw: De tand uit Mill

Bericht door Peter F. » 23 aug 2005, 02:43

Het lijkt mij toch ook \"gewoon\" een Cosmopolitodus (Isurus) hastalis.

Groeten,
Peter

Morpheus
Contacteer:
Antw: Antw: De tand uit Mill

Bericht door Morpheus » 23 aug 2005, 09:11

Peter F. schreef:
Het lijkt mij toch ook \"gewoon\" een Cosmopolitodus (Isurus) hastalis.

Groeten,
Peter
Ik begrijp niet goed de verwarring met een megalodon? Net zoals peter zegt, gewoon een hastalis.

De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times

Bericht door De DinoDolsjes » 23 aug 2005, 09:57

pedro schreef:
Zoals ik al zei, ik denk van niet. Wat is het nu?

Hoe blauw is blauw? Heeft iemand daar een voorbeeld van op foto.
Hi Pedro,

Houd je wel bezig die haaientanden, niet?
Ik heb je gewaarschuwd :)!

Anyway, de tand op de foto is inderdaad een Hastalis. Diegene die zei dat het zeker en vast een Meg was moet eens een opfriscursus gaan volgen :). Was het een jonge(re) knul? Dan heb ik hem wsl. gisteren ontmoet. Zat er met meer zaken wel naast.

Wat de kleur blauw betreft: ik bedoel niet blauwgrijs maar echt donkerblauw, tegen het zwarte aan. Zal vanavond eens een exemplaar opduiken en scannen.

Cheers,
Paul

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Pedro

Bericht door Pedro » 23 aug 2005, 13:35

Het was inderdaad een jongere knul die dacht dat het een Meg was, maar hij kreeg ondersteuning van een ander ouder iemand. Zij wilde de tand al ruilen voor een boel kleinere hastalisen. Ik heb toen aangegeven dat hoe dan ook de tand wilde houden, omdat het de grootste (alhoewel kapot) tand was die ik tot nu toe had gevonden en dat ik toch wel zeker twijfels had omdat de tand de dentale band miste en de karteling. Dat werd afgedaan met, de karteling was er afgesleten en de dentale band was niet altijd aanwezig. Ik, als beginneling dacht het zal wel, ik kijk de boeken er eens op na of vraag het aan het forum. Verder is er voor mij geen ophef, ik wilde alleen de onduidelijkheid over een mogelijk gevonden Meg uit de wereld helpen. Ik werd alleen wel aan het twijfelen gebracht door de anderen. Eén ding is voor mij zeker, dat het een grote tand is ook al is er een deel verloren. Kan iemand aan de hand van de maten zeggen, hoe groot deze compleet zou zijn geweest?
De haaientanden houden me inderdaad wel bezig en dat zal de komende jaren ook nog wel zo blijven. De laatste jaren heb ik zoveel tijd gestoken in adderonderzoek, dat me dat een beetje tegen ging staan. Aan mijn andere hobby\'s kwam ik niet veel meer toe. Wat wel jammer is dat er buiten Mill en de kust verder niet veel plaatsen meer zijn, waar je gemakkelijk (en dan bedoel ik niet makkelijk als lichamenlijke inspanning) kunt zoeken. Ik hoor op dit forum alleen maar over restricties in gebieden, of dat er maar sporadisch een tand wordt gevonden. Als Mill ooit een keer gesloten mocht worden, blijft er voor haaientanden niet veel meer over, of zie ik het te somber in.
Paul, ik ben benieuwd naar de blauwe hastalis.

Pedro Janssen
Venray

De DinoDolsjes

Bericht door De DinoDolsjes » 24 aug 2005, 10:58

pedro schreef:
Paul, ik ben benieuwd naar de blauwe hastalis.
Pedro, bijgevoegd een plaatje van 4 tanden, allen uit Mill met verschillende kleuren/kleurnuances.
Helaas kan ik alleen maar scannen en komen de kleuren niet geheel zuiver over, maar toch.

Van links naar rechts zijn dit:
groen/bruin; groen/grijs; grijs/blauw en blauw
Afbeelding

groet,
Paul

Pedro

Bericht door Pedro » 24 aug 2005, 15:23

Hallo Paul,

de kleur blauw is anders dat ik dacht. Ik zou dat eerder zwart hebben genoemd. Zelf heb ik daar afgelopen zondag ook enkele tanden van gevonden. Als ik het goed begrijp, zijn de blauwe dus het zeldzaamst? A.s zaterdag, als het weer goed is, ga ik weer, hopenlijk dan weer wat nieuwe tanden.

Trouwens wat is jou/jullie mening over het volgende, wat ik in mijn vorige mailtje ook al aanhaalde:

\"Wat wel jammer is dat er buiten Mill en de kust verder niet veel plaatsen meer zijn, waar je gemakkelijk (en dan bedoel ik niet makkelijk als lichamenlijke inspanning) kunt zoeken. Ik hoor op dit forum alleen maar over restricties in gebieden, of dat er maar sporadisch een tand wordt gevonden. Als Mill ooit een keer gesloten mocht worden, blijft er voor haaientanden niet veel meer over, of zie ik het te somber in.\"

Pedro Janssen
Venray

Casper
Contacteer:

Bericht door Casper » 24 aug 2005, 15:27

ja, das ook mijn mening. mill gaat sluiten in 2008 heb ik via via gehoord, ik weet niet hoe goed het gaat met de kaloot, in belgië zijn er steeds minder groeve\'s over enzovoorts enzovoorts. niet leuk allemaal.

Groeten, Casper

Post mortem we sort 'em!

De DinoDolsjes
Antw: Antw: De tand uit Mill

Bericht door De DinoDolsjes » 24 aug 2005, 16:17

pedro schreef:
Hallo Paul,

de kleur blauw is anders dat ik dacht. Ik zou dat eerder zwart hebben genoemd.

----
In \'t echie is ie blauwer dan op deze scan.
----

Zelf heb ik daar afgelopen zondag ook enkele tanden van gevonden. Als ik het goed begrijp, zijn de blauwe dus het zeldzaamst?

----
Yep
----

A.s zaterdag, als het weer goed is, ga ik weer, hopenlijk dan weer wat nieuwe tanden.

----
Happy hunting.
Ik ga zaterdag langs bij iemand die nog \"kisten vol haaientanden\" heeft staan, gevonden tijdens het graven van het Julianakanaal bij Elsloo aan het begin van de 19e eeuw.
Keep your fingers crossed!
----

Trouwens wat is jou/jullie mening over het volgende, wat ik in mijn vorige mailtje ook al aanhaalde:

\"Wat wel jammer is dat er buiten Mill en de kust verder niet veel plaatsen meer zijn, waar je gemakkelijk (en dan bedoel ik niet makkelijk als lichamenlijke inspanning) kunt zoeken. Ik hoor op dit forum alleen maar over restricties in gebieden, of dat er maar sporadisch een tand wordt gevonden. Als Mill ooit een keer gesloten mocht worden, blijft er voor haaientanden niet veel meer over, of zie ik het te somber in.\"

----
Dan gaan we toch op duikcursus :).
Serieus, er zijn mensen die in Mill duiken naar grote wervels en tanden.
Of de ENCI plunderen, maar die gaat over een tijdje ook dicht.
Alle gekheid op een stokje......
Wanneer Mill gaat sluiten, dan doe ik een rouwband om en hoop dat ik tegen die tijd een waardig alternatief heb gevonden.
----

Pedro
Antw: Antw: Antw: De tand uit Mill

Bericht door Pedro » 24 aug 2005, 21:28

De DinoDolsjes schreef:
pedro schreef:
Hallo Paul,

de kleur blauw is anders dat ik dacht. Ik zou dat eerder zwart hebben genoemd.

----
In \'t echie is ie blauwer dan op deze scan.
----

Zelf heb ik daar afgelopen zondag ook enkele tanden van gevonden. Als ik het goed begrijp, zijn de blauwe dus het zeldzaamst?

----
Yep
----

A.s zaterdag, als het weer goed is, ga ik weer, hopenlijk dan weer wat nieuwe tanden.

----
Happy hunting.
Ik ga zaterdag langs bij iemand die nog \"kisten vol haaientanden\" heeft staan, gevonden tijdens het graven van het Julianakanaal bij Elsloo aan het begin van de 19e eeuw.
Keep your fingers crossed!
----

----
Dan gaan we toch op duikcursus :).
Serieus, er zijn mensen die in Mill duiken naar grote wervels en tanden.
Of de ENCI plunderen, maar die gaat over een tijdje ook dicht.
Alle gekheid op een stokje......
Wanneer Mill gaat sluiten, dan doe ik een rouwband om en hoop dat ik tegen die tijd een waardig alternatief heb gevonden.
----
Hoi Paul,

duiken kan ik al, maar heb helaas geen spullen meer om het te doen. Ik kan mijn neef eens een keer vregen of hij met zijn duikschool een iets op wil duiken.

In die kist wil ik trouwens ook wel een duiken. Is die kist voor iedereen toegankelijk, of ben jij een van de gelukkigen.

Pedro Janssen
Venray

Gesloten