fijnstof afzuigen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
dunroes
fijnstof afzuigen

Bericht door dunroes » 16 apr 2010, 17:38

Geacht forum
Ik zit met een probleem(pje). Sinds kort heb ik een compressor en een steenbeitel aangeschaft. Het werkt voortreffelijk. Ik heb een kast gemaakt met armsgaten. Ik had de kast redelijk stofdicht afgewerkt (dacht ik). Na een paar ammonieten geprepareerd te hebben kreeg ik last van fijnstof, niet zichtbaar en zeer slecht voor je gezondheid. De oplossing is onderdruk te creëren in de kast. ik schafte daartoe een klein handstofzuigertje aan. Dit geeft een klereherrie, dat ik dacht met mijn fluistercompressor te voorkomen. Ik zag op dit forum dat een doucheventilator en een een slang eraan naar buiten (gat in de muur? zou kunnen helpen. Deze optie werkt voor mij niet. Een gat slaan in de muur levert problemen op met mijn partner. Heeft iemand ervaring met andere oplossingen. Ik denk aan een zak maken aan de slang.
Bij voor baat dank voor jullie reacties.
dunroes

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: fijnstof afzuigen

Bericht door Fossielenzoeker » 17 apr 2010, 10:58

Frans

Op zich zat je met je handstofzuiger niet erg verkeerd. Ik denk echter dat je groter moet denken.
Een kennis van me heeft achterin de prepareerkast over de volle breedte een aanzuigmond die het stof via een aantal filters weer terugblaast in je prepareerkamer.
Heb je niet de mogelijkheid zelf iets te construeren is een ouderwetse keuken-afzuigkap mischien wel aan te bevelen.

Robert Mensink

Elbert

Bericht door Elbert » 17 apr 2010, 11:56

Hallo Frans, als je met de luchtafvoer niet naar buiten kunt, is er de mogelijkheid om te werken met een wateropvangbak zoals sommige wasdrogers die extern hebben. Als je de bak vult met filterwatten(die voor aquaria worden gebruikt), kun je ook het fijnstof afvangen.
Als de watten vochtig zijn, vang je meer stof, maar wordt wel vies zo...regelmatig de watten uitspoelen.
Ook werkt ws. het best om de lucht door de opvangbak heen te zuigen, dan leeft de ventilator langer... maar dan heb je wel enig vermogen nodig hoor!
Succes en laat weten wat het geworden is, oke?

groeten, Elbert

Elbert

Theo

Bericht door Theo » 17 apr 2010, 20:20

ik vermoed dat je prepareer lokaaltje zich op Ijsland bevind,dus ni klagen dat er bij jullie een beetje stof dwarrelt,ik zou de naald maar even wegleggen heel West-Europa zit momenteel onder het stof.

een goede raad
"swiffer" houd het stof beter vast

Theo

Gesloten