Eerste keer hvh!

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Evolutionairy Darwin
Eerste keer hvh!

Bericht door Evolutionairy Darwin » 20 apr 2010, 13:13

Heey,

Ik heb gisteren eindelijk voor het eerst gezocht (hvh). Ik heb jammer genoeg geen vergelijkingsmateriaal, maar met een vondstenaantal van vijf, en misschien zes, ben ik wel redelijk tevreden. Ik heb de vondsten op dit moment in twee emmers met water staan, en heb al het nodige opgezocht op deze site over het ontzilten en prepareren, maar aangezien het mijn eerste keer is, en het sowieso lastig schijnt te zijn, ben ik toch op zoek naar een beetje 'op maat gemaakte' info.

1. Ik heb de vondsten nu per drie in een emmer: goed, of beter apart van elkaar laten ontzilten?
2. Niet ieder bot moet even lang ontzilten, vanwege grootteverschillen. Is er een bepaalde wachttijd voor botten van 10 tot 15 cm, en weer een andere wachttijd voor botten van 15 tot 20, etc.
3. Hoe vaak moet het water nu eigenlijk worden ververst? Of is dit ook afhankelijk van de grootte van de botten?
4. Is het noodzakelijk dat ieder bot behandeld wordt met houtlijm?
5. En zo ja, geld voor alle botten dezelfde preparatiesamenstelling?
6. Sommigen hebben het, afgezien van houtlijm en water, ook nog over aceton: optioneel of een vereiste?

Zodra het hele proces achter de rug is, zullen de vondsten te vinden zijn bij het topic determinatie.

Alvast bedankt.

Rick

To solve a piece of the past, is to
solve a piece of a mystery

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Eerste keer hvh!

Bericht door sjaak » 20 apr 2010, 22:15

Over ontzilten verschillen de meningen nogal, van een paar dagen tot maanden. Ik heb alleen maar globale informatie voor je.

Het zout moet er uit, maar ik weet niet of iemand ooit gemeten heeft hoeveel tijd dat in beslag neemt. Vuistregel is hoe groter hoe langer. Zelf ga ik voor de zekerheid uit van 6 weken, waarbij het water regelmatig wordt ververst. Meerdere botten in een emmer met water. De stortbak van de wc is ook een optie. Ververst zichzelf!

Bij zwaar versteend materiaal is houtlijm volgens mij niet nodig. Bij veel HvH materiaal is dat niet het geval. Soms gaat het na verloop van tijd brokkelen of springen er splinters af. Zelf gebruik ik knauf hechtemulsie opgelost in water en heb daar goede ervaringen mee. Of het helemaal verantwoord is weet ik niet. Ik doe dit alleen bij de meer bijzondere stukken. De rest behandel ik niet.

Zo zal iedereen zijn eigen manier hebben.

O ja, en we zien natuurlijk graag de foto's!

Groet,

Niels

Gesloten