aanslag op ammoniet CBN

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Time lord
Been thanked: 1 time
aanslag op ammoniet CBN

Bericht door Time lord » 26 apr 2010, 21:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi,

Deze ammoniet heb ik vorig jaar gevonden in CBN, in de zwarte klei voor de kust. Hij ligt nu al een tijdje te drogen, maar nu lijkt ter een aanslag op te zitten.

De aanslag bestaat uit kleine donkergrijze/ bruine bolletjes en lijkt te zitten op de ammoniet. Zoals je op de eerst foto boven in kunt zien zit de aanslag tussen de klei en de ammoniet.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de parelmoerlaag en dat deze aan het verweren is, mogelijk onder invloed van zout.

Weet iemand van jullie wat dit is? En wat kan ik er aan doen?

Groetjes

Bram

Everhardus
Antw: aanslag op ammoniet CBN

Bericht door Everhardus » 27 apr 2010, 00:44

Hoi,
Ik vrees dat het een pyriet-ammoniet is. Pyriet is niet stabiel (googel er even op, er staat zelfs de nodige info op deze site....) Indien je deze ammonieten niet tijdig behandeld kun je ze wegggooien omdat ze vervallen tot gruis. Er zijn er nodige behandel-methodes, zonder garanties. Op het forum is hier genoeg over te vinden.........
Pyriet-ammonieten die aan het vervallen zijn kunnen goede exemplaren aantasten, Kortom ik zou dit exemplaar subiet wegknikkeren in de hoop mijn goede exemplaren te behouden.
Sorry, geen goed nieuws vrees ik.........
Indien ik de foto niet goed heb bekeken zou het eventueel zo kunnen zijn dat de parelmoerlaag er wat grofkorrelig uit gaat zien, echter doet deze dat gelijk al na droging. Dit had dus al eerder moeten zijn opvallen. Kortom het lijkt mij echt pyriet-verval. Jammer......
Gr,marcel

Time lord
Been thanked: 1 time

Bericht door Time lord » 27 apr 2010, 20:19

Hoi Marcel,

Bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor. idd jammer als ik hem weg moet gooien. Ik ben al niet zo van het weggooien :) Ik zal eens kijken naar eventuele behandel methodes. en zal hem ver uit de buurt van mijn andere exemplaren houden.

Groetjes

Bram

Carcharias
Contacteer:

Bericht door Carcharias » 27 apr 2010, 21:55

Het laatste wat je misschien nog kan doen is verder uit prepareren en de ammo in kunsthars gieten, maar dit is niet iets wat je zomaar 1,2,3, doet en of het hierdoor mooier oogt is dan ook nog maar de vraag. Ik denk dat het hellaas fini is voor deze ammo, spijtig. Ik heb ook een ammo liggen die ik snel moet behandelen, hij is nog niet in zo'n ver gevorderd stadium als die van jou, maar hij wordt wel al porreuzer. Dat is denk ik gewoon het risico van de pyriet ammonieten.

Mvg, Robbin

Luctor et Emergo

Everhardus

Bericht door Everhardus » 28 apr 2010, 01:31

Doe me een lol en gooi 'm weg, nu ik de foto's nog eens bekijk is het verval zo ver dat het dwars door de klei heen weet te dringen. Kan me moeilijk voorstellen dat hier nog wat aan te redden valt. Voor toekomstige vondsten check : http://www.sheppeyfossils.com/pages/pdf ... yrite2.pdf

Nogmaals, er zijn veel methodes, maar niemand lijkt op dit vlak de wijsheid in pacht te hebben, je zult dus moeten experimenteren.
Zelf heb ik nog geen enkel exemplaar verloren, maar dat zou zo maar eens kunnen veranderen...het blijft pyriet.

marcel

Gesloten